Portabel anläggning med Aurasound NS3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Portabel anläggning med Aurasound NS3

Inläggav JB » 2015-07-10 20:07

Jag hade tänkt att nu under semestern bygga en liten portabel anläggning som är enkel att ta med (dvs förstärkare + högtalare i en låda)
Jag köpte ett gäng Aurasound NS3 3.5" bredbandare i ett gruppköp för några år sedan som det börjar bli dags att använda till något!

Bild

Det jag funderar på att göra är två kammare (stereo) på 6 liter vardera med två element / kanal (4 totalt) och köra 1.5 väg
(har 1.8 mH, 1 ohm spolar liggandes som jag kan använda för LP filtrering av ett element / kanal)
Sedan tänkte jag porta och stämma av vid 55 hz (portarna jag har liggandes har dock bara 43 mm innerdiameter så jag hoppas jag klarar mig från blåsljud,
även om elementen bara är 3.5" så är det ju två / kanal och dom har 1 cm xmax p-p)

Sedan tänkte jag driva allt med en liten Dynavoice D-amp som ger ut 2x25 watt vid 4 ohm
(antar att två 8 ohm element i 1.5 väg lastar förstärkaren med 4 ohm när bastoner spelas? någon som vet?)
som är tänkt att sitta monterad mellan högtalarna (får flytta ut portarna och switchen på baksidan till baksidan av lådan)

Element: https://www.madisoundspeakerstore.com/approx-3-fullrange/aurasound-ns3-193-8a-3-extended-range/
Förstärkare: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-forstarkare-med-usb-ingang/4669/

Prioriteten på det här bygget blir att dom ska vara roliga att lyssna på snarare än att ha spikrak frekvenskurva,
och dom kommer mestadels spela modern brickwallad musik, samt bara användas inomhus.

Baffelstegskompensation borde jag ju få gratis om jag kör 1.5 väg, och med portade kammare borde jag ta mig ganska rakt ned till under 50 hz utan problem iaf,
så det blir ju väldigt enkelt filter (bara en komponent / kanal)

Vad tror ni, skulle det kunna fungera hyggligt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Portabel anläggning med Aurasound NS3

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-10 21:20

Fungerar det verkligen att stämma av till 55 Hz när elementen redan i fri luft har sin resonans vid 80 Hz?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-10 21:30

RogerGustavsson skrev:Fungerar det verkligen att stämma av till 55 Hz när elementen redan i fri luft har sin resonans vid 80 Hz?

Det brukar gå bra att stämma av under Fs har jag för mig, även om det säkert inte alltid är helt optimalt,
har även gjort det med mina hemmabiofrontar med Seas CA22RNY 8" basar i 55 liters lådor (en bas i varje, avstämda till 25 hz och Fs på 34 hz, funkar hur bra som helst på egen hand och behöver ingen hjälp utav subar)

Jag har för mig att någon här på forumet stämde av vid runt 30 hz med samma Aurasound NS3 element, men det känns lite väl lågt,
frågan är om man får ut något användbart vid så låga frekvenser med så små element?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-07-13 15:13

Elementen har kvaliteter, helt klart. Jag spelar fortfarande på mina och är nöjd, trots att jag senaste tiden testat en del som nog kan kallas betydligt mer exotiskt. Kolla gärna mina byggen här : viewtopic.php?f=3&t=57663&hilit=aura

Jag använder 2st parallellkopplade i 10L avstämt till 52Hz. De spelar användbart ner under 40Hz i rum och slaglängden på dessa små Auror är sådan att man faktiskt kan kräma på ganska duktigt. Känsligheten är dock anskrämligt låg.. Jag hamnar ibland under -10dB på receivern och den är, för att vara en receiver, tämligen kraftig..

De bör dock kompletteras med en diskant. De kallas bredbandare men spridningen i de högre registren är rätt dålig.

Så.. En avstämning på 55Hz behöver inte innebära problem, om lådvolymen tillåter den.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-14 18:37

BPM skrev:Elementen har kvaliteter, helt klart. Jag spelar fortfarande på mina och är nöjd, trots att jag senaste tiden testat en del som nog kan kallas betydligt mer exotiskt. Kolla gärna mina byggen här : viewtopic.php?f=3&t=57663&hilit=aura

Jag använder 2st parallellkopplade i 10L avstämt till 52Hz. De spelar användbart ner under 40Hz i rum och slaglängden på dessa små Auror är sådan att man faktiskt kan kräma på ganska duktigt. Känsligheten är dock anskrämligt låg.. Jag hamnar ibland under -10dB på receivern och den är, för att vara en receiver, tämligen kraftig..

De bör dock kompletteras med en diskant. De kallas bredbandare men spridningen i de högre registren är rätt dålig.

Så.. En avstämning på 55Hz behöver inte innebära problem, om lådvolymen tillåter den.

Mja lådvolymen vill jag ju ska vara så liten som möjligt för att den ska bli portabel, tror du 55 hz är möjligt med dubbla element / 6 liters kammare?
Eller måste jag bygga slutet för att det ska fungera bra när det är så pass liten volym?
Då skulle ju dock känsligheten bli ännu lägre =P

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-07-14 22:13

JB skrev:
Mja lådvolymen vill jag ju ska vara så liten som möjligt för att den ska bli portabel, tror du 55 hz är möjligt med dubbla element / 6 liters kammare?
Eller måste jag bygga slutet för att det ska fungera bra när det är så pass liten volym?
Då skulle ju dock känsligheten bli ännu lägre =P

Märkliga element att räkna på, dessa.. Räknar man på en basreflexlåda, 3L, avstämd till 55Hz så får man onekligen bas med ett f3 ända nere vid 44Hz.. Helt galet, egentligen. Kruxet är väl att de blir ganska "heta" i basen med en topp på nästan 3dB runt avstämningen och en bit ovanför..
Men det behöver ju inte vara en nackdel.
6L avstämt vid 55Hz ser alltså ut att kunna funka rätt bra. Mina lådor som är nästan dubbelt så stora visar inga direkta skillnader i f3, utan storleken ger mest att peaken blir mycket mindre. Under den enstaka decibelen. Lätta i basen är de icke, dessa Aura.
Så volymen där de börjar kunna kallas hyfsat linjära i basen ligger strax över 5L per element (och upp i det oändliga.. Så högt Q att om man har 5L eller 20L per element påverkar knappt kurvorna) men kryper gör de även i mindre volymer och en låda på 3L som spelar neråt 40Hz och samtidigt fläskar med nästan 3dB en halv oktav ovanför det blir ju "imponerande" minst sagt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-14 22:45

Låter ju inte så tokigt :)

Lite discopuckel behöver ju verkligen inte vara en nackdel, speciellt inte med modern musik där man nästan alltid vill öka basen, dessutom behövs väl baffelstegskompensation vilket jag borde få gratis när jag kör 1.5 väg (var nu delningen hamnar med 1.8 mH spolen?)

Om man räknar på två element i en 6 liters låda, vid vilken frekvens hamnar då peaken i basen?

Porten borde jag väl stämma av lite under den frekvens där frekvenskurvan börjar avta vilket jag har fått för mig bör vara ungefär vid 60 hz?

Det jag skulle kunna göra är att bygga färdigt lådan men utan port, sedan göra en mätning med mätmick (vilket jag har) och Tombstone för att få någon typ av bild hur dom lirar i basen för att sedan bestämma sig för avstämningsfrekvens.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-07-14 23:23

Lite snabb simulering i basta ger att den snyggaste kurvan jag får till i 3L innebär dels 70% isotermisering (ger en effektiv volym om 3.85L ungefär) och dels en avstämning om 57Hz. Då blir kurvan rimligt rak mellan..säg 120Hz ner till 52Hz nånstans. Där faller sedan kurvan ganska kraftigt men en bit under 50Hz, kanske ner mot 40Hz med roomgain i ekvationen (även om jag av erfarenhet vet att effekten av roomgain är svår att förutse.. Vissa rum, mitt t.ex, ger inte alls vad man kan förvänta utan mycket mindre med gipsväggar, valvöppningar osv).
Kruxet är att 120Hz ligger runt 3dB högre relativt 200Hz. Kurvan börjar stiga strax över 200Hz men linjärt mot 120Hz där den s.a.s planar ut. Lite extra i värmeområdet/basen kan som du säger dock vara trevligt och vi snackar inga elaka, smalbandiga peakar.

Kurvan i 3L jämfört med mina har en kraftigare höjning av basen och tappar några Hz i det djupare registret men är helt utan den "svans" (svacka strax ovanför avstämningsfrekvensen och en smalbandig peak just vid den) mina visar och ser på det stora hela trevligare ut. Jag tycker mina spelar fantastiskt i basen, men då bakstycket är löstagbart så är det en rätt smal sak att "döda" 4L i dem med träkuber och testa hur skillnaden upplevs.. Nu har jag visserligen stämt av vid 52Hz och inte 57 men även det är ju rätt smidigt att lösa.

Hmm..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-14 23:33

Låter ju inte så tokigt, men hur blir skillnaden om man räknar med ett element i 3 liters låda jämfört med 2 element i 6 liters låda (jag kommer ju att köra med 2 stycken 6 liters kammare (stereo) med två element i varje kammare, dvs 4 stycken NS3 totalt) var tanken iaf, men ingenting är spikat än

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-07-14 23:44

JB skrev:Låter ju inte så tokigt, men hur blir skillnaden om man räknar med ett element i 3 liters låda jämfört med 2 element i 6 liters låda (jag kommer ju att köra med 2 stycken 6 liters kammare (stereo) med två element i varje kammare, dvs 4 stycken NS3 totalt) var tanken iaf, men ingenting är spikat än

Vad gäller tonkurvan i basen: Ingen alls! Ett element i 3L spelar likadant, allt annat lika, som 2st element i dubbla volymen.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-15 00:08

BPM skrev:
JB skrev:Låter ju inte så tokigt, men hur blir skillnaden om man räknar med ett element i 3 liters låda jämfört med 2 element i 6 liters låda (jag kommer ju att köra med 2 stycken 6 liters kammare (stereo) med två element i varje kammare, dvs 4 stycken NS3 totalt) var tanken iaf, men ingenting är spikat än

Vad gäller tonkurvan i basen: Ingen alls! Ett element i 3L spelar likadant, allt annat lika, som 2st element i dubbla volymen.

Aha där ser man, men då känns det ju som att det här kan bli ganska bra.
Ska börja fundera lite på dimensionerna, man vill ju göra lådan hyffsat bred så man får lite stereobild, samt hyffsat hög så den inte blir så djup och får lite baffelyta runt elementen, 12 liter + volymen som försvinner till förstärkaren (som iofs är väääldigt liten, mindre än jag trodde, Klass D ftw) samt elementen är ju ganska rejält, så det blir väl någon typ av kompromiss mellan portabilitet och fylligt ljud :)

Återgå till DIY-forum