Cmoy hörlursförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MLV

Cmoy hörlursförstärkare

Inläggav MLV » 2015-09-08 09:18

Hej!

Lite av en impulsstart av forumtråd, but here goes,
Är inne på att bygga en hörlursförstärkare, främst för att bygga en billigare förstärkare innan jag ger mig på att bygga två betydligt dyrare steg till frontarna, men också för att elektronik är kul!

Det ska tilläggas att jag aldrig byggt någon form av steg innan så denna tråd blir lite av att kolla om mina förväntningar är realistiska.Dock har jag byggt byggt delningsfilter och pillat lite enklare elektronik, så jag tycker mig behärska lödkolven utan problem.

Jag vill helst komma under ~1 000kr och förstärkaren bör vara nätansluten med båda rca- och 3,5mm ingång med volympott... Kommer uppdatera senare med lite mer tankar om projektet. Fyll gärna på med tips och tricks om ni känner för det

Mvh Martin

Rollo

Re: Cmoy hörlursförstärkare

Inläggav Rollo » 2015-09-08 10:30

Du kan löda och har hittat till Faktiskt? Då kommer nog det här att gå bra. Däremot kan budgeten kännas trång, beroende på hur omfattande du vill göra bygget.
Vill du t ex:
  • designa ett eget hölje eller använda en färdig låda?
  • cadda ett eget kretskort eller kombinera färdiga kit för förstärkare och strömförsörjning?
  • etsa ett eget kretskort? (Gör någon detta själv i dag?)
  • ha nätspänning in i apparaten i stället för väggbula?

MLV

Inläggav MLV » 2015-09-09 11:03

Ja alltså, dt är inte jätteviktigt att budgeten hålls men fokuset ska vara en minimalistisk förstärkare utan några onödiga detaljer (fler än de jag listat).

Transformator har jag löst i form av en switchad 15vdc, vilket verkar vara det som rekomenderas för cmoy? Antar att det inte spelar jättestor roll att den är switchad även om det bästa verkar vara en linear-regulated transformator?

En fundering jag har gällande själva delarna är om jag ska köpa ett färdigt kit eller bara följa schemat http://tangentsoft.net/audio/cmoy/

Färdiga kit finns en uppsjö av, t exhttp://fredsamplifiers.com.au/index.p ... e3908e426c

Dock verkar transformatorn vara inkluderad och den saknar rca ingångar... och det går väl inte att lägga till det i efterhand?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-09-10 12:08

Byggde de inte en lurstärkare på grannforat Hififorum. CMoy är väl en ganska enkel variant av lurstärkare (dock kan den vara bra). Själv byggde jag AMB mini3 och var ganska nöjd med den men den har en udda kretslösning som har fått lite skit och det hela mynnade väl ut i denna https://www.jdslabs.com/products/82/objective2-diy-kit/.

Bara om du vill ha alternativ alltså?

MLV

Inläggav MLV » 2015-09-10 21:19

Det där såg jättebra ut, komplett med endast några få saker att komplettera med. Så om jag skulle införskaffa det kittet, skulle jag kunna lägga till RCA-ingångar själv då det endast är 3,5mm teleplugg in. Det går väl att lösa genom att koppla RCA-kontakten till samma anslutning som jag har för 3,5mm anslutningen?

Det jag kommer komplettera med utöver det bör ju endast vara transformator, en 15v, en potentiometer (för volymkontroll och en on-/offswitch för att kunna stänga av den. Som potentiometer bör jag välja en logaritmetisk om jag förstått det rätt, men hur stort motstånd ska det helst vara? Det står att det ska vara en potentiometer 15A men det säger tyvärr inte mig så mycket... och hittar inget mer än att A står för audio-> logaritmetisk...

Chassi bygger jag själv i plåt och trä, när jag fått hem alla delar och antagligen lött ihop det mesta.

Mvh Martin

Återgå till DIY-forum