För några veckor sedan kopplade jag om prylarna för att testa att köra mina högtalare med aktiv delning. Det var tänkt som ett experiment men blev så pass bra att jag inte vill gå tillbaka igen. Sen att det är riktigt kul att leka med är ju ingen nackdel.
Det som behövs är:
- Dator med Windows och multikanalljudkort
- EqualizerAPO https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
- Multikanalförsteg
- En slutstegskanal per element
- Skyddskondensator för diskanten (inte nödvändigt men kan rädda diskanterna om man gör nåt dumt)
- Mätmick och lämplig programvara (Tombstone, REW eller vad man nu råkar gilla)
EqualizerAPO lägger sig i windows ljudkedja och filtrerar allt ljud som spelas upp. Det verkar fungera väldigt stabilt, har ännu inte hittat några problem alls. Jag har inte testat men det borde fungera om man kör PCM via HDMI också.
Om min uppställning:
Mina ljudkedja är: Asus Xonar D2 ljudkort -> hembyggt 6-kanalförsteg (pga2310) -> fyra kanaler Hypex Ucd400HG -> Tvåvägshögtalare (Seas Thor)
Jag har helt enkelt kopplat förbi de passiva filtren högtalarna. Det känns som en väldigt dålig idé att koppla diskanterna direkt till ett rejält slutsteg, så därför satte jag en kondensator i serie (22 uF MKP, det jag råkade ha liggande). Den skyddar mot de värsta misstagen.
Här är min konfigurationsfil:
- Kod: Markera allt
Copy: RL=L RR=R
Channel: L R
Filter: ON LP Fc 2000 Hz
Filter: ON HSC 6 dB Fc 400 Hz Gain -5 dB
Filter: ON PK Fc 4300 Hz Gain -30 dB BW Oct 0.5442
Channel: RL RR
Filter: ON HP Fc 2000 Hz
Filter: ON HSC 6 dB Fc 10000 Hz Gain -3 dB
Filter: ON PK Fc 650 Hz Gain -6 dB BW Oct 0.7442
Preamp: -4 dB
Förklaring:
Copy: RL=L RR=R : Kopierar höger och vänster signal (R och L) till två oanvända kanaler (RR och RL) som kommer att bli diskanternas signal.
Channel: L R : Väljer ut R och L, dvs basarna.
Filter... : Själva filtreringen för basarna.
Channel: RL RR : väljer ut diskanternas signal.
Filter... : Själva filtreringen för diskanterna.
Preamp: -4 dB : Dämpar diskanterna.
Det finns också ett delay-kommando för att ställa fördröjning, men det behövdes inte här.
Man kan redigera konfigurationsfilen direkt, eller använda den utmärka editorn som följer med. Så här ser den ut. Ändringarna appliceras i realtid.
Ett tips är att lägga filtreringen i en egen fil, och sen importera den med "Include: filnamn.txt".
Efter ett par dagar ersattes diskanterna i högtalarna av ett par Heil AMT:er, men det är en annan historia..
Mycket nöje!