I en i övrigt trivsamt rörig arbetsmiljö:
är det litet svårt med högtalare. Jag har ett par små datorhögtalare på skrivbordet, men så mycket bildskärmar (alla garanterat Windows- och Macfria...) på skrivbordet aqtt det blir svårt få till någonting vettigt. Dessutom är det ett höjbart skrivbord och jag får för mig att det enda som skulle fungera är något som sitter i taket. Avståndet bildskärmarnas överkant till taket i "ståläge" är väl ca 60 cm. Jag vill absolut ha ljudbilden framför mig och inte ha musiker i taket:
Jag grunnar på att använda sådant där avloppsrör i plast och vad som inte syns i bilden är en 3D-printer bakom ryggen. Med den skulle jag kunna få till en snygg avslutning för montering av element med lämpliga vinklar, kanske litet som något slags "inverterad ortoakustik". Fästet till taket skulle också kunna göras på samma vis.
Jag ser för mitt inre att rören liksom skulle kunna få vara sina egna basreflextunnlar. Uppenbarligen så är det hela inte ägnat åt att prestera höga ljudtryck, men man blir ju på bättre humör och mer kreativ med bra ljud så varför inte?
Idéer om element och idéer om hur man räknar låda med så förutsättningar som så vitt skiljer sig från gängse modeller?
Eller skulle man fundera på en öppen pipa, det är ju egentligen inget som hindrar att jag sätter dit en 90-gradersböj om jag vill ha längre/lägre avstämning...