rotel2 skrev:Tarzan skrev:Den här kanske?
Vifa p21 Det är väl bara slaglängden som sätter stop för den, och dela lite högre så är det lugnt.
8mm som du tänker på? Håller man sig runt 100-80Hz, kanske 8mm inte är så lite?
Det verkar som om den går att få tag i?
http://www.audionl.com/Aprodview.asp?ty ... oduct=2183
Nja, det är alltså två olika basar från vifa jag länkat till. Den första, P22, verkar inte gå att få tag i, men den andra, P21, finns tillgänglig till och med billigare på den adressen som jag länkade till. Jag har i och för sig inte kollat hur det blir med frakt och sånt. Den första,
P22, verkar snäppet bättre eftersom puckeln runt 1,6 kHz säkert går att använda på ett bra sätt sett till filter och baffelbredd. Jag har i alla fall fått en puckel i tonkurvan i bastasimuleringar med ca22rny runt 800 Hz som är lite klurig att bekämpa utan många filterkomponenter. Med en puckel i elementets tonkurva precis ovanför puckeln som baffelns utformning leder till kan man använda bara en spole och ett motstånd för att vinkla den totala tonkurvan lagom. Lite högre upp får man väl gripa in med någon parallellkondensator för att kontrollera avrullningen.
Mellan 2,5 och 4 kHz ser P22 ut att ha väldigt fin spridning som borde vara möjlig att kombinera med en diskant. En liten waveguide kanske?

Fast nu fanns ju inte P22 att få tag i, om man inte hänger dagarna i ända på ebay vill säga.