Marantz cd-65

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Fat_Arren

Marantz cd-65

Inläggav Fat_Arren » 2015-02-27 21:01

Vill modifiera

Lite bakgrundsinfo bara. (man e ju man)

Det lämnades som sagt kvar en gamal marantz stereo i huset, och antagligen för att de inte fungerade.(fick ljud från lp och bandspelare efter lite trixande) Bestämde mig dock för att lyfta på locket och se om det satt ett tda1541 chip i, och det gjorde det :). Cd´n visade dock bara error när man matade den med en skiva, upptäckte dock att någon innan mig öppnat cd´n, det fattades ett par skruvar, så efter en närmare koll inuti, ser jag att en kontakt inte sitter som den skall. voile - den spelar igen. Så eftersom den tydligen kan låta bättre än den gör med sin tda1541 så undrar jag om det finns några duktiga elektromekaniker som kan visa vägen. det sitter ELNA i den som jag förstått satt i se versionerna. har googlat en del, men blir inte klokare, den är väldigt lik Philips cd-650 inuti

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Marantz cd-65

Inläggav AndersP » 2015-02-27 21:51

TDA1541 är väl en skaplig dac? Det är oftast kretsarna runt omkring som kan förbättras vad jag förstår; Altså implementeringen av dac-chippet i spelaren.
Jag hade tagit hem en separat dac och testat med om behov fanns.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-02-27 23:02

Ja, det är just så jag har förstått det med. Nu verkar det sitta lite bättre saker den än vanliga modellen, så antar att det är en SE, locket på cd-släden är försvunnen tyvärr.

Vad tros om en sådan här?

http://www.net-audio.co.uk/tda1541nos.html

Användarvisningsbild
MikaelB

Inläggav MikaelB » 2015-02-28 20:43

Googla efter "ray's audio page".
Har själv gjort den modifieringen med bra resultat,håller just nu på att jämföra olika op ampar,skillnaderna mellan de olika är inte jättestora men man kan " tuna" spelaren lite som man vill.

Mikael

Återgå till DIY-forum