är det svårt att få ihop en fungerande gainclon?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

är det svårt att få ihop en fungerande gainclon?

Inläggav housemicke » 2005-12-22 22:31

jag vet ingenting om förstärkarbyggen men jag är sugen på att bygga en eller flera gainclones, nåt enkelt. finns det ritningar att hitta nånstans eller bygger man dom efter eget huvud (då blir det problem för mej)? jag kan löda och har tillgång till diverse mätutrustning men saknar som sagt kunskap inom ämnet. tror ni jag kan lyckas ändå? vad kan jag ränka med att en 2 kanals apparat kostar i delar om man bortser från trafot och inte behöver så värst mycket effekt?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2005-12-22 22:34

Köp ett kit från BrianGT. Dom är inte dyra, ca 500:-. Kolla hans hemsida.

/J

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-22 22:46

Om "gain clone" betyder plagiat på 47 Labs Gaincard, vill jag med emfas reokmmendera att istället läsa databladet till kretsen och göra en vettig konstruktion istället. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-12-26 19:44

Ok nu har jag läst massor om opampar (på wikipedia bla) tyvärr förstår jag på sin höjd bara hälften av det jag läser. vart kan jag hitta grundläggande information om hur förstärkare fungerar och hur man bygger dom?

Det jag skulle vilja bygga är en sk "chipamp", en integrerad förstärkare med tonkontroller ca 50-60 w per kanal i 8ohm (ev mindre). vilka opampar kan va av intresse att bygga med och varför? har sett att lm3886 verkar vara populär.
om jag har förstått allt rätt så ska en "chipamp" va den lättaste förstärkaren att bygga.

Det finns tydligen olika sorters opampar baserade på FET, BJT och MOSFET transistorer, vad ska man välja? det borde va det första jag bestämmer mej för, just vilken sort jag ska använda.

vad betyder negative feedback och hur fungerar det.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-26 20:03

Här finns det en chipamp:

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone/index.html

Här finns det byggsatser av liknande slag:

http://www.diy-selbstbau.de/produkte/a80-de.htm

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-12-26 20:13

tackar. det skulle va kul att bygga från scratch förhoppningsvis så lär jag mej hur sakerna fungerar då (iaf delvis). jag läste lite på den första siten och nu undrar jag vad som menas med "inverting"? vad gör en buffer? vad betyder "stabilized powersupply", och hur bygger man det?

edit: jo jag har även ett krav och det är att förstärkaren måste rymmas i ett ganska smalt chassie. jag hade tänkt mej att innermått blir b50-60mm, d70-80mm, höjd kanske upp till 300mm

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-27 02:47

vad som menas med "inverting"

Signalen tas in på "-" (minus) ingången på OP-ampen/chippet. Jämför non-inverting där man tar in signalen på "+" (plus) ingången.
Båda kopplingarna har sina fördelar och nackdelar.

vad gör en buffer?

Oftast är det en anpassning av impedanser. En normal buffert har mycket hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans.
Tex kan en vanlig OP-amp användas som buffert.

vad betyder "stabilized powersupply"

Det finns flera varianter och beror lite på sammanhanget.
Ganska vanligt att man åsyftar en reglerad spänning med hjälp av en spänningsregulator, men även enkel stabilisering genom att sätta dit en/flera kondensatorer kan benämnas så.

Titta gärna på siten Decibel dungeon för mycket samlad kunskap om GainClones:
http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/

Återgå till DIY-forum