Hej alla! Tillbaka efter några månaders lugn och ro på hifi-fronten (har helt enkelt suttit rätt nöjd..(?)) men som alltid börjar något klia och nu börjar jag även känna ett behov..
Mina nuvarande byggen specas i denna tråden: viewtopic.php?f=3&t=57663&hilit=NS3
Jag är fortfarande nöjd med hur de låter men det finns grejer med dem jag har svårt att överse med. Dels att de kräver aktiv drivning av basdelarna och dels att känsligheten är så extremt låg. Min receiver hamnar på runt -10dB för nivåer där det börjar bli roligt att lyssna (som referens kan nämnas att mina f.d piP spelade lika starkt vid -20dB) och med bara 2st element över 100Hz så känns det lite sådär att mata NS3:or med sådana effekter. Min förhoppning är att kunna använda fler element tillsammans och allra helst få till ett rent toppsystem med alla sex NS3 som finns tillgängliga per sida. I byggtråden tipsar fjonkalicious om att jag borde bygga en mmmttmmm (ja, det finns fler diskanter) och att få till en sådan (eller en mmmtmmm) vore klockrent. Dels skulle effekttåligheten öka en hel del och dels skulle, hoppas jag, även känsligheten kunna få sig en skjuts uppåt. Jag vet dock inte hur så många element som spelar samma register fungerar rent spridningsmässigt, om de behöver placeras på ett visst vis på baffeln eller ens hur man kopplar för att få en passande impedans med 6st element. Ska känsligheten upp måste ju impedansen ner (mina basdelar med 4st element serieparallellkopplade till 8 ohm ger ju samma känslighet som de 2st parallellkopplade i topparna) men att parallellkoppla 6st 8ohmare funkar ju inte och serieparallellkoppla 6st element är över min förmåga att räkna på.
Kan någon kasta lite ljus? Kan man få 6st NS3 att fungera tillsammans i en låda? Och hur bör det lämpligen i så fall implementeras?