Ang. AoE 1000W slutsteg, hur står det sig i dagsläget?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

OA85

Ang. AoE 1000W slutsteg, hur står det sig i dagsläget?

Inläggav OA85 » 2016-03-21 15:50

Vet inte om det är rätt forumdel men vi prövar... :)

Lång historia kort så har jag ett gammalt rejält hembyggt slutsteg som en bekant har byggt efter beskrivning ur tidningen Allt om Elektronik nr 8 1986 (steget är dock inte så gammalt). Det gick sönder för fem-tio år sen och blev ståendes halvt bortglömt. Men så kom jag på att det där vill jag har fart på igen och har tagit reda på vad som måste göras (några IC-kretsar överbelastas och med tiden behöver de bytas ut eller så får man göra om en del av steget). Ena kanalen låter normalt osv så det är inget stort ingrepp, synd att man inte hade den kunskapen då bara...

Min fråga är om någon kunnig kan svara på hur själva konstruktionen står sig dels effekt och ljudmässigt i dagsläget? Vad måste man köpa för att överträffa detta slutsteg? Duger det bara till PA-bruk? Behöver inte vara en ny produkt men något man kan köpa nytt eller beg. i dagsläget.

Fler bilder, scheman och info om bygget finns via länken nedan:

https://www.dropbox.com/sh/si8ltfd5korz ... JA9fa?dl=0

Användarvisningsbild
Morello

Re: Ang. AoE 1000W slutsteg, hur står det sig i dagsläget?

Inläggav Morello » 2016-04-12 21:40

Den där artikeln kommer jag ihåg och jag har kvar tidningen. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-12 22:50

Jag med!

På tyska tom. Den hette i de europeiska utgåvorna av AoE "Gigant".

Utgångstransistorerna finns inte mer. PA Sjöström hade nog ett gäng som han sålt av, men de betingar oehörda priser idag.
Dessutom är de yberkänsliga. Vill minnas att AoE hade stora problem med slutstegen baserade på dessa pga ströinduktanser satte igång sjävsväng på trissorna.

Står sig nog bra idag, men man kanske bygger mer med bipolära trissor istället för Mosfettar eller dylika för verkningsgradens skull (om man inte har dubblerade matningar som i AoE steget) då biplära ger mera W/kr trots att de kräver lite mer marginaler pga secondary breakdown.

En uppdaterad variant är "Titan 2000" som adresserar bla problemet med obsoleta utgångstrissor. Ytterligare en Giesberts konstruktion, han har gjort AoEs flesta audieffektsteg och har fått ryktet om att få samtliga att svänga vilt. Eller så är det hans förkärlek till mosfettutgångssteg utan dämpresistorer på gaten...

Hur står den sig? Ja, 250W i 8, 500W i 4 och 1000W i bryggat 4 ohm känns som en rätt så kvadratisk effektkub :)
Distortionssiffrona är också bra. Motsvarande effektsteg är väl RB 1090, Nad 208? Beror såklart hur stor nätdel man stoppar in i Giganten,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-13 08:40

Jag kikade ånyo på schemat och skulle gissa att den är jätteimponerande i distorsionshänseende i huvudsak pga. drivningen av MOSFETarna på utgången. Ingångskapacitansen är ruskigt olinjär varför de bör drivas styvt.

Jag skulle inte jämföra denna med varken NAD208 eller Rotel 1090. Detta är en annan och lägre division.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-13 11:11

Morello skrev:Jag kikade ånyo på schemat och skulle gissa att den är jätteimponerande i distorsionshänseende i huvudsak pga. drivningen av MOSFETarna på utgången. Ingångskapacitansen är ruskigt olinjär varför de bör drivas styvt.

Jag skulle inte jämföra denna med varken NAD208 eller Rotel 1090. Detta är en annan och lägre division.

Ja, se till helheten. Jag tänkte effektmässigt.

Men du menar att det är troligt att man hör skillnad på dem i före/eftertest?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-04-13 13:29

Morello skrev:Jag kikade ånyo på schemat och skulle gissa att den är jätteimponerande i distorsionshänseende i huvudsak pga. drivningen av MOSFETarna på utgången. Ingångskapacitansen är ruskigt olinjär varför de bör drivas styvt.

Menar du att den är jätteimponerande, eller saknas det ett "inte" i texten? Drivningen av MOSFET:arna tycker jag nog ser ganska primitiv ut. Konstruktören verkar ha gillat zenerdioder, de är ju överallt :)

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2016-04-14 00:07

Det finns ekvivalenta mosfetar att köpa på RS:
http://uk.rs-online.com/web/p/mosfet-transistors/0299660/
http://uk.rs-online.com/web/p/mosfet-transistors/0299676/

Dessa tillverkas av Semelab som i och för sig verkar seriösa men hur bra dessa ersättare är i förhållande till originalet vet jag inte, billigare än NOS i alla fall.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-14 08:40

SJ35/SK135 är laterala mosfettar om jag inte minns fel, och sådana sägs vara bättre för audio än standard mosfettar som är optimerade för switchning onoff.

Profusion PLC distribuerar Exicon som har lite kralligare fetar.

Jag tror att de ekvivalenta är i det närmaste identiska, individtoleranser spelar större roll för prestanda och resultat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-15 00:00

HenrikE skrev:

Menar du att den är jätteimponerande, eller saknas det ett "inte" i texten? Drivningen av MOSFET:arna tycker jag nog ser ganska primitiv ut. Konstruktören verkar ha gillat zenerdioder, de är ju överallt :)

Saknar ett "inte". :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-04-24 00:02

Min egen erfarenhet av AOE är att ett flertal av deras slutsteg har en förmåga att bränna diskanterna. Så mitt tips är att man kollar upp om slutsteget kan börja självsvänga.
Några av mina slutsteg har börjat självsvänga när jag dragit ut sladden till försteget. Lyckades själv bränna upp mina Magnaplanhögtalare för att slutstegen börjat självsvänga. Märkte inget innan diskanten tystnade.
Med tanke på hur billiga slutsteg det finns är det knappast lönt att bygga något själv.

Återgå till DIY-forum