Tillverka signalkablar själv.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
haffe

Tillverka signalkablar själv.

Inläggav haffe » 2005-12-16 20:09

Jag tänkte ta och experimentera lite med att löda egna signalkablar. Jag hade tänkte använda denna kabel http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78704 och dessa kontakter http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76098. Jag hade tänkt mig att bygga ihop dem pseudoskärmade enligt http://audionova.nu/docs/Kablar.HTM (Pseudobalanserad). Frågan är vad jag kan använda som skärm. Några förslag?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-16 20:35

Det blir nog bra, men är det inte bra mycket enklare att använda en kabel som redan har pluss, minus och skärm (om inte biltemakabeln har det) istället för att lägga till en skärm själv?

Edit: För att ändå ge ett tipps så skulle jag rekommendera skärmstrumpa som skärm :wink: , från tex Svalander eller ELFA.
Fast det kan nok bli trångt, har för mig att de där kontakterna inte tar särskillt grova kablar.
Senast redigerad av robertzimmerman 2005-12-16 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-12-16 20:37

robertzimmerman skrev:Det blir nog bra, men är det inte bra mycket enklare att använda en kabel som redan har pluss, minus och skärm (om inte biltemakabeln har det) istället för att lägga till en skärm själv?

Jo, men jag har rätt begränsad tillgång på affärer här där jag befinner mig. CO, biltema och BRL är de som finns i närområdet.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-16 20:40

Nu blev det lite galet, lade till ett edit efter att du svarat, men du ser ju vad jag skrev. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-16 20:40

"pseudobalansering" är en nonsenskoppling. Anslut skärmen på båda sidor för lägre jordresistans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-12-16 20:45

Jag kanske skulle ta och slakta en STPkabel och jobba med den, men jag antar att den har för hög resistans?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-16 20:46

Man lär sig något nytt varje dag! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-17 11:32

Ändrar mitt inlägg för jag kollade inte länken till audionova alltför noggrannt.... Morello har helt rätt! Det är ju ingen blanserad överföring du är ute efter, det fick jag för mig.... Det jag skrev först här nedan gäller endast vid balanserad överföring.

Den där Audionova-länken visar en kabel som är ansluten som Morello vill. Egentligen vill man göra kabeln impedansbalanserad också. Se figur 2.4 här: http://www.jensentransformers.com/an/an003.pdf

Det här går att göra med en vanlig 2-ledare med skärm t.ex. en mikrofonkabel. Det är inget man måste böka med själv. Tyvärr har många kablar för hög kapacitans (inte minst mikrofonkablar) som onödigt lastar ner den drivande enheten. Vanlig nätverkskabel typ FTP (med stela solida ledare) är en kabel med låg kapacitans men den har för många ledare. Visst det går att använda ett kabelpar och dra på en skärm men då kan man för för hög kapacitans. Det blir det om skärmstrumpan ligger tätt kring ledarna i centrum. Man måste ha något som fyller runt mittledarna så att avståndet till skärmen blir större. Kabels resistans blir inte för hög! Vad menar du med det? En av de bättre kablarna för balanserad överföring verkar vara Supra Bi-Line (kallas även AV-2). Den har låg kapacitans. Kostar ca 40 kr/metern. Det kan det kanske vara värt?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-12-17 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-17 11:35

jag förstår fortfarande inte varför man inte köper exvis kablar av naqref istället för att göra själv :) då får man ju snygga kablar med fina lödningar till ett mycket bra pris åsså slipper man ju åka runt först å köpa alla prylar sen slipper man ju löda å sätta krympslang osv osv...

(om man nu inte gör det för att det är roligt?)

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-12-17 17:28

Haakan_W skrev:jag förstår fortfarande inte varför man inte köper exvis kablar av naqref istället för att göra själv :) då får man ju snygga kablar med fina lödningar till ett mycket bra pris åsså slipper man ju åka runt först å köpa alla prylar sen slipper man ju löda å sätta krympslang osv osv...

(om man nu inte gör det för att det är roligt?)

Förlåt, jag trodde att det var DIY jag postade i :) det är ju klart att man gör det för att det är roligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-17 17:44

Visst, om du tycker det är roligt.... Nu är det bara så att det inte finns så mycket mening med att göra just den kabeln du hade tänkt dig. Finns kanske något annat du kan pyssla med som ger större utdelning?

Användarvisningsbild
antune

Inläggav antune » 2005-12-19 23:42

Hallå Haffe!

Jag tor inte den kabeln passar bra om du vill göra en pseudobalanserad kabel - den har bara en ledare + skärm. Dessutom är kabeln väldigt tjock och Biltemakontakten sväljer (som nämnts tidigare) inte så värst mkt. Jag har själv lött den kabeln i de här kontakterna http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=538&iItemId=78708 och det var trångt!

Prova isf med nåt liknande detta: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=181362.htm

Skärmstrumpa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=178196.htm

/Anton

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-21 11:57

man kanske kan använda högtalarkabel med stort avstånd mellan +/-ledarna, ger inte det hög kapacitanz om tätliggande ledare ger låg induktanz
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-21 12:24

celef skrev:man kanske kan använda högtalarkabel med stort avstånd mellan +/-ledarna, ger inte det hög kapacitanz om tätliggande ledare ger låg induktanz

Nej, stort avstånd mellan ledarna ger låg kapacitans och hög induktans - vilket är precis vad man vill undvika om man vill ha en högtalarkabel som inte "märks" ljudmässigt.

Som interconnectkabel är en oskärmad högtalarkabel rent katastrofalt dålig. Ju längre mellan ledarna desto sämre blir den. Fast låg kapacitans får den. Lägra än en normal interconnectkabel.

Som alltid gäller det att först lära sig, sedan förstå, till sist använda förståelsen till att kunna välja rätt - i detta fall en vettig balans mellan en kabels alla egenskaper, för respektive applikation.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-21 13:37

"Nej, stort avstånd mellan ledarna ger låg kapacitans och hög induktans - vilket är precis vad man vill undvika om man vill ha en högtalarkabel som inte "märks" ljudmässigt. "

jag inser att jag skrev fel, kommer ihåg skriverierna om supra ply-kablarna där det nämndes att ledarnas tätplacering ger låg induktans samtidigt som (den för då ändamålet "oviktiga") kapacitansen ökade. för lågnivåsignal kanske en tvärtomkabel (låg kap med stort ledaravstånd) skulle vara bättre, men tydligen inte. jag har provat en separerad telefonkabel till lågnivå och det lät oxå mkt riktigt skit. jag undrar om inte ljudet pulserade, nivåsänkt och lät grått å trist, kommer inte exakt ihåg
Bikinitider

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-02 23:42

Om man nu absolut vill ha pseudbalansering så har Elfa en mikrofonkabel med ett tvistat ledningspar + skärm. Om sen skärmen ska va ansluten i bägge ändar kan man ju tvista om :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-02 23:58

krellmaster skrev:Om man nu absolut vill ha pseudbalansering så har Elfa en mikrofonkabel med ett tvistat ledningspar + skärm. Om sen skärmen ska va ansluten i bägge ändar kan man ju tvista om :wink:

En gång för mycket länge sedan hade jag problem med brum, framför allt från mitt kassettdäck. Lösningen var lika enkel som effektiv. Jag snidade nya "interconnects" där jag hade innerledare för plus respektive minus samt att jag anslöt skärmen i ena änden. Pseudobalansering med andra ord. Detta gjorde jag med alla kablar utom från min vinylspelare (dvs mellan kassettdäck, tuner och slutsteg). Alla kablar kopplades så den jordade skärmen anslöts till försteget. Resultat? Knäpptyst. Om det sedan är efter skolboken eller inte bryr jag mig inte om, det fungerade!

/ B

Återgå till DIY-forum