Portabel högtalare med mellanregister exponentialhorn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bear97

Portabel högtalare med mellanregister exponentialhorn

Inläggav bear97 » 2015-05-31 18:35

Hej jag har under en tid funderat på ett högtalarbygge som jag vill bygga ihop nu under sommaren. Tanken var att bygga en låda man kan bära med sig utomhus, det blir tungt men det räknar jag med. Jag har satt min maxvikt för projektet på 10 kg och vill såklart helst dra ner det. Det som är speciellt med just denna låda är att jag vill använda mig utav ett exponentialhorn för mellanregister eftersom det har sådan sjuk verkningsgrad (har inga siffror men har lyssnat). Sedan vill jag få in hela frekvensbandet med något element från 50-60hz uppåt och någon diskant.

Exponentialhornet, som är den stora delen av mitt bygge är egentligen en del av ett 4 vägs system och är då högmid och ligger då egentligen mellan 1000-5000 hz.
Men jag är ute efter ett 3 vägs system, förmodligen med passiv delning, och jag behöver på något sätt få reda på hur långt ner jag kan släppa elementet, eller om bas elementet klarar upp till 1000hz.

Formen på lådan hade jag tänkt skulle se ut något sånt här: Bild (diskanten kanske får sitta längre ner om jag ska ha baselementet i en egen del av lådan)

Måtten på mitt exponentialhorn är:
50cm x 20cm x 25cm (högtalarelement exkluderat) anpassad för 5,25 högtalarelement kanten runt öppningen är ca. 3,5cm.
Det enda jag vet om elementet är att det är 5,25" och 8ohm.
Bild Bild Bild

Baselementet bör hamna på omkring 6,5" max för att spela okej i den lådstorleken. Om jag skulle lägga in en träskiva mellan exponentialhornet och den övre delen av lådan så borde det bli ca. 12 liter. ett billigt element jag tror skulle funka: http://www.eluxson.se/midbaselement/989-sp-167c.html
Batteriet får troligen bli biltema 12V ca. 5Ah
Diskanter har jag hemma så det räcker.
Det jag undrar över är:
Vad för förstärkare som behövs, ungefäglig effekt
och gärna massa tips :)
/Björn

Återgå till DIY-forum