Bildtråd - Hörlursförstärkare med rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Bildtråd - Hörlursförstärkare med rör

Inläggav rampitsch » 2015-05-27 07:00

Tänkte jag skulle lägga en bildtråd gällande det senaste bygget som blev ihopknåpat.

Det är i grunden en SSMH - Starving Student Millet Hybrid, en hörlursförstärkare framtagen för studenter med skrala plånböcker. Från början användes det det sällan gångbara röret 19J6. Efter succen med denna billiga och välljudande lösning så dammsögs hela marknaden på 19J6-rör och idag är de inte alls lika enkla att få tag på.

Tanken var att göra ett gruppköp och göra ett klubbygge i den radio- och elektronikklubb jag är med i. När vi väl hade fått ihop en grupp intresserade så visade det sig att röret var svårt att få tag på. För att komma vidare ändå, och på samma gång framtidssäkra bygget, gick vi på den variant som är framtagen som använder ECC82-rör. Inte lika billigt, men rör kommer troligen inte ta slut iaf.

Nåväl, het på gröten så glömde jag ta lite foton från start, så vi kastar oss in i projektet på en gång.

Den första kvällen gick åt till att borra alla hål i lådan, totalt blev det 16st varav de flesta var i plåt, dvs det tog sin tid att göra det snyggt.
När väl alla hål var klara var det dags att sätta fast kylfläns och dit med den. Så småningom var de största kondingarna på plats. Det var dem som fick bestämma layouten i lådan. När alla yttre komponenter såsom ingångskontakter, brytare, volympott mm så kunde man börja löda på riktigt.

Efter att ha borrat en masssa hål så kom slutligen rörsocklar och kylfläns på plats.
Bild

De första kondingarna har tagit plats i lådan.
Bild

Så småningom kom de näst största kondingarna att hitta sin plats.
Bild

Nu börjar det likna något.
Bild
Bild

Först nu börjar det riktigt trickiga. Att få dit komponenterna kring rörsocklarna. Med facit i hand hade det troligen blivit snyggare att bygga på mönsterkort, men att köra "point-to-point" är mycket roligare.
Bild

När jag hade kommit så här långt så var det slut på kväll två. När tredje kvällen inleddes var jag så ivrig att få klart bygget att jag helt missade att fotografera slutet. Det kanske är tur det, för mot slutet blev det bara en röra av sladdar och komponenter.
Alla blåa trådar som syns är allting som ska dras till jord. Eftersom min erfarenhet säger att det är bra att dra allting till samma punkt för att slippa jordslingor, så fick alla komponenter som skulle dras till jord en blå tamp, och innan lådan lades ihop drog jag ihop alla blåa trådar tillsammans med en stoor sockerbit.

När jag byggde ihop detta hade jag sällskap i "labbet" av två goda kamrater, och i sedvanlig anda blev det en "kompiskontroll" innan jag slog igång strömmen. I detta fall innebar kompiskontrollen att jag lämnade över bygget och kretsschemat till dem så fick de sätta sig i i bygget och kolla igenom att ingenting var felkopplat. Efter ett "OK" från dem vågade jag till slut koppla in enheten och provspela.

Det visade sig att allting verkade vara rätt kopplat - för det fungerade! :D
Är svårt att kunna säga något om hur bygget ljuder innan rören är inspelade, men har iaf hört sämre ljud komma ut ur ett par hörlurar. Men får återkomma när rören är inspelade :) .
Och när väl rören är inspelade börjar det riktigt roliga - att laborera med olika rör. Tur man inte har så många olika ECC82 liggandes :lol:

Bild
Bild

MVH
Rampitsch
Senast redigerad av rampitsch 2015-06-23 07:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Bildtråd - Hörlursförstärkare med rör

Inläggav Emanuelgbg » 2015-05-27 08:17

Kul bygge och bra dokumenterat!
Finns det mer info om konstruktionen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-27 11:20

Verkligen ett snyggt bygge! Men... kunde den inte fått en tjusigare volymratt? Det hade höjt intrycket flera snäpp!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-27 11:37

Emanuelgbg skrev:Kul bygge och bra dokumenterat!
Finns det mer info om konstruktionen?

Ja, det finns en hel del att läsa om bygget.
Originalbygget: http://www.pmillett.com/starving.htm
Den variant som tråden handlar om, med ECC82-rör: http://diyforums.org/SSMH/SSMHvariants.php

PerStromgren skrev:Verkligen ett snyggt bygge! Men... kunde den inte fått en tjusigare volymratt? Det hade höjt intrycket flera snäpp!

Roligt att du säger det. Tog nämligen den enda ratt som passade som fanns på klubben. Letade hemma efter en snyggare, men hittade ingen där heller. Men kan lova dig att det blir en annan ratt på den så småningom, bara jag hittar den.
Förslag?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-05-28 17:10

Där blev jag inte så lite sugen men jag har lite för många hörlursstärkare liggande halvfärdiga lite överallt ...

Riktigt snyggt bygge!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-29 06:43

soundbrigade skrev:Där blev jag inte så lite sugen men jag har lite för många hörlursstärkare liggande halvfärdiga lite överallt ...

Riktigt snyggt bygge!!!!

Jag bugar och bockar, tack! :D

Är inte helt onöjd själv ska tilläggas. Innan jag blir helt nöjd ska dock nätaggregatet byggas in i en likadan låda och ratten till volymen ska bytas ut.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-06-23 07:04

Sådär, nu har det gått en liten tid, rören har fått spela in sig några timmar (dock inte alls i närheten av vad dem ska göra) och det har hänt lite kring bygget.

För att inte lådan ska känna sig så ensam beslöt jag att ta en likadan låda som till rörsteget och bygga in nätaggregatet i. Efter att ha offrat en kväll till i labbet kom jag hem med en ny plåtlåda till min frus stora nöje :roll:
Möttes dessutom av ett paket på köksbordet - en ny volymratt hade anlänt! :D

Efter montage av lite fötter och ny ratt ser det numer ut såhär:
Bild
Bild

Tycker att den nya ratten verkligen gör sig, och känslan i den är inte alls dum, helt gjord i aluminium.
Ska se till att få tag i en adapter i metall också för att ha till de gånger man lyssnar på hörlurar med 3,5mm kontakt. De jag hade var med guldplätering, vilket inte alls passade in.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-06-23 08:57

Mycket snyggt, tummen upp o.s.v :D

Henrik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-23 10:09

Snyggt bygge, upptäcker nu att min Earmax är försvunnen... hmmm...
Sitter nöjd :)

Återgå till DIY-forum