Moderator: Redaktörer
Murkas skrev:Har nu införskaffar apparatur för att mäta rummet efter rumsnoder och har tidigare analogt försökt lyssna mig till en jämn återgivning. Både jag och min XTZ Room Analyzer pekar på samma problem - en stor puckel vid 41hz på cirka 12 db. Hur gör jag för att få bort den utan att EQ:a? Har en mini-dsp som jag använder, men känns som att man borde kunna bygga bort det?
Funderar på att bygga in isolering bakom TV-bänken som har ca. 8cm outnyttjad bredd i bakkant och 50 cm i höjd som jag kan fylla med isolering. Kommer det att hjälpa något tror ni, eller ska jag satsa på något annat? Basarna är inbyggda i min bänk, så det kommer vara svårt med en ommöblering...

Nattlorden skrev:8,3m för en våglängd... 4,15m för en halv. Är det ett mått som känns igen?
Martin_Dewens skrev:Rätta mig gärna om jag har fel.
Om han gör så, då släcker han troligen ut mer än de 41 hertzen.
För att få det att funka, gissar jag att det behövs en PEQ till "basätarsubben" så att ett filter kan appliceras för målfrekvensen. Vidare behövs kanske en möjlighet att styra tiderna mellan basarna då PEQ ingrepp fördröjer ljudet en aning.
Men en intressant lösning hur som helst. Jag har för mig att Allram testade något sådant?
Perfector skrev:Hela våglängdslistan för mer precision
Martin_Dewens skrev:Nattlorden skrev:8,3m för en våglängd... 4,15m för en halv. Är det ett mått som känns igen?
Om det var riktat till mig så förklara gärna hur och varför våglängden spelar in.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Hela våglängdslistan för mer precision
Vad är det för trams? Ingen kollar i en tabell på en så enkel ekvation. Vilket århundrade kommer du ifrån?
Nattlorden skrev:8,3m för en våglängd... 4,15m för en halv. Är det ett mått som känns igen?
Fostex skrev:Jag testade att ställa in en absorbent på ca 200 liter, avstämd till att ta hand om mina problem vid 34 Hz. Den märks en aning, men är inte i närheten av tillräcklig för att ta hand om problemet. Tror istället på en kombination av absorption i basområdet (för att få ned efterklangen) och att tämja resten av rumsmoden med EQ. Självklart kan man bygga sig runt problemet, men t.ex. i en lägenhet är det lite klurigt.
RogerGustavsson skrev:Jag tror inte att den där puckeln om 12 dB måste bort helt med t.ex. EQ, kanske reduceras med hälften för att göra den mindre märkbar. Puckeln reduceras antagligen om soffan flyttas fram. Frågan är om man inte vill ha lite kvar av rummets karaktär där man vistas? Hade en puckel om 14 dB vid 34 Hz i mitt rum med soffa mot vägg och framåtstrålande högtalare. Med dipoler försvann den helt!
RogerGustavsson skrev:De använda monopolerna och dipolerna har en liknande frekvensgång i basen.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster