Slutstegskylning modifikation

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Slutstegskylning modifikation

Inläggav Bongo » 2016-06-20 11:45

Hej
Jag har införskaffat ett Behringer EPQ1200 Europower för drivning av mina basar. Dock så sitter det i detta steg en synnerligen högljudd fläkt som måste bytas ut.
Jag har hittat lite information på internet, bland annat den här tråden:
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-amps-high-pass-filters/31557-behringer-epq1200-my-impressions-need-help-thermal-runaway.html

där någon bytt den befintliga fläkten (BP802524HL-03) mot en annan fläkt som har mindre än halva luftflödet jämfört med originalfläkten (inte så bra).
Jag vill byta ut fläkten mot något som levererar ungefär samma luftflöde, men mycket tystare. Jag har kikat runt lite och det verkar svårt att hitta tysta
fläktar med originalmåtten 80x25 mm. Söker man på luftflödet så verkar det behövas åtminstone en 120 mm fläkt och helst en 140mm för att nå "rätt" flöde
men få det riktigt tyst. En sån fläkt får så klart inte plats på originalplatsen, frågan är då hur ska jag lösa det här om jag inte lyckas hitta en fläkt
i rätt storlek? Modifiera hela chassit och peta i en 140mm fläkt?

Originalfläkten har följande data:
flöde: 55,5CFM
1.57m^3 / min
ca 94m^3/h
oväsen: 40,9 dbA
24 V DC
250 mA
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Doofus

Re: Slutstegskylning modifikation

Inläggav Doofus » 2016-06-20 12:12

19 dB och 59 CFM 2200 rpm:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=826750

Och en stepdown: http://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-down/dc-dc-omvandlare-24v-till-12v-3a/

Jag har haft samma problem själv :) Kör nu med stepdown (monterad på kylflänsen) och en Noctua fläkt som är i princip ljudlös.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2016-06-20 13:32

Den såg fin ut, framförallt ljudvolymen...dock klickade jag mig vidare till tillverkarens hemsida, och där
anges luftflödeskapaciteten till 59 m^3 (per timme antar jag) inte 59CFM (Cubic Feet per minute) och det
är bara 62% av originalfläktens kapacitet (det står uppenbarligen fel på prisjakt).

http://www.blacknoise.com/site/en/products/noiseblocker-it-fans/nb-multiframe-series/80x80x25mm.php?lang=EN

Frågan är om det räcker för hemmabruk, med tanke på tråden jag länkade tidigare så verkar det som att
det här steget kan få problem med för dålig kylning...vågar man prova en fläkt med sämre kapacitet ändå?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-06-20 14:27

Jag ber om ursäkt, det är precis som du säger fel angivet på prisjakt.

Originalfläkten är ju gjord för att klara full spetta i ett PA-rack med andra slutsteg hela dagarna. Dessutom går det väl inte på full fart konstant (värmestyrd?).

Jag har hört skräckhistorier om dom som grillat sina steg efter fläktmodd, men din har väl skyddskretsar för värme som kickar in och stänger av ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2016-06-20 16:57

Det är lugnt :-)

Jag studerade en bild av innanmätet på steget och såg att fläkten blåser (eller suger, oklart vilket) luft genom en kanal mitt i steget som mynnar ut på sidan av chassit. Fläkten sitter mitt i. Hur skulle det bli om man monterade en 120-140mm fläkt vid utblåset i en tratt så att fläkten sitter tätt mot kanalens mynning (och plockar bort gamla fläkten såklart). Då skulle man ju kunna suga/blåsa luft genom kanalen med en rejält tystare fläkt med samma kapacitet. Hur påverkar tratten det hela?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-20 18:46

1 noctuna fläkt ett motstånd på 150ohm 10w mer behövs inte.

Återgå till DIY-forum