Linjehögtalare - max högtalarspridning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JM

Linjehögtalare - max högtalarspridning?

Inläggav JM » 2015-06-14 09:19

Tänker bygga ett par linje PA-högtalare bla bestående av ett antal, 4 eller flera, Beyma 12" , http://www.beyma.com/products/lowmidfrequency/112G48,
med frekvensomfånget 50-700 Hz.
Målet är att ha så hög linjehögtalare som möjligt.
Så hur långt kan jag separera Beyma-elementen samtidigt som alla elementen skall upplevas som ett?
Hur skall jag tänka generellt map elementstorlek,delningsfrekvens o avstånd?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Linjehögtalare - max högtalarspridning?

Inläggav NADifierad » 2015-06-14 12:01

Det finns en lång tråd som heter "Linjekällor", någonstans :) .
Där har Nagref redovisat en formel och lite tankar kring det du frågar efter.
Jag har inte länken i skrivande stund.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

JM

Inläggav JM » 2015-06-14 12:05

Tack Martin! Jag skall leta.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2015-06-14 12:53

Inläggav Isidor » tis jan 13, 2004 2:18 pm
Isidor skrev:Sven,

En lång linjekälla uppvisar hög vertikal riktverkan, därom råder inga tvivel. Det är bara det att detta fenomen för linjekällor inte märks på det sätt vi är vana vid. [i][i]Riktverkan ökar med 3 dB/oktav för frekvenser där källan är längre än en halv våglängd.[/i] I fjärrfältet betyder detta att man knappt kan flytta öronen en grad off-axis innan diskanten försvinner helt.

Som tur är befinner man sig inte i högtalarens fjärrfält annat än för mycket låga frekvenser (där riktverkan är låg, vilket eliminerar problemen i alla fall) i ett någorlunda normalt lyssningsrum. Vid lite högre frekvenser hamnar gränsen mellan fjärr- och närfält långt utanför rummet. Vi talar om 100 meter eller så för riktigt höga frekvenser. I lyssningsrummet har vi alltså huvudsakligen närfältsförhållanden och detta gör att man har ungefär samma frekvensgång oavsett höjd på mottagarpositionen, precis som du påpekar. För dem som inte har upplevt detta själva måste jag säga att det är en mycket trevlig egenskap.

Så fort man flyttar mottagarpositionen under eller över källan så märker man dock tydligt hur hög riktverkan faktiskt är. Förutom att man kan ligga på golvet och ändå ha bra återgivning så medför detta att rummet påverkar i mycket lägre grad än för punktkällor. Med en högtalare med punktkällekaraktär så dominerar reflekterat ljud kraftigt i rummet så fort man befinner sig på mer än någon meters avstånd. För en lång linjekälla på 3 meters avstånd dominerar direktljudet från ca 500 Hz och uppåt. Lite tillspetsat uttryckt så lyssnar man med linjekällan på högtalaren och med punktkällan på rummet! Med en lång linjekälla kan man därför erhålla riktigt bra ljud även i akustiskt "hårda" rum (lång efterklangstid). Det är alltså en idealisk lösning för dem som har anläggningen i vardagsrummet och inte vill införa heltäckningsmattor och/eller massor av mer eller mindre lågwaffade absorbenter.

Det var detta som norman var inne på också, svaret ovan gäller även i mellanregistret. Säg att man vill återge t.ex. 2 kHz. För att slippa svårare strålningslober så får elementen inte separeras mer än ca 1/4 våglängd. Detta medför att de inte får placeras mer än ca 4 cm från varandra...

Så om jag uppfattar det rätt blir det vid 700 Hz max 12 cm.

JM

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-06-14 13:04

Jag hittade tråden
viewtopic.php?f=3&t=43773

Och här är cc-mått på tapeten
viewtopic.php?p=1183660#p1183660
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till DIY-forum