Renovering & modifiering delningsfilter till Polk RTA15-TL?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fanatic

Renovering & modifiering delningsfilter till Polk RTA15-TL?

Inläggav Fanatic » 2016-07-09 15:26

Var under förmiddagen och hämtade ett par Polk RTA15-TL i väldigt fint skick (observera jag fick dem t.o.m nedpackade i sina originalkartonger :!:), detta par högtalare är nu 24år gamla , vilket gör att jag tänker byta kondensatorer i delningsfiltren.
Dessutom har jag kunnat läsa mig till att diskanterna verkar vara på tok för enkla att spela sönder, detta på grund av att delningsfrekvensen är för låg. Åtgärd på detta om man tittar på andra foum brukar vara utbyteselement som är framtaget av Polk samt. modifiering av delningsfiltret för att lyfta delningsfrekvensen. Modifieringen av delningsfiltret är det inte Polk själva som hittat på utan snarare en klurig(?) forumit på ett amerikanskt forum.

Det finns både grafer och layouter för delningsfiltermodifikationerna med nya diskanten, dock fungerar mina diskanter helt klockrent vad jag kan höra än så länge. Inte nog med detta, jag tycker dessutom att de låter väldigt bra och förstår inte varför de byts mot nya.

Så till min fråga:
Kan jag göra samma modifikationer utan att byta diskanten? Eller kan den skyddas på annat sätt?

Jag är helt novis vad gäller filterlayouter och hur man beräknar filter, självklart förstår jag vad de har för funktion men det är inte mer än så. :P
Finns det någon som kan eller vill ta sig tid att förklara, om, hur och varför, eller varför det inte skulle fungera?

Biforgar bilder nedan:

Original:
Bild

Original-layout:
Bild

V1:
Bild

V1-layout:
Bild

V2:
Bild

V2-layout: