Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Jag kör med två st Papst 8414NGL till mitt T.Amp TA1050MX.
Passar som handen i handsken. Knappt hörbara på 3 meters håll.
Köpte mina direkt från Papst.
StefanL skrev:LzM skrev:Jag kör med två st Papst 8414NGL till mitt T.Amp TA1050MX.
Har också en TA1050 som väsnas. Bytte du bara ut dem, eller har du fått göra mer ingrepp?
boom skrev:StefanL skrev:LzM skrev:Jag kör med två st Papst 8414NGL till mitt T.Amp TA1050MX.
Har också en TA1050 som väsnas. Bytte du bara ut dem, eller har du fått göra mer ingrepp?
Enklast är ett motstånd på 80ohm 5watt
StefanL skrev:Har också en TA1050 som väsnas. Bytte du bara ut dem, eller har du fått göra mer ingrepp?
LzM skrev:StefanL skrev:Har också en TA1050 som väsnas. Bytte du bara ut dem, eller har du fått göra mer ingrepp?
Bort med locket, bort med fläktarna & gallerna, klipp kablarna och skarva på de nya fläktarna, skruva dit de nya fläktarna med gummitassar mot chassiet, på med locket igen.
Funkar rolex.
Svenn3SaataN skrev:Hur stort motstånd ska man egentligen sätta dit?
Det har pratats om 68ohm, 80ohm och sen 119/120ohm. Vad jag har fattat det som så ligger noctua fläktarna på 119ohm? Man borde ju då sätta dit ett 119ohm motstånd i serie per fläkt för att då få 12V över fläkten?
Med ett mindre motstånd borde det ju bli högre spänning än 12V över fläkten? Jag testade nyss lite snabbt att jämföra flödet mellan originalfläktarna och noctua drivet av 9V adapter. Enligt mitt tyckte så flyttar noctuan på 9V betydligt mer luft än 24V fläktarnal. Så tycker man borde inte behöva oroa sig över att slutsteget blir överhettat med noctua fläktmodd?
Bara mina tankar och funderingar
Svenn3SaataN skrev:Enligt mitt tyckte så flyttar noctuan på 9V betydligt mer luft än 24V fläktarnal. Så tycker man borde inte behöva oroa sig över att slutsteget blir överhettat med noctua fläktmodd?
NiklasF skrev:Svenn3SaataN skrev:Enligt mitt tyckte så flyttar noctuan på 9V betydligt mer luft än 24V fläktarnal. Så tycker man borde inte behöva oroa sig över att slutsteget blir överhettat med noctua fläktmodd?
Men om Noctua flyttar mera luft med 9Volt, varför inte då testa med tex en Fanmate för att justera ner den lilla ljudnivån som trots allt blir?
Svenn3SaataN skrev:NiklasF skrev:Svenn3SaataN skrev:Enligt mitt tyckte så flyttar noctuan på 9V betydligt mer luft än 24V fläktarnal. Så tycker man borde inte behöva oroa sig över att slutsteget blir överhettat med noctua fläktmodd?
Men om Noctua flyttar mera luft med 9Volt, varför inte då testa med tex en Fanmate för att justera ner den lilla ljudnivån som trots allt blir?
Ja, men nu när jag har den i hallen så bryr jag mig inte så mycket. Det får nog bli senare bekymmer isåfall
Kalejdokom skrev:Om originalfläktarna är lika högljudda som den i Behringers iNuke NU1000 så hjälper det nog föga att dämpa med ett motstånd. Köp en tyst fläkt med lägre varvtal i stället. Jag har just bytt till en som maxar 2000 rpm istället för den befintliga på 4000 rpm som lät som ett jetplan.
Mer info här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 4&start=51
Kalejdokom skrev:Jo, jag förstår hur spänningsdelningen går till. Det jag menar är att fläktarna som sitter i verkar vara extremt högljudda (=kass fläkt). Att sänka varvtalet borde alltså fortfarande ge ett hörbart ljud från fläkten.
Att i stället lägga 150 kr på en supertyst fläkt som redan har ett lägre varvtal vid full spänning, borde ge ett betydligt bättre resultat än att sänka hastigheten på en dålig fläkt. Och man slipper modda dit ett motstånd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster