Konstruktionstips av absorbent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Konstruktionstips av absorbent

Inläggav torbod » 2006-01-13 14:26

Tjena alla fårståsigpåare.

Nu har jag skridit till verket och redan byggt två bredbandsabsorbenter att placera bakom högtalarna nära eller helt mot bakväggen.

De består av Inos grå absorbentskiva framför 7 cm mineralull. allt inramat i en träram med hyffsat genomsläppligt tyg runtom.

Det min fråga härrör är att jag har lagt byggplast på var sida av mineralullen för att undvika smul och ludd. (jag byggde ihop dem i vardagsrummet) Dessutom tänkte jag att det ska gå att ta isär dem senare utan att Ino absorbenten är nedlusad av mineralull eller att mineralullen sprider sig överallt. Plasten håller dessutom mineralullen på plats hyffsat bra, så det inte blir en pösmunk av allt ihop.

Fungerar det med perforerad masonit bör det inte var ngt problem med byggplast tänkte jag, och skar skåror i byggplasten lite här och där för att möjliggöra någon form av luftgenomströmmning.

Jag antog också att ljudvågorna som ska dämpas av mineralullen kommer som vågfronter som bör transmitteras enkelt av plasten. Plastfilmen i sig dämpar ju typ ingenting i basområdet.

Har jag tänkt helt galet? Ska jag riva isär allt och ta bort plastfilmen, eller perforera den till oigenkännlighet, eller spelar det ingen roll som helst att den finns där?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-13 15:25

Det fungerar med plastfilm på absorbent, men inte så tjock som byggplast. Jfr den tunna aluminiserade skyddsplasten som sitter på motorrumsabsorbenter. Om det bara är basområdet som skall gå igenom, kanske det inte är nåt problem trots allt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-13 15:41

Är det egentligen så nödvändigt med mineralullen överhuvudtaget, det viktiga är väl att få ut skumplasten från väggen?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-13 15:47

Det är väl ännu bättre att få ut mineralullen från väggen, och skumplasten ännu mer? :?:

/tobbe

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-13 17:56

Plastfilmen i sig reflekterar mellanregister+diskant, men å andra sidan är väl detta redan absorberat av den framförliggande Ino-skivan (känner inte till data för den, så det är bara ett antagande). Resultatet av plastfilmen borde bli viss förbättring av basabsorbtionen och då med förskjutning mot de lägre registren, jämfört med utan film.

Kolla även: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9643 där man prövar glasfiber med respektive utan laminering av aluminiserat kraftpapper ("papperskassepapper"). Det svårare lågbasregistret är där lamineringen gör störst skillnad map absorbtion och efterklang i rummet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-13 18:48

Nackdelen med ett tätt lager är skumplasten hamnar precis vid "väggen" för de flesta frekvenser. Den övre basen kanske inte blir dämpad, medan den nedre basen, mellanregister och diskant gör det. Man får nog räkna lite på det.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Konstruktionstips av absorbent

Inläggav Morgan » 2006-01-13 18:55

torbod skrev:Har jag tänkt helt galet? Ska jag riva isär allt och ta bort plastfilmen, eller perforera den till oigenkännlighet, eller spelar det ingen roll som helst att den finns där?

Du har som sagt använt en ganska tjock plastfilm. Troligen blir absorbtionskoefficienten bättre överlag ifall du använder en tunnare plastfilm istället. Som ett alternativ skulle jag kunna tänka mig att du helt enkelt spraylimmar på glasullens yta, så att du binder dess ytfibrer bättre. Det borde påverka genomsläppligheten betydligt mindre än en plastfilm.

För övrigt är luftrörelserna i materialet så små att jag personligen inte skulle oroa mig det mista för att fibrer slets loss och hamnade i luften. Och kan man inte bara dammsuga av baksidan av absorbentskivan ifall den får lite glasfiberull på sig? Jag tycker du är orolig i onödan. Kör bareback för tusan!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-13 19:43

Som Adhoc säger. Reflekterar plasten de lite högre frekvenserna så får de ju återvända genom Ino absorbenten, och dämpas där ytterligare. Som jag tänkte bör i alla fall den lägsta basen transmitteras genom filmen, även om den är något tjock.
Plasten på baksidan skar jag upp rätt kraftigt, men den kanske gör lite skada ändå.

Morgan:
Barbacka är nog inte så farligt, och föredras i många olika sammanhang 8) Mineralullen är ju inte jätteflygit som du säger, men som sagt plastfilmen satte jag dit även för att hålla materialet på plats. Annars skulle jag sätta dit tex hönsnät. Hade inget sådant hemma.

Men om jag river upp dämparen om ett tag, för att till exempel byta tyg så ska jag ta bort plasten, i alla fall på baksidan och ersätta med tunna band av tex laminerad oelastisk packtejp för att hålla ullen på plats. Eller så syr jag ihop Inoskivan med ullen lite här och där med en kraftig stoppnål och garn eller liknande för att staga ihop dem till en enhet.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-14 14:41

Det jag försökte påpeka var att om skumplasten ska dämpa en given frekvens ordentligt bör den vara minst 1/8 våglängd från den reflekterande ytan och helst 1/4 våglängd.

Om du valt Ino Audios tunna akustikskiva på mineralull blir det alltså max 3+7 cm från väggen:

10 cm = 1/8 våglängd => 430 Hz

Med ett reflekterande skikt blir det i värsta fall:

3 cm = 1/8 våglängd => 1433 Hz

Den osäkra faktorn i mitt exempel är givetvis vid vilket frekvensområde plasten börjar uppträda som ett reflekterande material.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-14 19:19

Hmm, det där har du rätt i.

Jag skulle kunna göra ett tonsvep mot sådan plast och försöka lyssna mig till när den börjar reflektera.

Jag ska i alla fall börja att vänta på högtalarna (får dem förhoppningsvis i morgon) och se hur det "ljudliga" resultatet blir.
Det hade varit kul att ha en mätmic och ngt bra program...

Vh
/tobbe

Återgå till DIY-forum