Bygga Dipol med 15" Ripolbasstöd och senare Radio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andr82

Bygga Dipol med 15" Ripolbasstöd och senare Radio

Inläggav Andr82 » 2015-08-05 13:26

Hej!
Jag går för tillfället o funderar på att bygga en ny version av den gamla klassiska 50-60tals radion, som möbel i hemmet, och för att slippa sätta igång "stora" stereon varje gång jag blir sugen på att lyssna på radio.
Tanken är att det ska vara en öppen baffel, med en Visaton B200 på en glasskiva med basstöd av ett par Visaton WS-20 E i ripol, tanken är inte att det ska bli någon form av dB monster, mest bara för lite behaglig slölyssning, och för att äntligen få leka med någon form av dipolhögtalare!! :D
Mer info och någon sketchup bild kommer inom kort.
Är det någon som känner till liknande projekt?
Kanske vet någon bra radiomodul eller klass T förstärkare med volymkontroll?
Senast redigerad av Andr82 2015-10-04 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Andr82

Re: Bygga Radio

Inläggav Andr82 » 2015-08-06 18:34

Bild
Någon i den stilen hade jag tänkt mig vad gäller design, är det några uppenbara misstag i geometrin så påtala gärna det! :)
Det är alltså modellen närmast jag tänker mig, den bortre gillade jag inte lika mycket estetiskt, plus att basarna får jobba mot tyngdlagen i den versionen, det kan vara en nackdel har jag hört.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-08-06 21:48

Andr82 skrev: Kanske vet någon bra radiomodul eller klass T förstärkare med volymkontroll?

Kul projekt! :)

Det går kanske att ta en lagom dyr/billig färdig radio från någon stormarknad och helt enkelt ta innehållet i den. Då får du antagligen både radiodel och förstärkare. Den kommer säkert att låta mycket bättre med riktiga högtalare i stället för de små som sitter i originallådan. Jag kör en Jula-radio för 200:- med två stora högtalare i ett ridhus. Det fungerar mycket bättre än vad jag gissade när jag såg radion, antagligen är det max en halv watt eller nåt, men det räcker bra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2015-09-11 17:06

Okej, nu får radion vänta en stund, har köpt mig en begagnad yamaha surroundreciver med dvd, sacd o massa grejs för 80kr till den, men den får vänta ändå... :P
För först ska nämligen ett par Fostex Fe206En flyttas från ett par allt för skrymmande hornlådor till ett par öppna bafflar, med hjälp av en extra 8" bas per baffel hoppas jag på att få dom att gå neråt 100hz, där en Magnat XTC1500(överbliven bilbas med hyggligt hög känslighet) tar vid, i en ripol. Det finns inget krav på filmtittarbas, det ska bara spela musik och se hyggligt minimalistiskt och snyggt ut. Så det blir ett "man tager vad man haver" bygge.

Meen jag skulle vilja ha lite hjälp med lämplig extra 8tums bas med hög känslighet till dipolerna! Första tanken var att använda denna; http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... 20-e-8-ohm , men den har lite låg känslighet, att dämpa fostexelementet 14dB för att få ner det på samma känslighet känns inte som det kommer sluta bra... Där emot så verkar ju Rila w8-100 kunna ha lämpligare känslighet, men vet inget om hur frekvensresponsen ser ut. Så alla tips är välkomna! Kommer inte kunna tillämpa värst mycket EQ tyvärr, därför blir det hela lite knepigare, men förhoppningsvis ändå görbart!

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-09-26 21:36

Hej jag håller på och bygger mig en radio i en limmad låda av stavlimmade ek hyllplan och en Knutson högtalare
och ett fläktgaller över högtalaren och så är det backelitrattar på fronten också är det en stor rund skala med
planetväxel på ratten. Själva radiodelen är en sådan där fm byggsatts med TDA7000 som jag hittade på tradera
Och det står Swebry Electronic på byggsattsen men det är mono utgång .

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-09-26 22:33

Hej Harry Lythall sm0vpo har en byggsatts med tda 7000 men man måste ansluta en förstärkare till den för att kunna
använda en högtalare Harry har en hemsida på internet.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2015-09-29 22:21

Tack för tipset! Men jag fick tag i en philips LX3900SA (surroundreciever) för 80kr i en secondhand butik, så jag tänkte försöka använda den. Den innehåller ju allt jag behöver förutom bluetooth, så den får funka. :) Råkar du känna till en jäkligt bra mikrofonförstärkare i byggsats som går ner till 20hz så är jag tacksam för hjälp, min verkar inte gå att lita på under 1000Hz. Har beställt ny mätmik från Svalander igår, så hoppas på att kunna få ordning på kontrollmätandet snart.

Användarvisningsbild
Andr82

Re: Bygga Dipol med 15" Ripolbasstöd och senare Radio

Inläggav Andr82 » 2016-03-10 21:15

Bild
Nu har det byggts lite, så tänkte dela med mig lite av några bilder, materialet är ek, täckt med epoxi och en glasskiva infräst baktill som stöd och lite extra baffel!

Bild
Så ser dom ut närmare, råkade visst komma med lite dricka i bakgrunden med...

Bild
Från sidan ser dom ut så här!
En ripolbas är pågång till med, men den visar jag mer av senare.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-03-10 22:32

Andr82 skrev:[ Bild ]
Nu har det byggts lite, så tänkte dela med mig lite av några bilder, materialet är ek, täckt med epoxi och en glasskiva infräst baktill som stöd och lite extra baffel!

[ Bild ]
Så ser dom ut närmare, råkade visst komma med lite dricka i bakgrunden med...

[ Bild ]
Från sidan ser dom ut så här!
En ripolbas är pågång till med, men den visar jag mer av senare.

Blir det inte bra så har du åtminstone en Ardbeg att trösta dig med.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-03-12 15:12

Snyggt :!:
Ser verkligen elegant ut med glaset. Har du glas på båda sidor om baffeln?

Henrik

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2016-03-13 11:27

Tackar! Nej det är bara glas på ena sidan, det fungerar förvånansvärt bra faktiskt! Men jag kör dom bara ner till ca 100hz, där ripolbasen tar vid.
Kör dom helt utan aktiv kompensering, behöver jobba lite mer på filtret, men det låter helt okej.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2016-03-27 23:36

Okej, nu har jag roat mig lite med REW, efter att ha lyssnat och justerat filter igår. Så tänkte att jag slänger upp några mätningar här för att se om folk som vet mer än mig har något att säga.
Först ut, Rila 8tummaren från hifikit med en 3,3mh spole som filter:
Bild

Sedan ett snitt på Fostex bredbandaren, mätt på 7 punkter på konen:
Bild

Och sist men inte minst en mätning från lyssningsplats:
Bild
Den kraftiga disten i basen beror förhoppningsvis till stor del på att ripol-lådan till basen är ytterst experimentell så att säga. Det skulle också kunna bero på att det är en 15 år gammal xtc1500, alltså en gammal 15tums bilbas från Magnat.
Rummet är ett studentrum med betongväggar, inte värst svårt att fylla med bas mao. Men jag har ingen aning om hur det borde mäta på lyssningsplats, så vad tror folk?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-04-02 10:19

Kan man få se en bild på ripolen?

Tycker inte kurvan ser helt fel ut. Har du något dämpull i ripolen? Ex isover eller liknande'?
Det brukar minska relexer o oljud, samt ger oftast torrare bas.

Henrik

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2016-04-03 12:18

Det är bara förlagan/prototypen, den riktiga kommer vara bättre dimmensionerad. Mätningarna är gjorda innan jag förstärkt sidopanelerna.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2016-04-03 21:44

Är det någon som kan förstå var ifrån toppen kring 500Hz kommer? Jag är rätt säker på att jag hör den tydligt, speciellt i kvinnliga röster. Den finns inte på närfältsmätning på något av elementen, skulle det kunna va baffelproblem? Eller kan rummet ställa till med problem så högt upp i frekvens på det sättet?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-04-06 21:50

Kommer den från ripolen eller toppen? Borde ses i mätningen om du mäter var för sig.

Henrik

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2016-04-08 21:59

Den kom ifrån Dipolen, testade att tejpa fast en ihoprullad handduk på ena sidan av båda dipolerna, problemet försvann nästan helt. Vid provlyssning alltså, inte mätt på dom för att se vad som händer.
Ripolen går dess utom inte mycket högre än 100Hz. Vet visserligen inte hur brant delningen är, men delningen ligger strax över 100 iaf.

Återgå till DIY-forum