Felsökning Marantz SR4000

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Felsökning Marantz SR4000

Inläggav jonaz81a » 2016-05-15 17:54

Jag mätte lite i min Marantz SR4000 receiver för att komma fram till vad jag måste byta.

Jag bifogar en bild med kopplingsschema, mina mätresultat och gissningar, inga motstånd eller annat har brunnit eller blir "rykande varmt" med ström ikoppplad och de jag har mätt på mäter alla ok. Frågan är om jag måste byta "Voltage Amplifier"-modulen forutom "slutstegsmodulerna"? och om det kan finnas ytterligare saker som kan ha gått sönder men som jag inte tänkt på?

Länk till bilden med kopplingschema och mätresultat http://i.cubeupload.com/MWNtB6.jpg

Ifall någon vill se hur sakerna ser ut i verkligheten är här en (tämligen kass) bild på spektaklet. http://u.cubeupload.com/jonaz81a/MarantzSR4000.jpg
Presentation kommer

Erik N

Re: Felsökning Marantz SR4000

Inläggav Erik N » 2016-05-18 11:49

En enkel fråga: vad är det som är fel?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 13:03

Erik N skrev:En enkel fråga: vad är det som är fel?

Detta beskrivs i text på den första bilden tillsammans med mätresultat.

Nu har jag förstått att alla Sanyo STK-moduler man kan få tag på för rimliga pengar är garanterat fake och att betala ~250 - 300kr styck för två med lite tur äkta Sanyo slutstegsmoduler samt troligen lika mycket för "Volatge Amplifier"-modulen känns ovärt för en an receiver som betingar ett värde av max 1000kr i perfekt kosmetiskt skick, denna är inte i perfekt kosmetiskt skick.

Nästa steg är att jag kommer löda loss den slutstegsmodul som är garanterat död för att se om det är den som gör att även "voltage-amplifiern" och den andra slutstegsmodulen mäter illa. Anledningen till att jag inte är orolig för att mera saker skulle gå sönder genom att ha ström i förstärkaren med den trasiga slutstegsmodulen på plats är att detta i så fall redan har hänt för 20 år sedan när jag okunnigt felsökte som ung (jag är fortfarande okunnig så vissa saker förändras långsamt).

Jag är självklart fortfarande tacksam för tips om vad mer som kan ha gått sönder även om det var mer aktuellt när jag hoppades att jag kunde köpa slutstegsmodulerna för mindre än 100kr styck och "voltage-amplifier"-modulen för 60kr. Om det skulle visa sig att den ena slutstegsmodulen fortafarande är hel kommer saken i en annan dager, men jag tvivlar.
Presentation kommer

Erik N

Inläggav Erik N » 2016-05-18 14:17

jonaz81a skrev:
Erik N skrev:En enkel fråga: vad är det som är fel?

Detta beskrivs i text på den första bilden tillsammans med mätresultat.

Nu har jag förstått att alla Sanyo STK-moduler man kan få tag på för rimliga pengar är garanterat fake och att betala ~250 - 300kr styck för två med lite tur äkta Sanyo slutstegsmoduler samt troligen lika mycket för "Volatge Amplifier"-modulen känns ovärt för en an receiver som betingar ett värde av max 1000kr i perfekt kosmetiskt skick, denna är inte i perfekt kosmetiskt skick.

Nästa steg är att jag kommer löda loss den slutstegsmodul som är garanterat död för att se om det är den som gör att även "voltage-amplifiern" och den andra slutstegsmodulen mäter illa. Anledningen till att jag inte är orolig för att mera saker skulle gå sönder genom att ha ström i förstärkaren med den trasiga slutstegsmodulen på plats är att detta i så fall redan har hänt för 20 år sedan när jag okunnigt felsökte som ung (jag är fortfarande okunnig så vissa saker förändras långsamt).

Jag är självklart fortfarande tacksam för tips om vad mer som kan ha gått sönder även om det var mer aktuellt när jag hoppades att jag kunde köpa slutstegsmodulerna för mindre än 100kr styck och "voltage-amplifier"-modulen för 60kr. Om det skulle visa sig att den ena slutstegsmodulen fortafarande är hel kommer saken i en annan dager, men jag tvivlar.

Jaha, nä.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-05-18 15:59

Den här är lite extra knepig att felsöka,eftersom man har DC-kopplat "Voltage amplifier" med bägge slutstegen.Total förstärkning 33 ggr.
"Voltage amplifier" är egentligen ett litet slutsteg i stereo!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-18 17:04

rolfzetterberg skrev:Den här är lite extra knepig att felsöka,eftersom man har DC-kopplat "Voltage amplifier" med bägge slutstegen.Total förstärkning 33 ggr.
"Voltage amplifier" är egentligen ett litet slutsteg i stereo!

Tack för förklaringen! :)

Risken är stor att denna Marantz istället får donera transformator mm till något projekt.
Presentation kommer

Återgå till DIY-forum