DIY Atmos/DTS:X ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

DIY Atmos/DTS:X ?

Inläggav steveo1234 » 2015-06-22 14:24

Nu till hösten så kommer jag både Atmos och DTS:X att finnas tillgängligt på marknaden. För egen del innebär det antagligen en uppgradering av receiver och 4 nya högtalare.
Tittar man på de tillgängliga specarna så kommer jag att behöva köpa eller bygga högtalare med egenskaperna:
1. Max 5liter stycket.
2. Kapabla till ungefär 100db från 120hz och uppåt på två meters avstånd. HP-filtrerade i förstärkare vid 100-150hz.
3. Välljudande med låg dist.
4. Anpassade för takmontering.
5. Max 4k/st för element/filter/låda

Om man skulle vilja bygga någonting liknande, finns det någon befintlig konstruktion någonstans att använda sig av?
Bästa jag hittat än så länge är
http://zaphaudio.com/audio-speaker18.html
men jag är lite tveksam till om en enda 3" med 3mm xmax kommer att räcka..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Doofus

Re: DIY Atmos/DTS:X ?

Inläggav Doofus » 2015-06-22 14:44

Seas PRESTIGE H1602 L12RE/XFC har jag själv kikat på , just för att kunna bygga små lådor. Nu blev det så att jag köpte ett helt gäng med cambridge WS30 istället, men kanske du kan ta upp bollen ?

Ska bli intressant att följa !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-06-23 09:26

Doofus skrev:Seas PRESTIGE H1602 L12RE/XFC har jag själv kikat på , just för att kunna bygga små lådor. Nu blev det så att jag köpte ett helt gäng med cambridge WS30 istället, men kanske du kan ta upp bollen ?

Ska bli intressant att följa !

Jag kan inte hitta något byggförslag på det elementet med tillhörande delningsfilter. Har du någon länk?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-06-23 12:05

Nu kan jag inget om kraven på Atmos takhögtalare men skulle inte slutna varianter på "en ny liten högtalare" eller "9laeh" funka i 5L låda?

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-23 12:40

här kommer det :)

http://www.seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/L12RE_XFC_AppNote.pdf

Behåller man baffelmåtten men drar ut lådan kan man platta till den för smidigare tak/väggmontering, givetvis går det att simulera en sluten låda om användning är endast över 100hz, jag kan nog göra det ikväll om du vill ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-06-23 12:42

Emanuelgbg skrev:Nu kan jag inget om kraven på Atmos takhögtalare men skulle inte slutna varianter på "en ny liten högtalare" eller "9laeh" funka i 5L låda?

De kända kraven är maxljudtryck på 100db@MLP över 120hz och 90 graders spridning (oviktig för mig..) och sen de vanliga kraven som man bör ställa på alla högtalare. Inga specialfilter etc behövs om jag förstått rätt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-06-23 12:48

Doofus skrev:här kommer det :)

http://www.seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/L12RE_XFC_AppNote.pdf

Behåller man baffelmåtten men drar ut lådan kan man platta till den för smidigare tak/väggmontering, givetvis går det att simulera en sluten låda om användning är endast över 100hz, jag kan nog göra det ikväll om du vill ?

Ser inte dumt ut! Egentligen tänker jag mig en variant i stil med LTS 2v-v1 som skulle bygga ner minimalt från taket. Men, jag vet inte om elementet är lämpligt för vertikal montering.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15847

Sluten låda är nog att föredra oavsett vilket, lådan blir därmed mindre utan några större negativa inverkan på känsligheten vid lägre frekvenser.

Kör gärna en simulering!

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-23 22:19

2 liter slutet med 60% fyllning innebär 106,8 dB vid 120,2 hz på 1m. Vilket innebär att du klarar det du tänkt dig, om än väldigt precist.
Bild

Om vi behåller baffelns bredd men drar ut den något i nederkant kan vi komma undan med följande yttermått förutsett materialtjocklek 19mm.

Yttermått
15,5 cm bred, 12,8 cm djup och 23,8 cm lång.
Innermått
11,7 x 9 x 20

Den längre baffeln ser inte ut att ha någon inverkan värd att nämna.

Mvh Doof

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-06-26 10:47

Doofus skrev:2 liter slutet med 60% fyllning innebär 106,8 dB vid 120,2 hz på 1m. Vilket innebär att du klarar det du tänkt dig, om än väldigt precist.
[ Bild ]

Om vi behåller baffelns bredd men drar ut den något i nederkant kan vi komma undan med följande yttermått förutsett materialtjocklek 19mm.

Yttermått
15,5 cm bred, 12,8 cm djup och 23,8 cm lång.
Innermått
11,7 x 9 x 20

Den längre baffeln ser inte ut att ha någon inverkan värd att nämna.

Mvh Doof

Huga va svåra grafer att läsa av. Hur mycket info som helst intryckt..

Min oro för ovanstående modell är dock att delningsfiltret inte tar hänsyn till takplacering om jag förstått lösningen rätt. Men, det kanske inte finns något direkt takstöd över 120hz?

Är de 106.8db frirymd?

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-26 11:06

Den fyrkantiga platån är MOL (där jag placerat korset) i frirymd, med rumsstöd finns alltså lite mer att hämta, rumsbidraget påverkar högre upp än vad man kan tro.
Mycket riktigt tar delningsfiltret inte hänsyn till takplacering, dock är nog funktionen väldigt lik för t.ex placering mot vägg vilket går att simulera.

Men detta alternativ är lite av en chansning, mätningar krävs nog för en optimal lösning. Även om jag personligen har förtroende för konstruktionen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-06-30 22:28

Doofus skrev:Den fyrkantiga platån är MOL (där jag placerat korset) i frirymd, med rumsstöd finns alltså lite mer att hämta, rumsbidraget påverkar högre upp än vad man kan tro.
Mycket riktigt tar delningsfiltret inte hänsyn till takplacering, dock är nog funktionen väldigt lik för t.ex placering mot vägg vilket går att simulera.

Men detta alternativ är lite av en chansning, mätningar krävs nog för en optimal lösning. Även om jag personligen har förtroende för konstruktionen.

Konstruktionen i sig är säkert bra. Jag har ingen aning.
Vad jag söker, däremot, är en komplett lösning, dvs, element och specade delningsfilter så att det bara är för mig att beställa alla delarna och sen bygga ihop högtalaren enligt anvisningar. Jag kan inte konstruera egna delningsfilter eller mäta högtalare.

Jag har inte lyckats hitta en enda sådan som verkar vara tillräckligt bra. Den enda jag hittat som faktiskt är specad är hi-vi lösningen i mitt förstainlägg. Men, det är en ensam 3" högtalare. Jag tror helt enkelt inte att det räcker...

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-06-30 22:37

En sökning på diy-audio så pratades det om Volt-6 för atmos och surround. Kanske vore något ?

http://www.diysoundgroup.com/coaxial-speaker-kits/volt-6/v6-volt-kit.html

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-07-01 11:55

Har inte ino sådana högtalare som skulle passa, en testad konstruktion som du själv bygger ihop
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-07-01 12:15

Doofus skrev:En sökning på diy-audio så pratades det om Volt-6 för atmos och surround. Kanske vore något ?

http://www.diysoundgroup.com/coaxial-speaker-kits/volt-6/v6-volt-kit.html

Jag får inget svar på mina email till honom. Eventueltl säljer han bara till nordamerika?

Oavsett vilket, så bygger Volt 6 på en custom beställd 6" coax som jag inte har tillgång till. Jag har även tittat på samma serie fast 8", men, samma problem där: Jag får inte tag på varken delningsfiltret rent fysiskt eller schemat så jag kan bygga själv.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-07-01 12:16

celef skrev:Har inte ino sådana högtalare som skulle passa, en testad konstruktion som du själv bygger ihop

Inte såvitt jag vet. Närmst är väl takmodellen av ambiens 1. Men, den är byggd för att användas i multiplar om jag förstått rätt. Ensam 4" element tror jag att det är och jag tror inte att det kommer att räcka. På köpet tillkommer eventuellt problemen med frakt etc då jag måste köra lite drygt 120mil för att hämta dem....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-01 12:23

steveo1234 skrev:
celef skrev:Har inte ino sådana högtalare som skulle passa, en testad konstruktion som du själv bygger ihop

Inte såvitt jag vet. Närmst är väl takmodellen av ambiens 1. Men, den är byggd för att användas i multiplar om jag förstått rätt. Ensam 4" element tror jag att det är och jag tror inte att det kommer att räcka. På köpet tillkommer eventuellt problemen med frakt etc då jag måste köra lite drygt 120mil för att hämta dem....

Fyra sådana per kanal alltså. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-01 12:32

steveo1234 skrev:Jag får inget svar på mina email till honom. Eventueltl säljer han bara till nordamerika?

Jag försökte köpa SEOS-horn från honom, men det gick inte, så jag tror det är utsiktslöst även med dessa byggsatser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-01 12:34

Kanske Shop-USA kan lösa det ? Jag kan tänka mig att vara med o handla om det blir köp.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-01 12:44

Doofus skrev:Kanske Shop-USA kan lösa det ?

Ja, det krävs nog något sådant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-07-01 13:03

paa skrev:
Doofus skrev:Kanske Shop-USA kan lösa det ?

Ja, det krävs nog något sådant.

Jag har dragit iväg en fråga om han kan tänkas använda shop usa. Om han inte svara inom några dagar så skickar jag nog över en beställning på 4 volt-6 för att se vad som händer. Shop-usa får hantera frakten.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-01 14:25

Han svarade mig direkt, dom rekommenderade Jetcarrier. Får kollas upp, hur som helst är du intresserad av att göra ett köp tillsammans fanns en hel del saker jag var intresserad av där?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-07-01 21:19

Doofus skrev:Han svarade mig direkt, dom rekommenderade Jetcarrier. Får kollas upp, hur som helst är du intresserad av att göra ett köp tillsammans fanns en hel del saker jag var intresserad av där?

Jag fick också svar direkt denna gången :)

Köpa tillsammans? Visst! Jag skickar PM till dig..

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2015-09-28 10:42

Hur har det gått för er, blev det atmos/dts:x högtalare? :?:

Jag har beställt från DiySg tidigare i två omgångar.
Först 3st Fusion-8: The Alchemy och nästa vända 4st Volt6, har änsålänge bara byggt ihop fusion8'orna och spelar i ett högst temporärt och mediokert rum. Men gillar verkligen hur dom låter och det kan bara bli bättre med ett vettigt rum! Vill börja med mitt biorum nuuuu!! :?

Hursomhelst beställde jag från DiySg och använde mig av jetcarrier, funkade prima! :D

Återgå till DIY-forum