Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Är det en lyssningsposition eller flera som gäller?
DVD-ai skrev:Då är det mindre kinkigt, om du ser till att dämpa tak och golv reflexen extra bra, eftersom högtalaren kommer att sprida extra mycket åt dessa håll som följd av dimmensionerna
DVD-ai skrev:Då är det mindre kinkigt, om du ser till att dämpa tak och golv reflexen extra bra, eftersom högtalaren kommer att sprida extra mycket åt dessa håll som följd av dimmensionerna
schmutziger skrev:Jag hade valt 150h o haft den i en egen baffel och sen byggt en låda med ett element med trunkerad korg för att få elementen väldigt nära varandra. Och kunna använda så låg delning som möjligt. Om 150h nu passar in i kraven vill säga.
Det fiba i kråksången här är att du kan låta midden spela framåt o sen rikta diskanten så att då får en najs ljudbild
Funkar ju med 150med förståss
mikgr2 skrev:schmutziger skrev:Jag hade valt 150h o haft den i en egen baffel och sen byggt en låda med ett element med trunkerad korg för att få elementen väldigt nära varandra. Och kunna använda så låg delning som möjligt. Om 150h nu passar in i kraven vill säga.
Det fiba i kråksången här är att du kan låta midden spela framåt o sen rikta diskanten så att då får en najs ljudbild
Kan du utveckla det med trunkerad korg för en mindre vetande som mig.
Har funderat på TPL-150H också (du menar väl 150-varianten med horn)
Som jag förstått det skall det gå att dela TPL-150 vid ca 1000 hz.
schmutziger skrev:mikgr2 skrev:schmutziger skrev:Jag hade valt 150h o haft den i en egen baffel och sen byggt en låda med ett element med trunkerad korg för att få elementen väldigt nära varandra. Och kunna använda så låg delning som möjligt. Om 150h nu passar in i kraven vill säga.
Kan du utveckla det med trunkerad korg för en mindre vetande som mig.
Har funderat på TPL-150H också (du menar väl 150-varianten med horn)
Som jag förstått det skall det gå att dela TPL-150 vid ca 1000 hz.
Precis!
Trunkerad korg är att den är avfasad tex pip bas har trunkerad korg. Men det är väl eg mest för feelgood jag hade tagit det i all ärlighet![]()
schmutziger skrev:DVD-ai skrev:Då är det mindre kinkigt, om du ser till att dämpa tak och golv reflexen extra bra, eftersom högtalaren kommer att sprida extra mycket åt dessa håll som följd av dimmensionerna
Hur menar du nu?
AndersP skrev:Överväg ett bredbandselement. SEAS har en 8:a med diskant i mitten. Iö har åtminstone 2 varianter. Finns fler på nätet.
DVD-ai skrev:schmutziger skrev:DVD-ai skrev:Då är det mindre kinkigt, om du ser till att dämpa tak och golv reflexen extra bra, eftersom högtalaren kommer att sprida extra mycket åt dessa håll som följd av dimmensionerna
Hur menar du nu?
Det var menat som ett svar till TS inlägg över mitt
I och med utförandet så kommer spridningen att framförallt bli bred och homogen i vertikalplan men mindre bred och homogen i horisentalplanet.
Därmed svårare att få till ljudet vid flera platser i sidled i rummet och med dålig möjlighet att styra spridningen mot golv och tak så att den är optimal för att minska den negativa effekten från golv och takreflex.
Så därav var det bra att enbart EN plats behövde ha bra ljud och också nogrannare med att behandla tak och golvreflexerna i och med att dessa kommer att vara mer framträdande
Så tänkte jag
schmutziger skrev:DVD-ai skrev:schmutziger skrev:Hur menar du nu?
Det var menat som ett svar till TS inlägg över mitt
I och med utförandet så kommer spridningen att framförallt bli bred och homogen i vertikalplan men mindre bred och homogen i horisentalplanet.
Därmed svårare att få till ljudet vid flera platser i sidled i rummet och med dålig möjlighet att styra spridningen mot golv och tak så att den är optimal för att minska den negativa effekten från golv och takreflex.
Så därav var det bra att enbart EN plats behövde ha bra ljud och också nogrannare med att behandla tak och golvreflexerna i och med att dessa kommer att vara mer framträdande
Så tänkte jag
ok,
tpl150h sprider bara 30gr i vertikalplanet och 150 sprider nog inte så himla bra heller vertikalt iom dess form.
så det är redan löst
det är urfasningen åt något av hållen framför allt horisontellt man får acceptera/hantera så gott det går.
Ska man använda koax så hade iaf jag gjort det som en 3-vägare och delat till koaxen vid ~3-600hz.
då får du evt membranrörelser i basen och koaxen tar bara hand om mellan/diskant där det är effekttålighet som sätter begränsningar och membranrörelserna är väldigt små.
Du kan oxå söka på falbobsh tror jag den blev döpt till. Var ett budget synergy horn jag smällde ihop med, håll hårt i stolen nu, billigaste monacor elementen som verkade duga.
Låter över förväntan, rätt bra till och med!
synergy-delen smög jag in vid 300hz o därunder hade jag 2st 8". satan vilket ös det är i de där!
viewtopic.php?f=3&t=59771
Tarzan skrev:Jag förstår egentligen inte vad det är som är så dåligt med två element bredvid varandra? i höjdled borde de ju sprida som ett ensamt element, medan man begränsar spridningen i sidled. Bara man kan placera alla tre elementen tillräckligt nära varandra och dela tillräckligt lågt borde det inte vara några problem, eller?
En galen tanke slog mig: borde inte spridningen bli jämnare i olika riktningar om man istället lägger diskanten ner på sidan?Jag tänker att diskantens spridningsmönster bättre matchar basarnas då. Jag kanske är helt ute och cyklar nu...
Adhoc skrev:Beymas TPL 150 sprider väldigt bra skulle nog en del tycka, inte dåligt. Med +/-15 gr vertikalt blir det mycket mindre av takreflexer jämfört med ett bredspridande element, vid vanlig lyssningsavstånd. Även golvreflexer borde bli lättare att åtgärda med något i vägen för den smala spridningen, om det behövs. Horisontellt har jag för mig spridningen ligger kring 80 gr (?), bör ge mindre av sidoväggsreflexer. Summa summarum borde det ge möjlighet till en bredare och jämnare sweetspot för flera personer, om invinklingen av högtalarna ställs in OK. Person till höger är närmare höger högtalare men lite off axis från den, samtidigt som han hamnat mer on axis för invinklad vänster högtalare som det är större avstånd till. Fallande ljudtryck pga av avstånd kompenseras med att hamna mer on axis där det fallit mindre. För den närmaste högtalaren blir det tvärtom. Resultat: Båda högtalarna hörs bra för person som måste sitta vid sidan om, ungefär som bilden. Monterar man Beyma-hornet liggande, går det däremot åt pipan rejält med en vääääldigt smal sweetspot.
(Pi speakers har en lång beskrivning om tanken med constant directivity horn, typ Beymas TPL 150: http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf )
mikgr2 skrev:Menar du en coaxial eller ett rent bredbandselement?
Har kikat en del på detta, bl.a. på coaxialer från Beyma och BMS.
En coaxial vore en bra lösning med tanke på den begränsade höjden på lådan, men har läst runt på nätet en del om coaxialer och blir alldeles vimmelkantig av alla olika omdömen. Något som verkar återkomma är att det är svårt att konstruera bra delningsfilter samt att driverns respons störs av konens rörelser.
När det gäller rena bredbandselemetn är de också av intresse. Hörde bl.a. ett element från Mark Audio som satt i en högtalare som jag tror heter Hendel, från en dansk tillverkare. Blev mycket överraskad att ett bredbandselement kunde prestera så pass bra.
Av någon anledning jag inte riktigt kan förklara är jag dock mest sugen att testa AMT`n från Beyma, bara det går bra att få ett bra resultat med elementen bredvid varandra.
Av vilken anledning rekommenderar du bredbanselement istället?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster