Förslag på lämpliga utbyteskondensatorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
haffe

Förslag på lämpliga utbyteskondensatorer

Inläggav haffe » 2016-06-16 21:20

Hej, forumet. Jag har ett strömförsörjningskort till en plattv, en del av kondensatorerna på detta kort har svällt och behöver därför bytas ut. De befintliga är av modell samwha WL. Dessa verkar dock vara svåra att få tag på i Sverige, och jag undrar därför om någon kan tipsa om lämpliga ersättningskomponenter som är tillgängliga i Sverige.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Förslag på lämpliga utbyteskondensatorer

Inläggav Perfector » 2016-06-16 21:23

haffe skrev:Hej, forumet. Jag har ett strömförsörjningskort till en plattv, en del av kondensatorerna på detta kort har svällt och behöver därför bytas ut. De befintliga är av modell samwha WL. Dessa verkar dock vara svåra att få tag på i Sverige, och jag undrar därför om någon kan tipsa om lämpliga ersättningskomponenter som är tillgängliga i Sverige.

Vågar man föreslå Elfa, dom har det mesta i elektronikkomponenter i lager.
www.elfa.se
Tyvär är sidan nere men kommer upp snart igen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2016-06-16 21:27

Jag har kollat elfa. Dock var det svårt att få överblick över vilka kondensatorer som fungerar bra som utbyte. (tillräckligt låg ESR, tillräckligt hög temperaturtålighet osv).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-16 21:30

haffe skrev:Jag har kollat elfa. Dock var det svårt att få överblick över vilka kondensatorer som fungerar bra som utbyte. (tillräckligt låg ESR, tillräckligt hög temperaturtålighet osv).

Ring och fråga på dagtid så får du alla svar du behöver då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2016-06-16 21:32

Jag prövade att maila deras tekniska info, men fick inga specifika svar. Fungerar telefon bättre?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-16 21:33

haffe skrev:Jag prövade att maila deras tekniska info, men fick inga specifika svar. Fungerar telefon bättre?

Borde det göra då du pratar med en fysisk person.
Kolla även denna
http://www.tme.eu/se/katalog/kondensatorer_26/

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2016-06-16 22:55

Jag har reparerat ett flertal bildskärmar med dåliga kondensatorer i nätdelarna. Det går ofta att hitta kompletta kondensatorsatser i USA och det har i mitt fall aldrig varit några problem med betalning (kort) eller leverans. Kondingarna jag har mottagit har varit av högsta kvalitet och har även passat rent fysiskt.

Har du tur finns färdiga satser för just din TV. Prova att söka på tv cap kit eller tv repair kit.

Edit: Jag vet att du skrev "tillgängliga i Sverige", men det är väldigt svårt att hitta passande kondingar här. Enklast är om man kan hitta en färdigplockad sats i t.ex. USA.

Användarvisningsbild
Grannen

Inläggav Grannen » 2016-06-16 23:19

Finns det något annat att utläsa på kondensatorerna? uF och V till exempel? Om det är möjligt så skulle det även vara till nytta om det går att mäta avståndet mellan "benen" på kondingarna (helst i mm)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-16 23:29

Grannen skrev:Finns det något annat att utläsa på kondensatorerna? uF och V till exempel? Om det är möjligt så skulle det även vara till nytta om det går att mäta avståndet mellan "benen" på kondingarna (helst i mm)

Du kan skaffa en sådan här för framtida bruk och mäta kondingar motstånd och spolar.
Men det förutsätter att kondingen är hel.
Bilagor
LCR-3500.jpg
LCR-3500.jpg (199.68 KiB) Visad 691 gånger

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-06-17 01:54

Hej man brukar kunna utläsa hur många grader dom tål som typ 85 eller 105 grader
Avståndet mellan benen brukar inte det anges i moduler en modul är 2.5 mm .

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-17 20:21

Just den serien har ju tme. Inte sverige, men kommer utkört med express frakt dagen efter.

Annars kollar du databladet och jämför med de som Elfa har, men kanske jobbigt nu förtiden. Elfas web gillar jag inte och jag har på senare år mest handlat av andra.

PS. Du kunde kanske skrivit vilka kondingar du söker (värden storlek).

//Michael

Återgå till DIY-forum