göra eget faner eller få faner tillskuret av egna stockar ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

göra eget faner eller få faner tillskuret av egna stockar ?

Inläggav Pinnick » 2006-01-09 04:28

Någon som testat att göra eget faner?
Är det någon som vet någon firma som möjligen skulle kunna skära till faner av stockar man har? Har ett helt stort härligt päronträd här utanför som är rätt brett och fint. Sen ligger det lite körsbärsträdvirke också tror jag. Tänk att ha fina hembyggda högtalare med faner från trädgården.. nice! :D

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-01-09 13:58

det låter helt klart som en kul idé. jag har själv arbetat en del i trä, mest med svarvning dock. det svåra består i att torka träbiten utan att det uppstår sprickor. är det någorlunda rediga stockar du ska använda så räkna med att det tar ett par år enbart i torkning. fruktträd är ganska långsamtväxande, så jag skulle rekommendera körsbärsträdet, dels för att det är lättare att torka, dels för att det är betydligt mer lättarbetat.
prova att såga i en bandsåg, man kan få rätt så tunna skivor med tungan i rätt mun :)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-01-10 00:31

djberndt skrev:prova att såga i en bandsåg, man kan få rätt så tunna skivor med tungan i rätt mun :)

Jag har sågat faner i bandsåg. Mest för att kolla om det gick. Det gjorde det. Mina flak blev väl ca 3mm tjocka. Går kanske att såga bättre om man vill.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-13 03:56

Ska man inte ha lite elasticitet kvar i faneret så det inte är snustorrt? Det sa i alla fall stans bästa (?) snickeri när jag köpte faner av dem. Hur som helst testade jag att skära lite med klinga och det blev så jäkla randigt så det blir sån jäkla mycket jobbom man ska putsa så det blir slätt och fint. Jag tror jag biter i det sura äpplet och köper lite istället för 300 kr/m*m . Tack ändå. Det kunde ha blitt riktigt fint :o :roll: och kommer att bli..

Användarvisningsbild
CESH

Inläggav CESH » 2006-01-14 01:56

För många år sedan ( 20 ca ) var jag på ett studiebesök på en fanerfabrik i Oskarshamn. Där blötlades stockarna i varmt vatten så de var alldeles heta och våta innan de skars upp till faner. Misstänker att faneret blev så tunt att det inte var risk för någon sprickbildning när det torkade.
Har även sågat alm på bandsåg vilket gick utmärkt. Det enda som behövs är en bra såg med nytt blad och en viss överlevnadsinstinkt. Akta fingrarna. :lol:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-14 03:09

Jag mailade faktikskt till bohmans i oskarshamn Bild
och frågade om de kunde kunde göra underverk med min stock (det där lät helt fel :oops:)
men har inte fått något svar ännu.. :) det var säkert den fabriken du menade! Klart man skulle vilja ha sitt egna träd på sina favorithögtalare faktiskt.se även om det kostar några daler :-)

Återgå till DIY-forum