lillgunde skrev:Tänkt rätt mycket på fas, och simulerat en hel del.
Men inte vågat posta några kurvor än då jag inte helt vet hur fasen ska uppföra sig...
Vad jag har antagit, är att fasen ska vara den samma för båda element vid delningsfrekvensen....? Ute och cyklar?
Nej, du har helt rätt, det vill säga fasen skall skilja valfritt antal 180 grader. 0 gånger, 1 gång, 2 gånger, 3 gånger, 4 gånger. För alla udda multiplar så behöver du fasvända ett av elementen för att det skall bli rätt (elementen spelades i fas med varandra*).
Den fasegenskap vi talar om nu är integrationen. Det finns många andra fasegenskaper, men de är av mindre betydelse, så samarbetet bör prioriteras högst.
Ju flackare filtret är, desto större frekvensområde behöver ha samma fasvillkor uppfyllt. Om elementen arbetar i huvudsak i fas inom det registret där de arbetar tillsammans, i betydelsen att det ena elementet inte är mer än 20 dB starkare spelande än det andra, så är i varje fall inte fasgången helt på tok.

Jag vill för fronthögtalare inte under några normala omständigheter ha fasskillnader större än 30 grader innan amplitudskillnader är minst 10 dB, 60 grader innan amplitudskillnader är minst 20 dB och 120 grader innan amplitudskillnader är minst 30 dB. Men helst skall det förstås vara bättre än så.
Vh, iö
- - - - -
*Avvikelser från ifasspelande (ingen fasskillnad) märks inte så mycket i form av amplitudfel, även hela 30 grader fel ger en summering som bara är 0,3 dB ned, men då det påverkar de loober som uppstår när elementen samarbetar så kan det höras väldigt tydligt ändå.