Öppen fråga till Morello:

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-31 12:36

hehe, japp !
roliga prylar det dära
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-31 13:06

NNord skrev:Ingvar menade inte Gustafs högtalare? 8O
Lite snurrig idag, käkade en hel näve med "hot green peas"
dvs japanskt godis, ärtor med wasabi.. Det går rakt upp i hjärnan
via snoken, man blir hel-yr och knäpp !

:?

Tror inte Morello planerade sin konstruktion, köpte komponenter, mätte samt tillverkade allt på 1 dygn...

Ingvar menar nog en låda som man totalt lägger så lite tid som ett dygn på..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 13:19

IngOehman skrev:Det kan man förstås tycka, men jag har sett Gustaf, alltså Morello, konstruera/simulera, layouta, köpa komponenter å laminat på ELFA och sen etsa kretskort, löda och ha en fungerande elektronikapparat på mindre än 12 timmar från start till stopp!
Vh, Ing. Öhman

Å jäsiken, undrar vad det var för apparat 8O. Ibland går det fort och ibland kan det ta många timmar att få något att fungera med "text book"-prestanda. Konstruktioner med färdiga OP är såklart lätt att få ihop och nästan svårt att misslyckas med. Men färdiga OP's är ju tråkigt tyvärr. Tänk vad mycket roligare det är med en handfull 2SA970/2SC2240 och lite annat smått och gott. Med dessa två trissor kan man nästan göra allt förutom effektsteg och rörapparater. :D Har man dessutom tillgång till en hög med 2SK170/389 är man lyckligt lottad. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 23:06

Morello skrev:
IngOehman skrev:Det kan man förstås tycka, men jag har sett Gustaf, alltså Morello, konstruera/simulera, layouta, köpa komponenter å laminat på ELFA och sen etsa kretskort, löda och ha en fungerande elektronikapparat på mindre än 12 timmar från start till stopp!
Vh, Ing. Öhman

Å jäsiken, undrar vad det var för apparat 8O. Ibland går det fort och ibland kan det ta många timmar att få något att fungera med "text book"-prestanda. Konstruktioner med färdiga OP är såklart lätt att få ihop och nästan svårt att misslyckas med. Men färdiga OP's är ju tråkigt tyvärr. Tänk vad mycket roligare det är med en handfull 2SA970/2SC2240 och lite annat smått och gott. Med dessa två trissor kan man nästan göra allt förutom effektsteg och rörapparater. :D Har man dessutom tillgång till en hög med 2SK170/389 är man lyckligt lottad. 8O

Undrar hur lång tid en extremt transparant förstärkare skulle ta att få fram? 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-01 00:00

paa skrev:Undrar hur lång tid en extremt transparant förstärkare skulle ta att få fram? 8)

Hihi... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-01 00:48

lazyworm skrev:
NNord skrev:Ingvar menade inte Gustafs högtalare? 8O
Lite snurrig idag, käkade en hel näve med "hot green peas"
dvs japanskt godis, ärtor med wasabi.. Det går rakt upp i hjärnan
via snoken, man blir hel-yr och knäpp !

:?

Tror inte Morello planerade sin konstruktion, köpte komponenter, mätte samt tillverkade allt på 1 dygn...

Ingvar menar nog en låda som man totalt lägger så lite tid som ett dygn på..

Hallå där! läser ni inte vad jag skriver? Jag menade ingen högtalare alls!

Jag skrev ju att det (till skillnad från när det gäller elektronikkonstruktion) inte går att konstruera högtalare med sådana tidplaner överhuvudtaget.

Det jag pratade om, som går att gå iland med (om man är mycket skicklig), är att åstadkomma en elektonikkonstruktion på denna tid.

Jag pratade alltså inte om varken Gustafs högtalare eller någon annans.

Gustafs högtalare låter för övrigt enligt min mening alldeles utmärkt, definitivt bättre än vad majoriteten av marknaden har att erbjuda. Detta både i absoluta mått mätt och med hänsyn till den beskedliga tid (kanske några veckor totalt, konstruktion, simuleringar och bygge, alla turer till och från brädgårdar, samt alla lyssningar, mätningar och justeringar inräknat, men de är fortfarande inte spacklade slipade och lackade märk väl!) de tagit i anspråk att få i den finish-fria status de är i idag. :wink:

Hur kan man tolka:
Jag skulle vilja se den högtalarnisse som från noll åstadkommer konstruktion och förfärdigande av en högtalare (inklusive komponent- och trämaterialinköp) snickrad och lackad på mindre än 25 timmar...

på något annat sätt???

Tillägget:
Vad jag inte skulle vilja, är att sedan behöva leva med högtalaren ifråga.

var menat precis lika hypotetiskt som den föregående frasen är skriven.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-01 00:55

jo, det var precis det jag gjorde, därav mitt svar :p
"en låda som man lägger så lite tid på" dvs ingen bestämd låda

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-01 00:59

IngOehman skrev:Gustafs högtalare låter för övrigt enligt min mening alldeles utmärkt, definitivt bättre än vad majoriteten av marknaden har att erbjuda. Detta både i absoluta mått mätt och med hänsyn till den beskedliga tid (kanske några veckor totalt, konstruktion, simuleringar och bygge, alla turer till och från brädgårdar, samt alla lyssningar, mätningar och justeringar inräknat, men de är fortfarande inte spacklade slipade och lackade märk väl!) de tagit i anspråk att få i den finish-fria status de är i idag. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Nu blir jag alldeles rörd. :oops: Den totala tiden jag lagt ner på burkarna är nog mindre än två veckor. 8) Å andra sidan är dom ju inte helt klara. När våren kommer blir det mer mätningar, trixande samt fixande av ytbehandling. :P

[/quote]
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-01 01:28

Bli inte alltför rörd, jag tycker givetvis att Ino Audios högtalare är mycket bättre! :wink:

Fast de har ju haft lite annan tillkomsttid också, sisådär 27 år närmare bestämt... Då förstås oräknat det fysikaliska instuderingsarbetet som försiggick många år dessförinnan, även om huvuddelen av det högtalarspecifika gjordes under en enda natt... 8)

Man skall heller inte glömma att ett par pi60s kostar sisådär 45 000:-, vilket är ganska lätt att underträffa medelst hembygnationer baserade på rimligt billiga köpbara element.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-01 21:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-01 01:36

Apropå något helt annat. Kan det vara rimligt att inkludera andra korrektionskurvor förutom RIAA i ett phonosteg? Har ju inte börjat med PCB ännu, så ännu är det inte för sent att ändra. 8O :D

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-01 01:39

70-tals-kompensation. En kurva som lutar uppåt totalt 10dB mot högre frekvenser. :)

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2005-02-01 03:41

att inkludera andra korrektionskurvor förutom RIAA i ett phonosteg

Här finns en lista på mysko EQ för äldre skivor om du spelar sånt:
http://sound.westhost.com/project91.htm

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-01 22:21

Morello skrev:Apropå något helt annat. Kan det vara rimligt att inkludera andra korrektionskurvor förutom RIAA i ett phonosteg? Har ju inte börjat med PCB ännu, så ännu är det inte för sent att ändra. 8O :D

8)

Det beror ju lite på vem man avser tillgodose med bygget. :wink:

Om det är primärt folk som lyssnar på stereovinyler (läs vinyler pressade efter säg 1956, även om RCA var lite tidigare) är det rätt överflödigt att ha alternativa korrigeringskurvor, och även om det dessförinnan gjordes några få vinylskivor med annan korrektion än RIAA var RIAA dominerande (fler än hälften) redan då.

Tillpåköpet var dåtidens alternativa eq tämligen lika RIAA, i själva verket var de så lika att tonkurvefelen på inspelningarna för det mesta domineras av felen från mikrofoner och bandspelare. :?

Min inställning är därför den, att man har bättre nytta av RIAA + en tonkurvevariator med lämpliga angreppsfrekvenser, än av en massa alternativa kurvor som ändå inte blir perfekta med felen från mikrofoner och bandspelare inräknade. 8)

Ger man sig väsentligt längre bakåt i historien ser det lite annorlunda ut emellertid, eftersom de alternativa graveringskorrigeringskurvorna faktiskt skiljer sig åt mera ju längre tillbaka i tiden man tar sig. I vissa fall finns inte ens alla tre knäpunkter. Tar man sig tillbaka ända till tiden före 1924 kan det faktiskt skilja flera Bel från dagens RIAA-standard. 8O

Fast skall man vara riktigt noga är det svårt att definiera vad som är "korrekt korrigeringskurva" när man går tillbaka så långt, eftersom det i många fall är som så, att inspelningarna gjordes med utrustning som inte bara saknade korrektion, utan vars tonkurva dessutom var i det stora hela okänd. :o

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-01 22:51

Jag har besämt mig för att det blir ett renodlat RIAA-steg 8O, med ultralågt brus och dist. 8) 28 diskreta trissor per kanal gick det åt, samt två OP för DC-servo.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-01 23:14

jag är inte särskilt förvånad. :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-01 23:55

Morello skrev:
Tänk vad mycket roligare det är med en handfull 2SA970/2SC2240 och lite annat smått och gott. Med dessa två trissor kan man nästan göra allt förutom effektsteg och rörapparater. Har man dessutom tillgång till en hög med 2SK170/389 är man lyckligt lottad.

Hallo !

Rör apparater går det inte att göra med dessa trissor , men bra hybrider (Rör FET-Trissor)går det faktiskt.se att konstruera med dessa , har gjort några försteg Inkl.RIAA för kanske
7-8 år sedan som var baserade på alt. 2SK-147, 2SK-170 och Sovtek 6922.
Varför man nu ska bygga med Rör är ju en annan fråga :oops:
men det finns väl fler än jag som har dessa morbida tankarna om att vilja konstruera för att se om det går, och det gjorde det :wink:

Lycka till med ditt bygge morello

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-02-09 21:10

IngOehman skrev:

Bli inte alltför rörd, jag tycker givetvis att Ino Audios högtalare är mycket bättre!

Fast de har ju haft lite annan tillkomsttid också, sisådär 27 år närmare bestämt... Då förstås oräknat det fysikaliska instuderingsarbetet som försiggick många år dessförinnan, även om huvuddelen av det högtalarspecifika gjordes under en enda natt...

Kanske lite OT, men bara nyfiken på om några reflexioner på ett annat ambitiöst bygge --- tysk-amerikanskt (Linkwitz förstås) och hans Linkwitz ORION. Mycket nära beslut att bygga...några kommentarer från den samlade kompetensen om vad den kan tillföra...onekligen lyriska kommentarer på nätet. 8O 8O

mvh,
Krellfan

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-09 21:56

Jag tror du skulle få bätre respons om du startade en egen tråd.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-10 10:32

Svante skrev:
paa skrev:Undrar hur lång tid en extremt transparant förstärkare skulle ta att få fram? 8)

Hihi... :D

Vad då hihi?! (Noterar för övrigt att Svante tycks ha stannat på 6000 inlägg - är det av någon sorts psykologisk orsak tro?)

Är det den nedan omtalade som är extremt transparent? Hur lång tid tog den då?

Morello skrev:Inom en rimlig framtid kommer jag att driva mina burkar med en fullbrygga med sisådär 1 kW att leka med :lol:

Och blev den verkligen på 1 kW?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till DIY-forum