av AndersHa » 2016-04-03 02:37
Intressanta diskussioner...
Jag som kommer från ett annat håll än det som diskuteras i högre skolans audio-rum kanske har tankar och idéer som kan verka kontroversiella. Kondensatorer är precis som alla andra komponenter icke ideala. Det var nog en av sakerna jag ville visa med min miniserie. Det är många faktorer som samverkar och vissa är försumbara medan andra är något vi behöver ta hänsyn till. Vad som händer vid 10-100GHz är för mig ointressant i jämförelse med med vad layout, mönsterkort, toleranser, komponenter och mycket annat kan ställa till med i redan vid betydligt lägre frekvenser. Även om jag inte är någon High-Speed designer, så blir självklart toleranser, impedansanpassning, substrat, bondtrådar osv allt mer kritiskt vid till exempel riktigt snabba bussar. Skillnaden mot audio är dock att man ofta har ett mindre antal, men mer kritiska egenskaper att ta hänsyn till.
Alla olika material och typer av kondensatorer har olika egenskaper. Temperaturpåverkan, spänningspåverkan, tidspåverkan, impendanser, tålighet mot rippelströmmar och det faktum att ljud från kondensatorer kan vara ett verkligt problem. Just detta var något jag själv var med och analyserade när jag var med i utvecklingen av en mobiltelefon för ett antal år sedan. Jo keramiska kondensatorer kan låta. Men bara för att de strömspikar som kan uppstå genom en keramisk chipkondensator skapar ljud så har detta inget att göra med att sådana inte skulle vara lämpliga på många ställen i högpresterande audioutrustning. Det handlar om att förstå när vissa egenskaper är relevanta och när dom inte är det. Men inget material är optimalt för alla applikationer. Det handlar mera om att veta vilka mätbara egenskaper som är mest lämpade. Jag är lite emot tyckanden. Jag håller med om att NP0/COG är ett material som jag skulle rekommendera i många fall på grund av flera bra egenskaper hos materialet. Även Poscap är en typ har många egenskaper som ofta är värdefulla, som bra HF-egenskaper, lågt ESR och temperaturtåliga.
Vilken kombination vid avkopplingskondensatorer som är bäst beror på tycker jag. Finns ett bredd spektra som inkluderar lågfrekvent innehåll är OSCON/Poscap kompletterat med NP0/COG med lämpliga värden bra. Vilken som ska sitta närmast är nog en impedansfråga. Induktansen ökar med ledaravståendet, och om resistansen inte är problemet skulle jag sätta NP0/COG närmast. I alla fall om spektrat innehållet relativt höga frekvenser.
/Anders