Bättre delningsfilter till B&W DM601

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Dahla

Bättre delningsfilter till B&W DM601

Inläggav Dahla » 2005-12-11 22:55

Hej på er!

Jag har ett litet problem med ett par begagnade B&W DM601. Problemet består i att det endast är diskanten på ena högtalaren som fungerar. Jag misstänker att det är delningsfiltret som är problemet och undrar nu vad ett löst delningsfilter kostar.

Är det lämpligt att endast byta ett delningsfilter på gamla högtalarpar? (konstiga fasförskjutningar?)

Finns det andra delningsfilter som passar den här högtalaren bättre än dess orginal?

Är det värt att byta kablarna inne i högtalarna till grövre samt löda dessa?

Som ni nu märker är jag helt lost när det gäller HIFI men jag lär mig gärna så alla förslag och hejjarop emotages tacksamt.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 23:19

Jag tror inte det är filtret som är trasigt, troligast diskanten, men ska du byta delningsfilter eller diskant så ska det vara exakt lika som sitter där, eller så får du byta i båda högtalarna

Dahla

Inläggav Dahla » 2005-12-11 23:24

Jag var nog otydlig... den ena högtalaren funkar utmärkt... den andra högtalaren är det endast diskanten som funkar på...

Det här är ju inga purfärska högtalare... elementen är tillverkade 98 men jag vill ändå att de ska funka...

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-11 23:29

Kan mycket väl vara delningsfiltret. Öppna upp och kolla om det är något som ser trasigt ut.

/Jonas

Dahla

Inläggav Dahla » 2005-12-11 23:34

Jag har öppnat och allt ser helt intakt ut... men det betyder ju inte mycket i den här världen :)

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 23:39

ok...då skriver jag som tidigare, men den här gången så tror jag det är baselementet som är felet..... :wink: jag vet inte hur mycket du hade tänkt kosta på högtalarna, men är basen väck så kanske den andra är på väg att paja också(inte alls säkert) då är det nog kanske billigare(och bättre?) att spana efter några andra högtalare

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 23:40

skruva ur högtalelementet som inte låter, så kopplar du högtalarkabeln direkt till den, låter den då är den hel, låter den inte ja då är den ju trasig......börja så, så du vet vart felet är

Dahla

Inläggav Dahla » 2005-12-11 23:52

Beasten skrev:skruva ur högtalelementet som inte låter, så kopplar du högtalarkabeln direkt till den, låter den då är den hel, låter den inte ja då är den ju trasig......börja så, så du vet vart felet är

*pling*

Du har så rätt! Det är elementet som är kasst... Vart finner jag två likvärdiga element då? Det är väl 6,5" 8 ohm?

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 00:02

bra, då vet du vart felet är.....det först du borde göra är att kontakta hifiklubben(dom säljer ju b&w) och kolla om det går få tag på originalelement, om det inte är för dyrt(enligt dig) så är det bara att köpa, annars skulle jag nog köpa helt nya/begagnade högtalare, för om du byter ut baselementet i båda högtalarna till något annat så finns det stor risk att det låter mycket sämre än från början....

Dahla

Inläggav Dahla » 2005-12-12 00:13

Jag antar att det blir svårt att få tag på element som motsvarar de som nu sitter i från hifiklubben eftersom mina element är från mars 98 :)

Men det kanske går att få tag i några andra element med ungefär samma uppgifter vad gäller impedans, vas, qts, känslighet och frekvensomfång... det gäller ju bara att finna dessa uppgifter från tillverkaren :) Eller det kanske finns nån här som sitter inne med uppgifterna jag söker?

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 00:17

Dahla skrev:Jag antar att det blir svårt att få tag på element som motsvarar de som nu sitter i från hifiklubben eftersom mina element är från mars 98 :)

Men det kanske går att få tag i några andra element med ungefär samma uppgifter vad gäller impedans, vas, qts, känslighet och frekvensomfång... det gäller ju bara att finna dessa uppgifter från tillverkaren :) Eller det kanske finns nån här som sitter inne med uppgifterna jag söker?

dom uppgifterna är säkert lika svåra att få tag på som elementet.....men om du räknar ut hur stor volym det är i högtalaren finns säkert många här som kan hjälpa dig räkna på lämpliga(du måste nog byta i bägge högtalarna) element.....hur mycket får det kosta?(alltid en bra början)

Dahla

Inläggav Dahla » 2005-12-12 00:26

Eftersom ett par nya 601:or bara kostar 3596:- så vill jag ju inte lägga ut massor på element som kanske inte passar... men kostar elementen 500:- /styck så skulle jag ju inte gråta...

Ungefärliga innermått i mm (H/B/D): 330/180/200

Är det någon som har ett förslag på lämpliga element?

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 00:32

om det skulle bli likvärdigt eller sämre törs jag inte svara på, men tror det skulle funka ganska bra

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=263

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 00:36

ett kanske inte så bra alternativ, men billigt....

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-12-12 12:03

Hej!

Eller ta med elementet till Koral (www.koral.se) i Täby och se om de kan fixa det.

De lindar om talspolar och lite utav varje.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-12 12:10

Har du pratat med hifiklubben eller mailat B&W? Tycker inte det är lönt att du börjar fundera på annat INNAN du fått nej från båda dessa...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 13:57

Dellstig skrev:Hej!

Eller ta med elementet till Koral (www.koral.se) i Täby och se om de kan fixa det.

De lindar om talspolar och lite utav varje.

Med vänlig hälsning

Martin

jag skulle nog kolla om det finns att köpa, vet av erfarenhet att dom flesta element är billigare att köpa nya än att reparera där, dock kanske det inte går att få tag på ett nytt, då kan det kanske vara aktuellt...men då kanske man skulle titta på nya högtalare, vi snacjar ju inte så dyra högtalare nu, kan ju kännas dumt att reparera nånting för flera tusen när ett par nya inte är så många kronor dyrare

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-12-12 15:59

Hej!

Det är inte frågan om tusenlappar utan om hundralappar.
Tusenlappar är nog inte rimligt att lägga det håller jag med om.

Senaste siffran jag har hört var ett litet (4"?) element som jag tror landade på 250 SEK för omlindning av talspole.

Märk väl det var inte mitt element men personen ifråga talar väl om jobbet från Koral.

Att reparera är väl dock mest intressant om nya element inte går att få tag.

Med vänlig hälsning

Martin

Återgå till DIY-forum