Tips på lådor/teknik för PA ljud.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Tips på lådor/teknik för PA ljud.

Inläggav dawelito » 2016-05-29 09:48

hejsan! Jag har redan mailat iväg en förfrågan till leverantören av basarna så jag kommer säkert få en bra ritning av dom men jag skulle vilja ha eran input också och jämföra lite emellan.

Det handlar om 2st portade lådor, vadera för 2x18"
elementen är 4st FaitalPRO 18HP1030
https://www.supersonic.se/product.html/ ... gory_id=10

Hur skulle era lådor se ut? vilken avstämning hade ni kört? hade ni kört porten framåt eller bakåt?

Jag körde med 2st faital pro basar utomhus för 2 helger sedan, i dessa lådorna är elementen och portarna på samma sida, dvs portar/element framåt. Fick vända basarna mot husväggen för att få fram basen.
problemet är väl då att man inte alltid har en husvägg att spela mot utomhus.. borde man sätta portarna på baksidan och sen bygga väggar bakom lådorna när man spelar utomhus tros? Eller sätta portarna på samma sida som basarna och helt enkelt spela med basarna bakåt mot en vägg?

Ser att 99% av alla professionella baslådor har portarna framåt på samma sida som elementet trots allt så spelar de flesta PA system med basarna vända mot publiken.(fasförskjutning eller tidskomp som gör att det går för dom?)
kan bandpass vara en idé, isåfall vilken i ordningen?

Basarna ska spela jävligt högt och länge. Elektronisk musik till 85%

kramis
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Tips på lådor/teknik för PA ljud.

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-29 10:28

4x18 tum kan ju låta imponerande, men utomhus... Det krävs ofantligt mycket för att spela "jävligt högt" utomhus (antar dock att du menar starkt :) ).
Självklart hjälper en rejäl husvägg till att få mer botten, men det lär nog inte räcka med något litet portabelt plank. På stadsfestivaler och liknande är det ju inte ovanligt att man spelar från ett lastbilsflak med täckta sidor runt om/över och då får man ju hyfsat bra stöd för basen. Kanske att en släpvagn med väggar runt om basarna kunde ge liknande effekt.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-29 10:44

jo jag märkte det, var tvungen att sätta örat mot lådorna och lyssna om basarna ens spelade innan jag vände de mot husväggen och då jävlar andades de ut.

Såhär (går att förstora en gång om man trycker på bilden):
http://oi65.tinypic.com/2w36sdz.jpg

Skulle en bandpass låda vara lättare att spela med utomhus eller är det bara att börja bygga grova väggar bakom lådorna, eller som du sa eventuellt släp.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-29 11:02

En tanke, när jag ser uppställningen. Basarna står väldigt nära varandra och OM de skulle spela i ofas så får du ju i princip utsläckning i basen. Du har järnkoll på att de verkligen spelar i fas, att plus/minus är kopplat lika på båda?

Bandpass kan ge några dB extra men är svårare att dimensionera och lättare att spela sönder elementet (vad jag hört...). Jag har simulerat en del med bandpass, men upptäckte att få element är lämpade för det eller att man får orimliga proportioner på främre/bakre kavitet. Kort sagt, svårare att få till bra och med större risk att det misslyckas (kan bli dyrt). Jag har spelat sönder två bilbasar i bandpass.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-29 11:04

Dags att sticka ut hakan, igen.
Judiska församlingen i Stockholm byggde med 2x19½ i runt 300 liter.
Baffel och bakstycke 55x110cm
topp och botten 55x55 cm
Sidor 55x110 + materialtjockleken för lådan.
En mellanvägg mitt i lådan med ett rör 15 x 35 cm och ett rör 15 x 35 cm från respektive kammare ut i luften.
Dessa måste då placeras på sidan eftersom det inte finns plats på fronten.
Mellanväggen tjänstgör även som stagning av lådan.
Om man ställer lådan med elementen nedåt på 10 cm höga gummifötter så strålar basen ut cirkulärt.
2 sådana lådor fick dammet mellan stenblocken i huset mitt emot gamla skatteskrapan i Stockholm att regna ner på gatan
enligt husvärden.
Om du sedan måsta ställa dom i ett "bashörn" återstår att se, men ett otroligt tryck blev det i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-29 11:10

Nu var det ju utomhus som var aktuellt och problemet just att det saknades "bashörn" för placering...

Här kan du följa mina tankar och bygget av bandpass med bilbas:
viewtopic.php?f=3&t=49892

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-29 11:16

Kalejdokom skrev:En tanke, när jag ser uppställningen. Basarna står väldigt nära varandra och OM de skulle spela i ofas så får du ju i princip utsläckning i basen. Du har järnkoll på att de verkligen spelar i fas, att plus/minus är kopplat lika på båda?

Bandpass kan ge några dB extra men är svårare att dimensionera och lättare att spela sönder elementet (vad jag hört...). Jag har simulerat en del med bandpass, men upptäckte att få element är lämpade för det eller att man får orimliga proportioner på främre/bakre kavitet. Kort sagt, svårare att få till bra och med större risk att det misslyckas (kan bli dyrt). Jag har spelat sönder två bilbasar i bandpass.

Fick inte till det bättre än sådär pg.a lite korta högtalarkablar, sen hade jag ju inte bredare husvägg på det tillbygget som syns på bilden. Jag de är kopplade helt rätt, det är 5x2,5mm2 gummikabel som jag klippt den vita ledaren i och kör gulgrön+brun som - och blå+svart som + .

var knappt så jag fick in de i speakon kontakterna dock. men ja, de är kopplade helt lika. (även inne i lådan).

Perfector skrev:Dags att sticka ut hakan, igen.
topp och botten 55x55 cm
En mellanvägg mitt i lådan med ett rör 15 x 35 cm och ett rör 15 x 35 cm från respektive kammare ut i luften.
Om man ställer lådan med elementen nedåt på 10 cm höga gummifötter så strålar basen ut cirkulärt.
2 sådana lådor fick dammet mellan stenblocken i huset mitt emot gamla skatteskrapan i Stockholm att regna ner på gatan
enligt husvärden.
Om du sedan måsta ställa dom i ett "bashörn" återstår att se, men ett otroligt tryck blev det i alla fall.

Låter maffigt men mina basar spelar riktigt bra inomhus så det är inte riktigt problemet på så vis, mer som kaleJ säger att jag saknar bashörn utomhus :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-29 11:27

dawelito skrev:
Kalejdokom skrev:En tanke, när jag ser uppställningen. Basarna står väldigt nära varandra och OM de skulle spela i ofas så får du ju i princip utsläckning i basen. Du har järnkoll på att de verkligen spelar i fas, att plus/minus är kopplat lika på båda?

Fick inte till det bättre än sådär pg.a lite korta högtalarkablar, sen hade jag ju inte bredare husvägg på det tillbygget som syns på bilden. Jag de är kopplade helt rätt, det är 5x2,5mm2 gummikabel som jag klippt den vita ledaren i och kör gulgrön+brun som - och blå+svart som + .

var knappt så jag fick in de i speakon kontakterna dock. men ja, de är kopplade helt lika. (även inne i lådan).

Perfector skrev:Dags att sticka ut hakan, igen.
topp och botten 55x55 cm
enligt husvärden.

Låter maffigt men mina basar spelar riktigt bra inomhus så det är inte riktigt problemet på så vis, mer som kaleJ säger att jag saknar bashörn utomhus :)

Det är inte ens säkert att det behövs.
Dom som byggdes klarade av 2000 personer i fri luft med basarna framåt och rören mot marken.
dom behöver dock 10 cm fri luft under sig för att det ska bli som tänkt med rörens utstrålningsyta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-29 11:30

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum