LÖST: Ska SPDIF koax lödas på nåt speciellt sätt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

LÖST: Ska SPDIF koax lödas på nåt speciellt sätt?

Inläggav NirreFirre » 2015-07-11 20:44

Hej, jag skulle bli tacksam för lite hjälp här

Jag har lite problem att få till det med två RCA kontakter (vanliga) i mitt chassie för miniDSP+miniDIGI att fungera helt med SPDIF koax. Jag har som synes gjort ett hackjobb med att få plats med de två korten i lådan, monterade på varandra.. :oops:
spif_overview.jpg
spif_overview.jpg (251.32 KiB) Visad 1872 gånger

spif_pcb.jpg
spif_pcb.jpg (249.41 KiB) Visad 1872 gånger

De PCB-lödda RCA-monokontakterna fungerar fint och jag har helt enkelt kopplat signal (vit, grövre kabel) och skärm (orange/grön) till denna monokontakt och tänkt att jag då får samma resultat. Uppenbarligen är det fel så frågan är, behöver jag använda RCA-monokontakter i chassiet eller kan jag löda på något annat sätt med de två jag redan har? Eller har felet med "75 ohm för digital koax" att göra, gissar att de två kablarna inte hjälper i detta avseende men hur bör man då få till en chassiekontakt, nånstans bli det väl kabel till PCB...

F ö yttrar sig "misslyckandet" som "digitalt sprak" lite lätt i höger kanal och det följer nivån, jag använder vanlig signalkabel med RCA hanar för signalen och de funkar ju för PCB-kontakterna..
Senast redigerad av NirreFirre 2015-08-06 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Ska SPDIF koax lödas på nåt speciellt sätt?

Inläggav Piotr » 2015-07-12 12:36

Friskt vågat hälften brunnet!! :)

För att säkerställa att spdif fungerar utan bitfel skall standarden följas. Standarden föreskriver 75ohm drivimpedans, kablage med karakteristik impedans på 75ohm och mottagaränden terminerad med 75ohm.

Viss tolerans mot "impedance mismatch" finns vid korta längder men som jag förstår det har du dragit signal och skärm separat vilket är no-no. Om så är fallet skall du byta till en proper kabel och dessutom se till att du löder in på rätt sida om motstånden på 75R som jag förmodar finns i närheten av rca-kontakterna på mottagaränden.

Vid signifikanta felförhållanden avseende impedanserna i överföringen uppstår lätt problematiska reflektioner vilket genererar helt felaktiga amplituder och tidsinformation.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-07-13 21:48

Piotr skrev:Friskt vågat hälften brunnet!! :)

För att säkerställa att spdif fungerar utan bitfel skall standarden följas. Standarden föreskriver 75ohm drivimpedans, kablage med karakteristik impedans på 75ohm och mottagaränden terminerad med 75ohm.

Viss tolerans mot "impedance mismatch" finns vid korta längder men som jag förstår det har du dragit signal och skärm separat vilket är no-no. Om så är fallet skall du byta till en proper kabel och dessutom se till att du löder in på rätt sida om motstånden på 75R som jag förmodar finns i närheten av rca-kontakterna på mottagaränden.

Vid signifikanta felförhållanden avseende impedanserna i överföringen uppstår lätt problematiska reflektioner vilket genererar helt felaktiga amplituder och tidsinformation.

Aha, stort tack, jag som spann vidare på att RCA kontakten i sig inte möjliggör perfekt 75R och tänkte att "lite extra kabel bör inte ställa till det signifikant mer". Men ja, jag drar signal och skärm separat, blir ju lite "rundgång" o bitfel :) men ska jag ignorera skärmen eller menas att man terminerar båda kablarna på varsin sida om 75R? Är på semesterort och får testa vid hemkomst, tack igen, blir enklare att googla nu på standarden hursomhelst.

/Niclas

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-07-13 22:57

Använd 75ohms koax kabel och inget annat. Löd så som om det vore kontakter där, men inte är. Skärmen är liksom runda ytterdelen av kontakten. Mittledaren är liksom mitten på kontakten.

Sedan är det väl inte så jättebra med rca skarv på kabeln, som du får med din chassie monterade rca. Där hade det varit snyggt med bnc, mem det gör förhoppningsvis inte så mycket.

Ställena där du lödd på kortmonterade kontakterna ser ut vara de bästa, efter omständigheterna.

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-07-14 09:54

NirreFirre skrev:Hej, jag skulle bli tacksam för lite hjälp här

Löd en tunn koax mellan kontakt och pcb istället, eller i värsta fall en tunn skärmad kabel. Du kan offra nån RCA-RCA-sladd du har och ta själva kabeln.
Eller klipp så du har RCA kvar i ena änden och stoppa i kontakterna på pcb, samt löd andra änden mot dina chassikontakter, så slipper du löda ena änden i vart fall.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-07-16 15:53

Ok, tack för förslagen. Har Bedea Telass koax och Rean RCA från tidigare kabeltillverkning så jag ska testa båda, men bara så jag inte missförstår; skippar jag RCA (pga platsbrist tror jag) o löder koax, ska skärm resp signal termineras parallellt med det 75R jag bör hitta på pcb:t först?

Den kortmonterade kontakten är ju en mono där skärm o signal är samma..lite förvirrande.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-07-20 08:22

Ursäkta, men jag har lite svårt förstå dig.

Motstånd på kortet hittar du nog inte och gör du det så är det fel motstånd. Signalen går in i trafon. Löd där kontakten sitter. Antigen låter du kontakten sitta kvar, eller ta bort den (med STOR risk för att du förstör mönsterkortet). Mono (vilket är märkligt att använda som uttryck här) är två, jord/skärm + signal/mitten.

//Michael

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-07-20 10:27

Michael, Piotr och den nämnda standarden (i den anekdotiska form den finns utspridd i) föreskriver terminering av 75ohmskabeln med ett 75ohmsmotstånd. Varför skulle jag inte hitta eller ta fel på detta?

Enligt miniDSPs userguide för miniDigi finns det en 3-5 närliggande resistorer, menar du att signalen går direkt in i chippet (trafo?) som också sitter där och termineringen sker i den?
ImageUploadedByTapatalk1437380052.089714.jpg
ImageUploadedByTapatalk1437380052.089714.jpg (122.85 KiB) Visad 1557 gånger

I såna fall blir det ju till att koppla en RCA hane internt till kontakten :(

Och gällande RCA kontakterna (på PCB) testade jag dem och de har inte de vanliga skärm och signal utan hela kontakten är i ett stycke metall, utan isolering. Därav mitt från-höftenuttryck, mono. Finns kanske ett korrekt begrepp för dessa "ingen-skärm" kontakter?

Hursom kommer jag kunna testa lite olika sätt, nästa vecka. En 75ohmskabel både före o efter chassikontakten lär iaf vara första steget.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-07-26 07:20

Kontakterna har skärm, det är ju den yttre runda delen som löds på tre ställen mot kortet för bra mekanisk hållbarhet. Inget termineringsmotstånd innan trafon - trafon är rätt och håller rätt impedans. Annars vore det mycket märklig. Hur det sedan är med termineringsmotstånd och ic-krets efter trafon är inget att oroa sig för. För du skall väl inte göra en total ombyggnad av konstruktionen.

Foto först i denna tråd verkar rätt bra visa var du kan löda.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-07-26 07:23

Måste nog rätta mig själv lite. Det kan tänkas vara en 110 ohms trafo och då sitter det ett termineringsmotstånd för att dra ner 110 till 75. Alltså innan trafon.

//Michael

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-07-29 17:24

Hmm, efter byte till Supra DAC och en stump Bedea Telass 50 (75ohm) med en skrot RCA kontakt internt så dyker fortfarande bruset upp efter ca 10 min i höger kanal.. Ska inte denna typ av "dubbel RCA" vara möjligt med Spdif?

Är det nåt fel (sett ur spdif synvikel) på den rca hona jag har i chassit kanske?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-30 12:55

Vad menar du med dubbel RCA?

Du kan inte splitta signalen i två kablar (och räkna med bra resultat) om det är det du gör.

Din rca-hona är sannolikt ok.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-30 13:00

NirreFirre skrev:Michael, Piotr och den nämnda standarden (i den anekdotiska form den finns utspridd i) föreskriver terminering av 75ohmskabeln med ett 75ohmsmotstånd. Varför skulle jag inte hitta eller ta fel på detta?

Ber om ursäkt, jag komplicerade det hela något. Om apparaten är korrekt konstruerad så är den digitala ingången (/ingångarna) korrekt terminerade med trafo och/eller motstånd för 75ohm. Om du kopplar in med rca-hane eller löder in direkt på chassikontaktens ben så skall allt vara ok.

Du skall använda en coaxial kabel med 75ohm karakteristisk impedans och du skall använda en och bara en kabel på varje ingång och utgång.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Ska SPDIF koax lödas på nåt speciellt sätt?

Inläggav NirreFirre » 2015-07-31 11:46

Tack alla för hjälpen. Några saker samspelade för att få mig på villovägar..

1. Den Supra DAC jag använt med bra resultat vid direkt in till PCB, visade inte alls vara en 75ohms koax utan vanlig signalkabel..illa valt namn kan tyckas.

2. Byte till Bedea Telass (75ohm) internt (både med och utan RCAhaneterminering) gjorde problemet klart mindre, knappt hörbart men ändå kvar. Detta med Telass externt (mellan källa och chassi):
ImageUploadedByTapatalk1438335528.945479.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438335528.945479.jpg (112.32 KiB) Visad 1372 gånger

3. Såg ingen större möjlighet att få det bättre med chassihona så skippade dem:
ImageUploadedByTapatalk1438335560.895647.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438335560.895647.jpg (131.5 KiB) Visad 1372 gånger

Färdigt med lite kreativ kabeldragning för att undvika brott på koaxen:
ImageUploadedByTapatalk1438335619.609611.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438335619.609611.jpg (108.16 KiB) Visad 1372 gånger

Inkopplat så verkar allt fungera fint, men ändå nyfiken på om någon hittat ett sätt att "förlänga" (eller skarva är väl ett bättre begrepp här) en spdif koax via rca chassiehona.. Man har ju inte något val med standardlådor och pcb med IO på olika sidor..

Edit: fick även ett tips på miniDSP forumet om att min stökiga kabeldragning för switch2jumpers skulle ha kunnat skapa interferens på den korta, interna koaxstumpen men testade inte detta innan jag skippade den interna kabeln..

Återgå till DIY-forum