Dayton Audio RSS390HF montering

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
linusnordin

Dayton Audio RSS390HF montering

Inläggav linusnordin » 2016-07-30 21:35

Halloj!

Det här blir min första tråd här på faktiskt även om jag läst forumet rätt länge, fantastiskt mycket bra trådar och kompetenta personer!

Jag och en polare håller på att bygga oss ett par nya subbasar och nu återstår förberedelserna till monteringen av elementen där vi har vissa funderingar.
Högtalarna i fråga det handlar om är Dayton Audio RSS390HF

Normalt sett har jag använt antingen mutter på baksidan i de fall jag har haft möjlighet till att komma åt baksidan, i andra fall islagsmuttrar där den möjligheten in funnits.

Nu verkar det dock vara så att konstruktionen på dessa högtalare är väldigt tight runt monteringsringen vilket inte ger mycket gods att skruva i, än mindre slå in islagsmuttrar i, kommer inte heller åt baksidan då lådan är sluten
Det är ju en relativt vanlig bas så detta problem måste andra ha stött på med? Hur har ni löst det?

Ett alternativ vore ju att ha en ring runt på baksidan i metall men för tillfället har jag inte direkt något möjlighet att tillverka något dylikt, någon annan idé har varit att hitta åt något metallbit med mutter, i typ en trekant med muttern i ena hörnet och hål i de andra som man kan fästa i baffeln på baksidan, har dock inte lyckats hitta något färdigt användbart där heller.

Ett sista alternativ är att tillverka nya bafflar som är urfrästa efter graderna som korten lutar men de känns inte heller så lockande

Bifogar bilder på hur det ser ut när det är urfräst och borrat

Tack på förhand!
Bilagor
IMG_1643.JPG
IMG_1643.JPG (103.05 KiB) Visad 872 gånger
IMG_1642.JPG
IMG_1642.JPG (154.87 KiB) Visad 872 gånger
IMG_1644.JPG
IMG_1644.JPG (149.34 KiB) Visad 872 gånger
Senast redigerad av linusnordin 2016-07-31 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Dayton AuHalldio RSS390HF montering

Inläggav darkg » 2016-07-30 21:43

Hej!

En variant är att limma i pinnskruv / bitar av gängstång och fästa elementen med tex kupolmutter.

Jag har själv funderat på det där med metallring på insidan, men det ska ju åstadkommas också som sagt. En tanke som i mitt fall inte heller ledde någonstans är att fräsa in spår (skivnotfräs) och pilla in mutter eller hellre feta plåtbitar med lämpligt gängade hål. Men då kan man lika gärna göra som du var inne på, sätta bitarna på insidan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2016-07-30 23:45

Islagsmutter fungerar om du modifierar den genom att klippa av den biten som sticker ut på baksidan, en plåtsax fungerar ypperligt!

Montering av muttern görs långsamt genom att dra in den med en bricka mellan baffeln och skruven. Skulle inte klorna sjunka in kan man hjälpa dem med en skruvtving på slutet.
.....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-31 00:09

AndersD skrev:Islagsmutter fungerar om du modifierar den genom att klippa av den biten som sticker ut på baksidan, en plåtsax fungerar ypperligt!

Montering av muttern görs långsamt genom att dra in den med en bricka mellan baffeln och skruven. Skulle inte klorna sjunka in kan man hjälpa dem med en skruvtving på slutet.

Jag har haft lite dåliga upplevelser med islagsmuttrar med subblådor byggda i MDF. Islagsmuttern lossnar lätt och när den för det medan skruven sitter i muttern så kan den "borra" i baksidan av MDF'en. Detta hände mig med ett par UM15 element och det var väldigt okul.

Jag skulle rekommendera någon lämplig träskruv framför just islagsmuttrar.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2016-07-31 00:26

Cortado skrev:
AndersD skrev:Islagsmutter fungerar om du modifierar den genom att klippa av den biten som sticker ut på baksidan, en plåtsax fungerar ypperligt!

Jag har haft lite dåliga upplevelser med islagsmuttrar med subblådor byggda i MDF. Islagsmuttern lossnar lätt och när den för det medan skruven sitter i muttern så kan den "borra" i baksidan av MDF'en. Detta hände mig med ett par UM15 element och det var väldigt okul.

Jag skulle rekommendera någon lämplig träskruv framför just islagsmuttrar.

Jag brukar sätta en klick lim innan jag spänner fast muttern för att förhindra att den lossnar.

Håller dock med dig av en annan anledning, läckage!
Speciellt baslådor bör ha en "tät" skruv som du skriver, kan bli ett jädra visslande annars! 8)
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-07-31 09:44

Ja med islagsmuttrar så kan man få läckage som visslar väldigt fint. Gängorna behöver således tätas. Jag föredrar därför det enklare alternativet, träskruv.

Användarvisningsbild
linusnordin

Re: Dayton Audio RSS390HF montering

Inläggav linusnordin » 2016-07-31 16:39

Lösningen vart att använda islagsmuttrar ändå, förborrades med 7.5 mm borr för själva muttern plus 1.5mm till piggarna för att de skulle styra rätt, funkade fint!
Vi drog fast dem med hjälp av en bult och mellanlägg, därtill la vi lim under muttern för att ytterligare fixera den

Blir till att täta vid skallen/gängen sen för att undvika eventuellt blåsljud.

Tack för tipsen!
Bilagor
IMG_1654.JPG
IMG_1654.JPG (125.38 KiB) Visad 725 gånger
IMG_1655.JPG
IMG_1655.JPG (96.3 KiB) Visad 725 gånger
IMG_1656.JPG
IMG_1656.JPG (140.25 KiB) Visad 725 gånger

Återgå till DIY-forum