Glapp i 3,5mm kontakt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Glapp i 3,5mm kontakt

Inläggav Bongo » 2015-11-18 12:07

Hej
Jag har problem med mina datorhögtalare, och jag vill inte slänga dom och köpa nya för dom är såpass bra. Problemet är att ena
högtalarens kontakt glappar. Det är 2.1 högtalare med förstärkaren inbyggd i subwoofern. Ut från subben går det sen två olika
kontakter till varje högtalare, till den ena där volymkontrollen sitter så går det en kontakt som ser ut lite som en s-videokontakt,
men med fler piggar. Den är det inga problem med. Till den andra högtalaren så sitter det en enpolig (mono) 3,5mm kontakt.
Denna glappar något bedrövligt, men om man tittar i kontakthonan så är blecken väl fjädrade och ligger ordentligt mot
hankontakten när den är isatt. Men det blir inget ljud i den högtalaren om man inte pressar hela kontakten neråt eller åt
höger. Jag har haft isär förstärkaren och det verkar inte vara något glapp på kretskortet. Den kontakten är i princip ingjuten i
smältlim också. Är det skit på kontaktblecken inne i kontakten? Hur får man i så fall bort det? Vad kan det annars vara?
Skulle gärna vilja kunna fixa till det här...
/Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Varsa

Re: Glapp i 3,5mm kontakt

Inläggav Varsa » 2015-11-18 15:25

Kan troligen vara oxid eller annat som är boven till den dåliga kontakten. Pröva att göra rent med isopropanol om du har, eller annat spritbaserat rengöringsmedel helst stark men annars högprocentig rusningsdryck (ska ju helst absorberas av annat än döda material förstås). Om detta inte funkar är det byte av kontakter som gäller. Dubbelkolla även att det inte är glapp mellan kabeln och hankontakten, skulle även kunna vara det som luras.

Användarvisningsbild
Bongo

Re: Glapp i 3,5mm kontakt

Inläggav Bongo » 2015-11-25 10:03

Det var glapp i hanen på sladden och inte i honan i lådan, tack Varsa för tipset. Ny kontakt på Kjell kostade 22 kr och monterades och löddes fast på tio minuter. Nu fungerar dom prima igen :-)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Återgå till DIY-forum