Skillnaden är att jag tänker bygga en extra baslåda och seriekoppla den med bef. basdel i oa116.
varför? tänker man så, är man nog på fel fora
men ok:
1. jag har 4st L22
2. med ett 6.5" mellanregister och 6diskanter så känns det nästan dumt att inte prova
3. varför inte.
4. De bör du klara sig nästan bra själva vid filmtittning
Det är änsålänge bara en basta simulering, det som skulle vara intressant att diskutera är om det är någon fördel att placera den andra basen högre upp och längre bort från väggen än den som finns i oa116 eller om jag ska ha de samma.
den gröna visar kurva med två element på samma avstånd från vägg med olika höjd.
Anledningen till att den svarta och gröna skiljer sig åt
annan placering är i fronten högt upp spelandes rakt på lyssnaren.
Filtret i simuleringen är inga konstigheter,grafpros anpassat för två seriekopplade basar bara
Det som jag undrar lite över är svackan mellan 100-300, var den inte redan ett problem för oa116?
se den blå,
viss skillnad kan ses mellan den svarta o gröna pga att den gröna har dubbelt så bredbaffel istf 2 mindre.
här är samma fast med de separata bafflarna i dubbelstorlek om det kan hjälpa på något sätt.
Vilken kan vara mest lik verkligheten tro? det beror nog iofs på det specifika fallet, men ändån.
Vet någon hur man ska fippla med T/S parametrarna värden osv, för att få till strömningsdämpningen i oa116. för nu är det bara en helt vanlig basreflex.
Värt att bygga o testa?