Gallerskydd till rörslutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd

Gallerskydd till rörslutsteg

Inläggav Audiohd » 2016-04-06 09:45

Funderar på att fixa ett skyddsgaller till min Audion rörförstärkare. Alla i familjen, djur
och människor har inte samma respekt för mina 300b rör :? och jag vill inte bli en tjatande
hustyrann. För övrigt biter tjat föga på katt och hund. :P Tänker mig ett enkelt stålgaller
att bocka till själv på något vis. Är det någon som gjort liknande och har tips på var man kan
köpa galler på löpmeter eller vad det nu kallas? Kanske finns det något ställe som kan bocka
till efter önskemål? :)
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Gallerskydd till rörslutsteg

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-06 12:11

Jag har handlat metallduk till högtalargaller, typ Carlsson, hos Derma i Gråbo (no om Göteborg). Dom har alla typer av galler/metallduk:
http://derma.se/

Enklast är förstås att bara knacka på och prata med killarna i verksta'n, men det går nog att beställa också.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-06 14:02

Har du gallerplåten och en plåtsax kan du klippa och sedan bocka över bordskanten.
Det blir så fint så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-04-06 19:29

ska du ha det riktigt snyggt ska du så klart gå till en duktig plåtslagare... över bords kanten får du inte kanter på alla sidor utan kan bara göra som en bygel.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-06 19:33

Det beror väl på storleken på bordsytan?

:D

Eller så sågar du t.ex. en MDF i rätt storlek och bockar gallret övar alla sidor med en gummihammare. Sedan kan man "sy ihop" de vinklade kanterna med ståltråd innan man sprayar med lackfärg. Glöm inte att tvätta gallret först noga med avfettning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-06 20:51

dac83 skrev:ska du ha det riktigt snyggt ska du så klart gå till en duktig plåtslagare... över bords kanten får du inte kanter på alla sidor utan kan bara göra som en bygel.

Man kan naturligtvis såga till en planka i den storlek gallret ska ha och vika plåten över den.
Då får man 4 sidor snyggt och prydligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-04-09 18:27

Tack för era fina tips! :D
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Återgå till DIY-forum