Filterlabbplatta - hit eller shit?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby

Filterlabbplatta - hit eller shit?

Inläggav jonasby » 2016-08-09 14:21

Tröttnat på att bygga om filter hela tiden under filterkonstruktionen ... 8)

Tänker mig att ha en "filterlabbplatta" med de vanligaste filterkomponenterna fastsatta som man sedan kopplar samman med labbsladdar med krokodilklämmor. Det vore då busenkelt att testa med andra komponentvärden och t.o.m. bygga om filtertopologi (heter det så?) på några sekunder.

Så här skulle det kunna se ut.
Med ett exemplifierat 2:a ordningens högpassfilter.

Filterlabbplatta.png
Filterlabbplatta.png (105.41 KiB) Visad 1437 gånger

Tänker mig att man kör både HP- och LP-filter på samma platta.
Finns det behov av komponent som inte finns fastsatt kan man enkelt bara lägga den på plattan och koppla in. Enstaka lös komponent funkar nog bra iaf.

- Skulle det funka tror ni?
- Eller blir det mest bara störningar från alla övriga komponenter (spolarna mest) och sladdhärvan?
- Eller finns det bättre idéer och förslag för den "late" (och effektive)?

Hej hopp.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
DanNorman

Re: Filterlabbplatta - hit eller shit?

Inläggav DanNorman » 2016-08-09 14:34

Spolar i E12-serien kanske? Hifikit verkar valt galna värden på många av sina spolar och har uselt utbud. Kanske dubbla värden av varje komponent, iaf motstånd och kondingar? Jag har en variant utan monterade komponenter, men som det är mycket lätt att koppla komponenter på. Ska ta en bild vid tillfälle.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-09 17:08

Ett par trådlindade potentiometrar (reostater) skulle väl vara nåt :-) vad gäller kondensatorerna kommer man att kunna trolla fram många värden genom parallell & seriekoppling, fast det kanske egentligen inte är lönt att krångla med att välja kloka värden utifrån det.

För lösa komponenter kan du limma fast krokodilklämmor så hålls dom och får anslutningsställen på ett smidigt sätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-09 19:13

DanNorman skrev:Spolar i E12-serien kanske? Hifikit verkar valt galna värden på många av sina spolar och har uselt utbud. Kanske dubbla värden av varje komponent, iaf motstånd och kondingar? Jag har en variant utan monterade komponenter, men som det är mycket lätt att koppla komponenter på. Ska ta en bild vid tillfälle.

Gärna bild :-)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-08-09 19:16

Själv har jag använt en platta med ett antal fastskruvade sockerbitar och ett antal lösa plus sladdstumpar i olika längder. Egentligen är den i minsta laget men den har fått hänga med många år nu. Det går kanske att utveckla konceptet. Fördelen med denna är att det går snabbt att byta komponenter.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-09 19:23

darkg skrev:Ett par trådlindade potentiometrar (reostater) skulle väl vara nåt :-) vad gäller kondensatorerna kommer man att kunna trolla fram många värden genom parallell & seriekoppling, fast det kanske egentligen inte är lönt att krångla med att välja kloka värden utifrån det.

För lösa komponenter kan du limma fast krokodilklämmor så hålls dom och får anslutningsställen på ett smidigt sätt.

Kondingar och motstånd kan man väl enkelt koppla ihop parallelt och seriellt.
Jag gör även det för stora spolar vid test. Seriekopplar t.ex. 1,2 och 0,8 mH för att få 2 mH.

Dock har jag läst "nånstans" att det inte blir så exakt då. Minns inte varför. Om det var induktansen eller om det rent av var resistansen som inte blev summerad enligt förväntan. Nån som vet?

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-09 19:28

Eri skrev:Själv har jag använt en platta med ett antal fastskruvade sockerbitar och ett antal lösa plus sladdstumpar i olika längder. Egentligen är den i minsta laget men den har fått hänga med många år nu. Det går kanske att utveckla konceptet. Fördelen med denna är att det går snabbt att byta komponenter.
/... Bild borttagen.../

Ok. Jag strappar fast komponenterna istället - och det är ju dem jag vill enkelt byta ... så din metod kanske är tillräcklig som lösning. :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-09 19:44

jonasby skrev:
darkg skrev:.. vad gäller kondensatorerna kommer man att kunna trolla fram många värden genom parallell & seriekoppling, fast det kanske egentligen inte är lönt att krångla med att välja kloka värden utifrån det. ..

Ja! Men för att få optimalt många välfördelade värden får man tänka annorlunda än om man tänker sig att inte göra det :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-08-10 15:08

jonasby skrev:
darkg skrev:Ett par trådlindade potentiometrar (reostater) skulle väl vara nåt :-) vad gäller kondensatorerna kommer man att kunna trolla fram många värden genom parallell & seriekoppling, fast det kanske egentligen inte är lönt att krångla med att välja kloka värden utifrån det.

Jag gör även det för stora spolar vid test. Seriekopplar t.ex. 1,2 och 0,8 mH för att få 2 mH.

Dock har jag läst "nånstans" att det inte blir så exakt då. Minns inte varför. Om det var induktansen eller om det rent av var resistansen som inte blev summerad enligt förväntan. Nån som vet?

Magnetfälten i spolarna påverkar varandra och därmed induktansen. Finns någon tråd om hur man skall vinkla spolarna inbördes för minimal intraeffekt.

Jag gjorde några spolar med rätt fet tråd, med avtappningar på lagom induktanser i varje spole. Ganska stor diameter för att "linjärisera" avtappningarnas placering radiellt (färre varv) för att få schysst indelning, men inte så ekonomiskt.
L växer ju med varven i kvadrat.
Hade en rulle med fem kg motortråd över nämligen, 1,5 mm diameter.trådresistans emulerades med små resistanser, trådlindade.

Allt strippat med buntband på hålmasonit i lagom storlek, och antingen ihoplött eller tråd+sockerbit mot komponentbenen.
High end, definitivt. Måste vara svarta buntband för att minska mikrofonin. Gärna hålmasonit med vattenavstötande funktion, den dämpar bättre.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 15:16

Här är lite mätningar på hur spolarnas inbördes placering påverkar http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Återgå till DIY-forum