jonasby bygger en MUPPS-variant i BR

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby

jonasby bygger en MUPPS-variant i BR

Inläggav jonasby » 2016-08-08 17:46

Tänkte snabbt visa en MUPPS-variant jag byggt i basreflex.

Vet inte om det är OK att säga "MUPPS-variant" eller om det anses att missbruka det "varumärket".
Hur som, det är en liten högtalare med bredbandselementet Vifa TG9FD-10-04.
Jag kallar den "JB3, 3L Envägs Basreflex".

Användning: Tänkt att stå på ett side board i köket och ersätta en gammal Bose Wave radio, eller egentligen ska jag fortsätta använda radio och CD-delen men ta ut en LINE-signal och skicka till en liten ebay-förstärkare som matar ett stereopar av denna högtalare. Till Boseapparaten finns även en ChromeCast Audio inkopplad för enkelt strömmad musik. (Chromecasten kan givetvis kopplas direkt till den lilla förstärkaren vilket syns på bildenr nedan. Det låter både bra och ganska högt.)

Så här ser den ut.

JB3 med ebayförstärkare och chromecastpuck.jpg
JB3 med ebayförstärkare och chromecastpuck.jpg (158.04 KiB) Visad 737 gånger

JB3 Närbild.jpg
JB3 Närbild.jpg (123.68 KiB) Visad 737 gånger

Halvbra målning. Tröttnade på slipning ... Har också valt att ha den ganska kantig, nästa högtalare blir med mer rundande kanter.

Notera den lilla ebay-förstärkaren byggd med en TDA7492 och "påstådda" 2*50W. Den klarar iaf driva Vifa TG9FD-elementen på 4 ohm utan problem. (Vilket jag hade med en annan gammal cd-stereo som klarade min 6 ohm vilket hördes då den inte orkade driva framför allt de högre frekvenserna, vilket var förvånande för mig.)

Den är enkel att bygga. Endast ett element, givetvis inget delningsfilter och, faktiskt, helt utan EQ-filter också ... vilket kanske kan diskuteras. :-) Lådan är gjord i 12mm MDF med måtten 11x22x20cm (BxHxD), vilket ger volymen 3 liter och delvis anpassad efter basporten så en standard Acoustic Streamline 30 kan användas utan att ens behöva kapas. Port-/Lådavstämningen är 60Hz, vilket kanske är lite underavstämt för detta element (om jag förstår terminologin rätt). Högtalaren i sig har en puckel kring 50Hz och den spelar dit ned.

Den lilla rackaren låter förvånansvärt bra tycker jag. Inget "stort" ljud kanske men klart bättre än förväntat. Jag körde först med en annan förstärkare och blev besviken. Sedan när jag kopplade in denna ebayförstärkare hände något. Den orkar driva högtalaren och den spelar på som fanken och petar lätt bort min Bose Wave Radio. Jag kommer absolut ställa in högtalaren i köket i cityboendet och kommer troligen bygga ett par till för kontor, sovrum eller nåt. Möjligen med försänkt element, av estetiska skäl.

Vid mätning på högtalaren är den inte spikrak i frekvensen och det finns en "artefakt" kring 1kHz jag inte vet vad det beror på, än. Jag ska kolla upp men det kommer nog dröja då jag har även andra högtalare på G liksom. Dessutom kan man se en svacka mellan 0,2 . 1kHz som jag inte vet om det ens går att fixa utan att dämpa allt annat? Kanske går. Men kanske kräver ändringar i låda och baffel, vad vet jag. Dock är det inget som stör mig iaf vid lyssning.
(Not, jag har inte lyssnat massor med timmar på denna högtalare och kan kanske ändra uppfattning senare. Men den låter helt OK i mina öron.)

Så här ser några mätningar ut:

Tonkurva on-axis på 20, 50 coh 100cm
JB3 20 50 100cm.png
JB3 20 50 100cm.png (65.16 KiB) Visad 737 gånger

Spridning i horizontalled:
JB3 Horizontell spridning.png
JB3 Horizontell spridning.png (77.04 KiB) Visad 737 gånger

Spridning i vertikalled:
Notera att jag mätt på små vinkelavvikelser uppåt. De ska motsvara lyssnarens ståhöjd då högtalaren är placerad på side board.
JB3 Vertikal spridning.png
JB3 Vertikal spridning.png (42.32 KiB) Visad 737 gånger

Basgång och 1kHz:
Här ser man att tonkurvan ökar mot 50Hz i basen vilket stämmer väldigt väl med simulering. Men också tyvärr konstig "artefakt"vid 1kHz som jag inte vet vad det beror på. Men inget jag störts av vid lyssning iaf.
JB3 Tonkurva mellan Element o Basport 1cm-1m.png
JB3 Tonkurva mellan Element o Basport 1cm-1m.png (135.46 KiB) Visad 737 gånger

Som vanligt har jag nog en massa markreflexer i mina mätningar. Förstår inte hur andra kan få så snygga kurvor men inte jag, ... för inte kan det väl bero på andras bättre högtalarkonstruktioner .... nääääh 8)
Så här såg det ut när jag mätte:
JB3 Mätrigg.jpg
JB3 Mätrigg.jpg (147.61 KiB) Visad 737 gånger

Kan också nämna att dämpning är med skumgummi bakom högtalarelementet till bakvägg. Har inte dämpat i botten etc.

Det var allt.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: jonasby bygger en MUPPS-variant i BR

Inläggav Perfector » 2016-08-08 19:13

Heja heja och liknande tillrop från publiken.
Lek och ha roligt idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken, och då är det försent
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum