Bredband i horn tillsammans med sluten bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Bredband i horn tillsammans med sluten bas

Inläggav avr7000 » 2015-01-25 13:15

Hallå.

Jag har byggt nya midbasar till mitt system och fick då idén att gå ner i källaren och hämta upp ett par horn jag har haft liggande i 15 år.

Stoppade Tangband bredband i hornet och satte det ovanpå midbaslådan, delade vid 500Hz och satte mig ner för att lyssna....
Det låter fantastiskt lovande :)

Bild

Horndet är av plast och är gjort för vanliga dynamiska konelement.
Hornet är dämpat med 2 lager bitumenmatta och Silvertape utanpå detta på utsidan och "ringer" inget alls längre.

Måtten på hornet är 250 mm djupt, 230 mm högt och 400 brett i mynningen, vilken är den undre användbara gränsfrekvensen vid vilken jag böre dela mot midbaslådorna?

Jag har bättre bredbandselement att testa:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf
Bild

Eller kanske :
Aurasound NS3
Bild

Frekvensgång kan korrigeras i digitalfiltret om jag bara är inom hornets arbetsområde.

Kanske skulle man komplettera med typ uppåtriktade ambiencediskanter.

Är det nån annan som kör med nåt liknande och har erfarenheter att dela med sig av...?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Prozac

Re: Bredband i horn tillsammans med sluten bas

Inläggav Prozac » 2015-02-02 16:37

Hej, har en gång byggt nåt liknande. En baslåda undertill med två sub-bas element från Tang-band. Ovanför satt en liten vinklad öppen baffel och i den satt en Fostex FF85 3-tums bredbandare. Det lät ganska konstigt, kraftig bas, nästan ingen midbas (Inte så konstigt med den akustiska kortslutning som blir fallet), och en riktad diskant (det var iofs planen-att lyssna off-axis pga den ökande tonkurvan i FF85).

Din tanke med ambience-diskanter känns rätt, jag tror det är svårt för en 4tums bredbandare att spela fin diskant utom precis rakt fram.

Min egen lärdom blev att det är lättare att få välljud från "vanilla" konstruktioner (och det är svårt nog för mig)

Om du kan få basarna undertill att producera midbas och lägger till en superdiskant eller liknande tror jag det kan bli bra!
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-02 21:54

Tack för tipset jag har ju ett par tangband 4" alu element och Rila hornet och lite annat att leka med...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-02-02 22:03

Prozac skrev:Hej, har en gång byggt nåt liknande. En baslåda undertill med två sub-bas element från Tang-band. Ovanför satt en liten vinklad öppen baffel och i den satt en Fostex FF85 3-tums bredbandare. Det lät ganska konstigt, kraftig bas, nästan ingen midbas (Inte så konstigt med den akustiska kortslutning som blir fallet), och en riktad diskant (det var iofs planen-att lyssna off-axis pga den ökande tonkurvan i FF85).

Din tanke med ambience-diskanter känns rätt, jag tror det är svårt för en 4tums bredbandare att spela fin diskant utom precis rakt fram.

Min egen lärdom blev att det är lättare att få välljud från "vanilla" konstruktioner (och det är svårt nog för mig)

Om du kan få basarna undertill att producera midbas och lägger till en superdiskant eller liknande tror jag det kan bli bra!

Basarnaa under låter riktigt bra upp till den delningsfrekvens jag kör nu på 5-600 Hz.
http://www.voltloudspeakers.co.uk/louds ... b25001-10/
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-02-02 22:04

DrBoar skrev:Tack för tipset jag har ju ett par tangband 4" alu element och Rila hornet och lite annat att leka med...

Tröttnar du på Rila hornen så är jag intresserad... :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-02 23:02

Verkar vara dags för dig att läsa in dig på Synergy-horn!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-02-02 23:18

paa skrev:Verkar vara dags för dig att läsa in dig på Synergy-horn!

Huga....

Nej men läsa in mig på hur man bygger ett horn för dynamiskt 3.5 " element med nedre gränsfrekvens på 500 Hz.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-03 19:46

http://volvotreter.de/downloads/Edgar-Midrange-Horn.pdf
Sugen på att bygga ett bara för se hur det funkar...

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-02-04 16:50

http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... nergy.html

Kolla xrk's andra trådar också….

Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-05-22 20:52

Nu har jag köpt nya horn... ungefär likadana som de i plast jag har men i aluminium, Coral med fasplugg....
SS lillstigbasen åker i även dessa.

Återgå till DIY-forum