Behöver hjälp reverse-engineering delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Behöver hjälp reverse-engineering delningsfilter

Inläggav VresiBerba » 2016-06-16 11:07

Jag håller på med att byta ut komponenter till mina Canton RC-L och behöver en skiss på delningsfiltert. Jag försökte själv men blev alldeles snurrig.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Behöver hjälp reverse-engineering delningsfilter

Inläggav Perfector » 2016-06-16 11:46

Egentligen behöver du ju bara kolla alla värden och beställa nya komponenter samt byta en i taget så kan det inte bli fel.
eller hade du tänkt byta delningsfrekvenser samtidigt?

Edit:
Jag ser att det står på kretssidan vilka element som avses i rutorna med text m- osv.
Här kan info finnas, men du måste logga in för att se dom
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-06-16 12:23

Anledningen att jag vill ha en korrekt skiss är egentligen mest på grund utav nyfikenhet, men också att jag vill kunna beställa de mest lämpliga komponenterna för position. Till exempel kommer jag köra med matchade och dyrare komponenter i signalvägen medans det kan bli lite billigare för parallella notch-filter och dylikt.

Detta gäller bara kondensatorer och motstånd, spolarna tänker jag inte röra. Jag tänker också bara köra med originalvärden.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-06-16 12:44

Perfector skrev:Jag ser att det står på kretssidan vilka element som avses i rutorna med text m- osv.

Logga in? Vad menar du?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-16 12:45

VresiBerba skrev:Anledningen att jag vill ha en korrekt skiss är egentligen mest på grund utav nyfikenhet, men också att jag vill kunna beställa de mest lämpliga komponenterna för position. Till exempel kommer jag köra med matchade och dyrare komponenter i signalvägen medans det kan bli lite billigare för parallella notch-filter och dylikt.

Detta gäller bara kondensatorer och motstånd, spolarna tänker jag inte röra. Jag tänker också bara köra med originalvärden.

Jag skulle nog säga att det d u behöver göra är att mäta komponenterna så du får samma storlek och sedan bara byta.
då vet du att dom får plats på kortet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-16 12:46

VresiBerba skrev:
Perfector skrev:Jag ser att det står på kretssidan vilka element som avses i rutorna med text m- osv.

Logga in? Vad menar du?

Jag fick det, man måste tydligen vara medlem i det forumet för att kunna se bilderna (2 stycken).
Lite fånigt kan tyckas.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-06-16 12:52

Utan att ha kollat för mycket, så ser det inte ut som att ditt filter innehåller något annat än LPF och HPF, alltså inga notchfilter eller liknande.

Säkert inget fel på komponenterna heller, jag hade aldrig bytt något om det inte vore för att konstruera om filtret.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-06-16 13:53

Perfector skrev:Jag skulle nog säga att det d u behöver göra är att mäta komponenterna så du får samma storlek och sedan bara byta.
då vet du att dom får plats på kortet.

Alltså, jag vet redan alla värden på alla komponenter, vad jag behöver veta är var dom sitter i kretsen.

Perfector skrev:Jag fick det, man måste tydligen vara medlem i det forumet för att kunna se bilderna (2 stycken).
Lite fånigt kan tyckas.

Jag förstår ingenting :?: Vilket forum?

platon1980 skrev:Säkert inget fel på komponenterna heller, jag hade aldrig bytt något om det inte vore för att konstruera om filtret.

Fel på komponenterna är det sannolikt inte, men för det första finns det elektrolyter på filtrerna som jag vill byta ut och för det andra så var det av någon anledning omaka komponenter i högtalarna. Till exempel satt det en filmkondensator på en plats på ena filtret medans det satt en elektrolyt på samma plats på det andra. Utöver det är det helt olika fabrikat på kondensatorerna på samtliga platser på ena filtret jämfört med det andra filtret. Alltså, jag är ju ingen finsmakare av Coconut Audio- nivå, men likadana komponenter vill jag nog ha i båda högtalarna.

Som sagt, värdena känner jag till, men jag skulle vilja för ordningens skull ha ett riktigt kretsschema så jag ser var en specifik komponent sitter, och jag blev bara snurrig när jag försökte trejsa själv.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-06-16 14:04

Spegelvänd undersidan och rita alla sammanbundna punkter som prickar en bit från varandra. Förbind prickarna med komponenter. Klart.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-16 14:56

Så här brukar jag göra för att lättare kunna läsa ut kretsen:

Bild

Snabbskiss, ingen garanti på att detta är korrekt.
Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-06-16 20:42

Kanon! Tackar så mycket :)

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-06-17 17:28

Bara kolla innan jag beställer så jag inte gör fel nu, det är väl 5.6uf som sitter i serie med diskanten? Alltså, jag fattar ingenting, jag har aldrig haft problem med detta innan, antar att jag börjar bli gammel :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-18 02:54

VresiBerba skrev:Bara kolla innan jag beställer så jag inte gör fel nu, det är väl 5.6uf som sitter i serie med diskanten? Alltså, jag fattar ingenting, jag har aldrig haft problem med detta innan, antar att jag börjar bli gammel :roll:

[ Bild ]

ser ut att vara diskanten med den kondingen.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-18 20:16

VresiBerba skrev:Bara kolla innan jag beställer så jag inte gör fel nu, det är väl 5.6uf som sitter i serie med diskanten? Alltså, jag fattar ingenting, jag har aldrig haft problem med detta innan, antar att jag börjar bli gammel :roll:

Ja precis.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-07-02 16:11

Slutresultat. Tack för hjälpen, alla som hjälpt till.

Bild

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-03 00:08

Oh sheiße vilken konding! :mrgreen:
Upplever du någon förbättring?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-03 08:57

VresiBerba skrev:Slutresultat. Tack för hjälpen, alla som hjälpt till.

[ Bild ]

WOW!
Det där var inte dumt alls.
Påminner om när jag snickrade filter och tog i med delar för 1500:- per filter på 80-talet.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-07-09 19:58

Fostex skrev:Oh sheiße vilken konding! :mrgreen:
Upplever du någon förbättring?

Ja, den va... lite bauta. Tog en stund att att få värme i benen på dem. Och sautan vilken skillnad det blev, inte så mycket tonalt kanske men närvarokänslan och djupet blev avgrundslikt, ljudbilden är helt fenomenal. Samtliga komponenter köpte jag matchade och det skiljde hundradelar på kondensatorerna så det medverkar sannolikt.

Jag upptäckte det när jag såg att en av basarna hade sin relief-logga klockan 9 istället för högst upp. Min patologiska OCD började genast skicka ticks till ögonlocken och jag sprang och hämtade en skruvmejsel och såg då till min fasa att någon har vart och kladdat, bokstavligen, med en lödkolv på terminalerna och efter mycket om-och-men uppdagades skillnaderna i filtren som förmodligen är för att ena filtret tidigare har av någon anledning bytts ut till ett nyare och därför var orsaken till de omaka filtren.

Slutligen är jag super-nöjd och även om kalaset gick på en bit över tusenlappen ångar jag mig inte ett dugg, det var ett fasligt mish-mash av komponenter innan, det var en fyrkantig gul kondensator (Polyester, MKT) på ena filtret, på samma plats på andra var det en rund grön, på ena en röd elektrolyt (i signalvägen för mellanregistret 8O ) och på andra sidan en svart kubisk grej.

Återgå till DIY-forum