Stort ljud ur små lådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Stort ljud ur små lådor

Inläggav asslicker » 2015-12-03 16:57

Gick runt i en elektronikbutik under black friday hysterin och lyssnade på en del av alla trådlösa högtalare som kommer ut på löpande band just nu, och fascinerades över hur pass bra de låter med tanke på storleken. Många av dem har ju säkert inte en volym på mer än 2 liter, men lyckas ändå få hur hyffsat ljud, och helt okej med bas..

Hur lyckas tillverkarna? Har de lyckats utveckla element som är så pass bra? Eller bygger dom lådan så stor dom vill ha den och så får det bli som det blir?

Om man jämför med en mupp, som är populär här. Så blir ju en sådan låda ändå stor i jämförelse..

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Stort ljud ur små lådor

Inläggav nuffe » 2015-12-03 17:13

Går just i liknande funderingar. Har tittat Argon 3A på Hifiklubben, stor som en halvt mjölk paket med Blåtands motagning mm.

Det borde ju gå att bygga nåt liknande själv, troligtvis till en högre summa men men...

Henrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-03 17:22

asslicker skrev:Gick runt i en elektronikbutik under black friday hysterin och lyssnade på en del av alla trådlösa högtalare som kommer ut på löpande band just nu, och fascinerades över hur pass bra de låter med tanke på storleken. Många av dem har ju säkert inte en volym på mer än 2 liter, men lyckas ändå få hur hyffsat ljud, och helt okej med bas..

Hur lyckas tillverkarna? Har de lyckats utveckla element som är så pass bra? Eller bygger dom lådan så stor dom vill ha den och så får det bli som det blir?

Om man jämför med en mupp, som är populär här. Så blir ju en sådan låda ändå stor i jämförelse..

Jag tror att en sak som dom jobbar med är dynamisk basnivå.
När man spelar lågt så ger man på en hel del EQ i basen men när man spelar lite högre så drar den automatiskt ner basnivån så det inte blir överstyrt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-12-03 17:55

Små långslagiga element, progressiv DSP (som nämnts ovan), Slavbasar avstämda till c.a 70-90 hz. Godstjocklek på 1-2 mm. Blir ganska litet, men jag tycker nog inte det låter så bra som du säger ! Kanske får lyssna igen :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-12-04 10:01

Jag håller med Doofus, det låter oftast inte så bra utifrån vad jag har hört. Med så stor slaglängd på små element tycks distorsionen öka ordentligt på redan låg volym. Men basprestandan kan såklart vara imponerande.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-04 15:50

Jag tror att det finns ett sätt att balansera fel mot varandra som vid en första lyssning kan låta ok. Är man inte van att lyssna på olika anläggningar så kan fel ibland imponera snarare än verka försämrade, men i längden tröttnar man. Typexemplet är väl att kompensera frånvaro av lågbas med en ökad mellanbas.

Kompression i basen är ett annat sätt, det ger bra basåtergivning vid låga nivåer, och hindrar överstyrning vid högre nivåer. När man har förstått att högtalaren gör så blir även det tröttsamt, de gånger jag har lyssnat på sådant har jag känt mig lurad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-12-04 17:53

asslicker skrev:Hur lyckas tillverkarna? Har de lyckats utveckla element som är så pass bra? Eller bygger dom lådan så stor dom vill ha den och så får det bli som det blir?

Mitt svar är väl i princip samma så övrigas: kan man ta kontroll över signalen både elektriskt och akustiskt så är det lättare att få till helheten.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2015-12-20 20:34

Kan tänka mig att många av dessa små rackarna använder sig av TIs smartamp eller liknande tekniker.

http://www.ti.com/lit/an/slaa625c/slaa625c.pdf

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-12-21 10:45

För att få stort ljud ur små lådor krävs ju någon form av kompensering av basområdet. En teknik som var gjord för detta var ju ace-bass pluss. Tyvärr blev den ju bara använd av Audio Pro själva. Men man kan komma långt på egen hand med enklare teknik som med det bygge jag presenterade tidigare i år här på forumet. viewtopic.php?f=3&t=61708
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2015-12-28 22:41

En bonusfråga kommer det här.

Många av dessa små högtalare har bara ett element, t,ex, sonos play:1.

Spelar dessa bara en av kanalerna? För från telefonen via bluetooth kommer ju stereosignaler. Hur funkar det om man ska göra något sådant själv?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-12-29 13:00

Jag antar att de lägger ihop stereosignalen till en monokanal.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-01-05 00:34

Var det musik ni lyssnade till? Blev själv impad av en liten låda tills jag kom på att man bara spelade elektronisk musik helt utan riktiga instrument. Skulle nog själv lyssna på riktiga röster och musikinstrument innan jag investerade i dessa små lådor!

Återgå till DIY-forum