En AGG kort och gott

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

En AGG kort och gott

Inläggav misanplass » 2015-01-18 00:18

Inspirerad av tråden Eliminera Golvreflexen i Teknikdelen så byggde jag mig tre justerbara AGGor idag. Helt ovetenskapligt. Jag upplever att bordskiva reflekterar för mycket ljus vid filmtittning. Därför är jag nyfiken på att testa denna variant att ta kål på förstareflexen. På IKEA hittade jag billiga svartfolierade hyllplan samt billiga konsoler. Utanför kassan i deras reservdelssortiment av fästelement hittades passande hylsor att sätta i hålen som stop.

AGG = AntiGolvreflexGrunka :)

Bild
Bild
Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: En AGG kort och gott

Inläggav IngOehman » 2015-01-18 00:53

Fin.

Hur upplever du resultatet?

Vh, iö

- - - - -

PS. Lite dämpmaterial på sidan mot högtalarna skadar inte.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2015-01-18 11:54

Mellanregistret blev klart mycket tydligare, mindre bumligt. Detta är en "keeper" helt klart. Den första placeringen måste ha varit för långt ifrån högtalarna för då upplevde jag inte att det hände så mycket . Men när de kom närmare högtalarna så hände det dess då mer. Skall fortsätta justera och kanske bygga ett par mer permanenta varianter och då utan justermöjlighet.

När jag testade så lutades spill från ACO-paneler mot baksidan.

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2015-01-18 23:36

Smart ide med höjdjusteringen! Följer detta med spänning!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-19 09:39

Såg ut som att den kan vara visuellt störande vid filmtittning?

Fin bild i övrigt, väldigt fin anläggning verkar du ha :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-19 11:48

Skall bli spännande att höra vilken höjd och placering (relativt vilket lyssningsavstånd) du hamnar på när du testat klart.
Tänker definitivt prova detta också, men då en hel "sarg" från vägg till vägg.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-01-19 12:42

Själv använder jag "saccosäckar" :)
Låtsas som att de skall ligga där. WAFfen har inte fattat nåt än! :D 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-19 13:07

Det är bättre med separata, individuellt justerbara, en för varje front högtalare. Jag skulle dessutom experimentera med att vinkla dom dels sidledes-rakt bakåt och dels uppåt-nedåt för reflektionen. En rakt uppställd reflektor ger för mig en reflektion tillbaks mot hård yta vid frontväggen som sedan studsar vidare mot lyssningsplats vid cirkus 9 ms och ger en stark reflektion. (= För tidig och för stark.)

Kan man helt döda reflektionen genom att vinkla in den i en absorbent eller sänka reflektionen genom att vinkla så den får en längre färdsträcka före den når lyssningsplats, kan det vara av godo. Att lyssna sig fram till "bäst" tar tid, det går snabbare med mätning i REW och kolla in reflektionens förändring i styrka och tidpunkt i ETC-diagrammet.

När man hittat en bra vinkel för reflektorn kan man sätta gångjärn på baksidan mot en skiva som kapats till lite snett. Då tar den mindre plats om man inte vill ha den framme hela tiden, utan stoppa undan den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-19 13:13

Adhoc skrev:Det är bättre med separata, individuellt justerbara, en för varje front högtalare. Jag skulle dessutom experimentera med att vinkla dom dels sidledes-rakt bakåt och dels uppåt-nedåt för reflektionen. En rakt uppställd reflektor ger för mig en reflektion tillbaks mot hård yta vid frontväggen som sedan studsar vidare mot lyssningsplats vid cirkus 9 ms och ger en stark reflektion. (= För tidig och för stark.)

Kan man helt döda reflektionen genom att vinkla in den i en absorbent eller sänka reflektionen genom att vinkla så den får en längre färdsträcka före den når lyssningsplats, kan det vara av godo. Att lyssna sig fram till "bäst" tar tid, det går snabbare med mätning i REW och kolla in reflektionens förändring i styrka och tidpunkt i ETC-diagrammet.

När man hittat en bra vinkel för reflektorn kan man sätta gångjärn på baksidan mot en skiva som kapats till lite snett. Då tar den mindre plats om man inte vill ha den framme hela tiden, utan stoppa undan den.

( Att jag tänker mig en sarg har med hur man får det till att snyggt smälta in i biodesignen. )

Men måste man hålla sig till en vinkel ? Skulle man inte kunna "diffusera" reflektorn så det studsas iväg åt lite olika håll ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-19 13:53

Hos mig blir det inte snyggt eller särskilt praktiskt med en sammanhängande sarg framför soffan. När det är fescht tex körs det disco i biorummet och sambon vill ha ett stort tillgängligt yogautrymme framför soffan på morgnarna. Då funkar det inte med en otymplig och stationär sarg.

Hos andra kanske det funkar utmärkt. Med tre separata borde det i alla fall gå att experimentera sig fram till vad som skulle vara lämpligast tillveckling /vinkling av baksidan gentemot högtalarna och front/sidoväggar. Sen kan man fixa till en enda sammanhängande sarg. Det är i alla fall den väg jag skulle gå i så fall, eftersom var och en av frontarna kan behöva sin vinkling beroende på hur front- och sidoväggar ser ut. Lämpligast vinkling förändras dessutom troligen beroende på vilken plats i soffan som du sitter vid.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-02 16:18

Hur gick det med detta projekt :?:

Återgå till DIY-forum