Eftersom som jag sitter lite fast med avsaknad av möjlighet att frekvensmäta en annan högtalare jag bygger i annan tråd http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63519 och saknar stereolyssning ... så "slängde" jag ihop en mupps-variant lite snabbt. Mupps var ju poppis här på forat för en ca 5 års sedan, så detta kanske är gammal skåpmat. Men jag visar lite bilder iaf.
Hur gör man enklast?
Man tar en IKEA-låda DRAGAN som är ett badrumsset om två delar i bambu, godstjocklek 6mm. Den största lådan med botten och topp blir 1,8 liter invändigt om man monterar ihop dem enligt bilder. Passar en VIFA TG9FD-10-04 (275:- st på HifiKit) perfekt.
Knappade in lite data i Basta och så här ser frekvenskurvan ut.
Kurvan med bastopp som går lägst i frekvens är med basreflex (möjligen inte optimalt designad) den andra kurvan är för sluten låda. EQ-filter för denna simulering är L=0,3mH (intern resistans 0,25ohm), C=22uF och R=2,7 ohm sinsemellan parallellkopplade och i serie med högtalarelementet. (Knappas in under "Advanced Network" i Basta.)
Iväg och köper element på HifiKit och "högtalarlåda" på Ikea.
Sågar hål för element och borrar hål för kabelgenomföring.
Löder fast kabel på element, på med tätningslist och skruvar fast i lådan. I med dämpning lite "sådär".
Tejpar ihop botten och topp (upp och ner) med maskeringstejp. Snyggt va!?
Testspelar med PC. (Och ironiskt nog valde Windows att visa en MIKROFON som startbild ... när det är just en fungerande sådan som jag saknar och är den egentliga orsaken till detta snabbprojekt ...)
Körde högtalaren UTAN fysiskt filter. Använde istället Equalizer APO i PC:n lite slarvigt och ungefärligt inställt som mitt EQ filter borde bli i all hast. Dvs, dämpning av puckel i högre frekvenser. (Har tyvärr ingen bild på det fallet från Basta.)
Man kan ju också köra från iPad. Och då utan EQ-filtret. Funkar bra det också. Det här högtalarelementet är ju en gudagåva.
Man kan också använda grejerna som en liten bioanläggning 2.0 så där på landet. Funkar alldeles utmärkt.
Kul va!
Det tog mig kanske lite mer än 30 minuter att bygga ihop en högtalare, men under timmen iaf.
Ljudmässigt kan jag sakna lite "definition" i diskanten. Men jag har snabbt slängt ihop den utan att ens försöka trimma EQ-filter så det kanske finns lite att hämta där, vad vet jag. Basen är givetvis inte djup, men det som finns funkar bra. En trevlig liten rackare i mindre utrymmen eller på desktop.
Den här ska få spela ljuv musik då jag nu fortsätter bygga min andra, egentligen första, högtalare som ju kräver lite mer filterdesign.
En vacker ska jag nog försöka limma i hop låd-delarna så man slipper se tejpen. Kommer också spika EQ-filter och bygga in.