Bygga en absorptionsvägg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mawes

Re: Bygga en absorptionsvägg

Inläggav mawes » 2016-03-22 15:15

Det ger mersmak när man satt igång och dämpa, det blir ju så himla mycket bättre. Ska du göra något på framväggen?
Vad har du för basar och har du möjlighet att eq:a? Har du övervägt lägre avstämning eller kanske slutna lådor? Det är ju kul att ha fullt ös hela vägen ner i botten :)
Mätningar på mellanregister och diskant i mitt eget rum ser också krokigt ut men det låter inte alls dåligt, så jag antar att det är lite petigare hur man mäter. Det lilla jag lyckats snappa upp är att mäta vänster och höger kanal var för sig, inte tillsammans.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-22 17:44

Står förbättring i senaste diagrammet. Matta kommer inte påverka någonting att tal om mellan dryga 100 till ca 350 Hz. Ojämnheterna där beror mycket på studs från golv, tak och sidoväggar och en matta med lugghöjd på 1 a' 2 cm kommer inte göra varken till eller från vid dom våglängderna utan snarare från ca 2 kHz och uppåt.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-23 07:25

Ja det är kul att dämpa när man märker stora förändringar! Ja främre väggen har jag haft dämpad i några år. Där hänger veckad moltontyg ca 1 dm ut, samt på sidorna av rummet.
Ja jag kan tänka mig det inte ger så bra effekt av mattan där, men det är mycket för mysfaktorn också.
Sen i fas tre kommer taket att renoveras och då kan det tänkas bli någon absorbent i främre delen av rummet :)

Jag har två st Beyma 18p1000fe subbar som är avstämda till 45hz. Jag upplever ingen saknas av botten som det är just nu, lyssnar mest på musik.
Men det kan mycket väl vara så att jag kommer att uppskatta att dom spelar djupare för det! Så jag planerar ändra avstämningen till 35.
Och sen eventuellt EQa lite.

Ja höger och vänster var för sig ger en annan kurva, men lika krokig för det :lol:
Ärsch som du säger, låter det bra och man ändå har försökt gjort förbättringar så ska man väl lyssna mest på öronen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-23 08:54

Erik_E skrev:Jag har två st Beyma 18p1000fe subbar som är avstämda till 45hz. Jag upplever ingen saknas av botten som det är just nu, lyssnar mest på musik.
Men det kan mycket väl vara så att jag kommer att uppskatta att dom spelar djupare för det! Så jag planerar ändra avstämningen till 35.
Och sen eventuellt EQa lite.

EQ under avstämningsfrekvensen kan vara problematiskt för basreflexsystem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-23 10:07

Inte bara problematiskt utan också helt bortkastad pga att det inte ger något att tala om i ljudtryck där nere :roll:

Så EQ'a inte en portad låda under dessa avstämning, EQ'a ner till avstämningen och där under så "låter du den vara" alternativt sätter på ett subsonic filter som avlastar istället.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-23 10:35

Tack det ska jag inte :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-23 10:51

Goog good ! :)
Mvh//David

mawes

Inläggav mawes » 2016-03-23 20:06

helt riktigt att det är dumt att bosta basreflex under avstämningen, i ditt fall tänkte jag mer på att dämpa men du kanske gillar puckeln vid 46Hz?
Jag tänker också att det kanske är svårt att sakna något man, i ditt fall, inte hör och inte vet finns där? :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-24 07:04

har du använt dsp på senaste mätningen? om du inte gjort det så är det inte så svårt att få bort puckeln du har vid 46hz

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-24 07:27

Att dämpa resonanser är ju bra att göra efter att dom akustiska åtgärderna som man kan få igenom är gjorda :)

Kom bara ihåg att det sällan är lämpligt att dämpa hela resonansen, av den anledningen att en del av denna puckel ofta "ska finnas där" för att rumsinformationen ska vara korrekt, alltså mät inte fram ett sträck utan börja med att dämpa puckeln tills att du inte stör dig på den.
Sedan gå stegvis om du vill testa att dämpa mer :)

Sedan är det sällan lämpligt att påverka direktljudet så mycket mer än 3-5dB med EQ (varierar med kringliggande omständigheter akustiskt) så över dessa värden har jag uppmärksammat att åverkan på direktljudet blir för stor i olika rum.

Men att dämpa en resonans 3-5dB är ju en enorm skillnad i dom flesta fall !
En stor befrielse och "tack gode gud" osv... :lol:

Lycka till !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-24 07:30

Jag äger ett DEQ2496 som även fungerar som mitt försteg/DAC.
Inga problem att släta ut kurvan, men jag måste säga att det låter tråkigare!
Jag har läst det finns nån THX kurva, som ser ut att stiga 10dB från typ 100hz ner till 20-30. Nåt sånt tror jag är min smak.
House kurve har jag också hört talas om, är det liknande?
Ikväll hoppas jag hinna såga till längre portar på subben.

Så svaret är alltså att grafen visar mätning utan DSP. Och nu har puckeln flyttat sig uppåt till dryga 47hz när jag satte på markväv framför all isoleringen.
Ska ja satsa på brädor utanpå ändå tro?? hmm

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-24 07:34

Vi måste svarat samtidigt :)

DVD-ai skrev:Sedan är det sällan lämpligt att påverka direktljudet så mycket mer än 3-5dB med EQ (varierar med kringliggande omständigheter akustiskt) så över dessa värden har jag uppmärksammat att åverkan på direktljudet blir för stor i olika rum.

Här håller jag med! Ändrar jag på för många ställen så blir det alltid sämre.. även om det är något register som helt klart sticker ut med för hög nivå så tycker jag det låter som man hängt något täcke över högtalaren när man gjort det rakt med EQn.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-24 16:17

Erik_E skrev:Jag äger ett DEQ2496 som även fungerar som mitt försteg/DAC.
Inga problem att släta ut kurvan, men jag måste säga att det låter tråkigare!
Jag har läst det finns nån THX kurva, som ser ut att stiga 10dB från typ 100hz ner till 20-30. Nåt sånt tror jag är min smak.
House kurve har jag också hört talas om, är det liknande?
Ikväll hoppas jag hinna såga till längre portar på subben.

Så svaret är alltså att grafen visar mätning utan DSP. Och nu har puckeln flyttat sig uppåt till dryga 47hz när jag satte på markväv framför all isoleringen.
Ska ja satsa på brädor utanpå ändå tro?? hmm

okey, att stämma basarna lägre kommer nog hjälpa kurvan ytligare, en avstämming på 35hz blir nog mycket bättre men du skulle kanske fundera på att ha basar som klarar av att spela lite mer infra,

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-24 16:26

Är jag helt bakom flötet eller kom din kommentar lite fel Dac83 ?! :)

TS pratar väll om en absorbentvägg och du om basmodul ?! :D

Edit: va inget, jag ÄR helt bakom flötet för har just fått en behandling av min naprapat och är helt snurrig i kolan... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-24 19:48

DVD-ai skrev:Är jag helt bakom flötet eller kom din kommentar lite fel Dac83 ?! :)

TS pratar väll om en absorbentvägg och du om basmodul ?! :D

Edit: va inget, jag ÄR helt bakom flötet för har just fått en behandling av min naprapat och är helt snurrig i kolan... :lol:

haha :-) sorry, jag har varit sjuk denna vecka och har inte kunnat följa tråden som jag velat, jag svarade lite mer längre tillbaka med frågor som erik hade om avstämning på baslåda m.m så vi är båda bakom flötet! :-)

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-26 18:05

Glad Påsk på er grabbar :)

I torsdags byggde jag om portarna. Ny avstämning blev 32hz enligt winISD. Hann bara provlyssna lite snabbt men det lät sådär måste jag säga.. Mycket mindre punch i grejerna och sämre artikulation.
Men det går säkert att få till.

En fråga som ni gärna får svara lite snabbt på. Jag har lånat ut mitt aktiva delningsfilter Behringer CX3400 Super X Pro och DEQ2496 under helgen. Och nu har jag blivit erbjuden att sälja grejerna till nypris.
Har sett att dom flesta här kör miniDSP. Och det är väl 4x10 HD som är aktuellt för mig? Jag behöver alltså 3vägs delning och EQ primärt. Sen finns det ju även en dynamisk EQ på Behringer grejerna som är rätt trevlig.
Filtret jag har nu är ju analogt och miniDSP digitalt. Vad skulle jag vinna på att byta?

mawes

Inläggav mawes » 2016-03-26 20:59

Spännande, kan man få se en mätning? ang delningsfilter och eq så ser jag det som en fördel att få allt i ett, plus att i miniDSP kan du välja branthet och typ av delning.
4*10hd kör jag med, är i stort nöjd men dsp:n hänger sig ibland och jag får då nappa ur strömsladden för att få igång den igen.
Vilken av kombinationerna som låter bäst kan jag inte svara på.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-27 01:40

byt fort som attans, behringers grejer är rena skämtet emot minidsp, kör på HD 10x10 boxen direkt så kan du hitta på mycket roliga saker i framtiden. tänk på att 8x8/10x10 har 8 volt ut, 2x4 balanced har 2volt och tror vanliga 2x4 bara har 0.9V så 8x8/10x10 ger oftast absolut bästa signal/brus när man kör balanserat och du kan köra billigare PA steg och ändå få bra brus nivå.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-27 01:42

mawes skrev:Spännande, kan man få se en mätning? ang delningsfilter och eq så ser jag det som en fördel att få allt i ett, plus att i miniDSP kan du välja branthet och typ av delning.
4*10hd kör jag med, är i stort nöjd men dsp:n hänger sig ibland och jag får då nappa ur strömsladden för att få igång den igen.
Vilken av kombinationerna som låter bäst kan jag inte svara på.

Att den hänger sig låter ju sådär :?

Jag måste säga att jag har fått ett bra och stabilt intryck av behringer än så länge.
Men ja det måste väl finnas en anledning till alla kör miniDSP.
Bilagor
Nya portar.jpg
Nya portar.jpg (129.52 KiB) Visad 2775 gånger

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-27 01:46

dac83 skrev:byt fort som attans, behringers grejer är rena skämtet emot minidsp, kör på HD 10x10 boxen direkt så kan du hitta på mycket roliga saker i framtiden. tänk på att 8x8/10x10 har 8 volt ut, 2x4 balanced har 2volt och tror vanliga 2x4 bara har 0.9V så 8x8/10x10 ger oftast absolut bästa signal/brus när man kör balanserat och du kan köra billigare PA steg och ändå få bra brus nivå.

Nu står det inte vad DEQ2496 ger för späning ut, men dom anger 115dB i brus samma som HD 10x10?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-27 02:08

signal nivån är ganska lika verkar det som, brus nivån är som att mäta watt, det går att få som man vill men det är väldigt olika beroende på slutsteg och känslighet på högtalare.

minidsp är mer avancerad och har en bra limiter som inte bara klipper utan kan ställas i olika brantheter, sen är allt mer fritt när det gäller delningar och brantheter.

ang att dom hänger sig har det bara hänt mig 2 gånger på 3 månader under drift, däremot har det hänt vid uppstart va 2 gånger i månaden att det inte kommer nåt ljud men då är det bara starta om så fungerar det direkt.

mawes

Inläggav mawes » 2016-03-27 02:14

jag skulle dämpat lite vid 46 och boostat kring 30-35 eller kanske ännu lite lägre beroende på var avstämningen faktiskt hamnat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-01 21:01

viewtopic.php?f=3&t=63324
Den tråden från 12.50 idag kan vara din räddare i nöden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-04-01 23:00

Tack för tipset Perfector, men min vägg är ju redan byggd.
Idag har jag varit på brädgården och skaffat material till spalterna. Sen kapade jag upp dom till 10x23 mm tjocka och breda. Tanken är att sätta dom på lite olika avstånd.
Mellan 5 och 30 mm avstånd kanske eller vad tror ni?

Jag fick även mail ifrån FedEx att ett paket från Hong Kong är på väg till mig :)
Ska bli spännande att försöka lära sig miniDSP 4 x 10 HD.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-02 08:23

En ide kan vara att sikta på ca 50% reflekterande och 50% absorberande yta i förhållande till dimmensionerna på ribborna.

Alltså: om du har 3 olika bredder på ribbor, 20, 40 och 80mm så placera dessa med varierande avstånd till varandra om just 20, 40 och 80mm :)

Detta kommer gör att du får en bra utspridning på reflekterande och absorberande ljud :)
Det blir mer "random" dessutom.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-02 11:55

Absorbtionsväggen kommer vara mycket bredbandig om du har 50% öppen area och 50% täckt av träribbor framför isoleringen. Rummet lär bli lite mera "live" men inte så mycket. En OK tråd att läsa: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... btion.html Inlägg #32 visar en simulering med ribbor 30x12 över tjock isolering, medan du har 23x10, någorlunda snarlikt dina. Kurvorna i den simuleringen kommer förskjutas en del mot högre frekvenser med dina ribbor. Det intressanta är dock att jämföra skillnaden mellan med träribbor framför isoleringen och utan träribbor framför. I simuleringen är det främst frekvenser över ca 10 000 Hz som påverkas och reflekteras tillbaks (som har lägre absorbtionsvärden) och "livar" upp rummet. Där har du inte särskilt mycket av musik.

Jämför med simuleringen i inlägg #9 i samma tråd. Utan träribbor samt 50% med 50 mm breda träribbor framför och den 3:e kurvan med bara 4% öppen area. Med 95 mm brädor med 4 mm mellanrum får du något som påminner om den 3:e kurvan med hög absorbtion för låga frekvenser och ökande reflektion för högre. Då påverkar du positivt "basbumligheter" i rummet medan du inte "dödar ned" frekvenser i mellanregister-diskant så mycket. Diagram nr 2 i inlägg #2 visar att absorbtionen blir bredbandigare ju större procentuell öppning du har mellan ribborna. (Jag har för mig det är med 70 mm breda brädor och 200 mm vanlig husisolering i det diagrammet.)

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-04-04 07:55

Nu har jag hunnit läsa tråden. Mycket intressant!
Minns du nämnde att absorptionen av låg frekvens kunde öka om man hade mindre spalter. Hur hittar du allt :D
Jag kommer att satsa på att ha över 50% av ytan täckt. Ska räkna lite på hur mycket materialet räcker till och se hur det blir estetiskt.
Tack för era förslag :)

Föregående

Återgå till DIY-forum