Tjena alla fårståsigpåare.
Nu har jag skridit till verket och redan byggt två bredbandsabsorbenter att placera bakom högtalarna nära eller helt mot bakväggen.
De består av Inos grå absorbentskiva framför 7 cm mineralull. allt inramat i en träram med hyffsat genomsläppligt tyg runtom.
Det min fråga härrör är att jag har lagt byggplast på var sida av mineralullen för att undvika smul och ludd. (jag byggde ihop dem i vardagsrummet) Dessutom tänkte jag att det ska gå att ta isär dem senare utan att Ino absorbenten är nedlusad av mineralull eller att mineralullen sprider sig överallt. Plasten håller dessutom mineralullen på plats hyffsat bra, så det inte blir en pösmunk av allt ihop.
Fungerar det med perforerad masonit bör det inte var ngt problem med byggplast tänkte jag, och skar skåror i byggplasten lite här och där för att möjliggöra någon form av luftgenomströmmning.
Jag antog också att ljudvågorna som ska dämpas av mineralullen kommer som vågfronter som bör transmitteras enkelt av plasten. Plastfilmen i sig dämpar ju typ ingenting i basområdet.
Har jag tänkt helt galet? Ska jag riva isär allt och ta bort plastfilmen, eller perforera den till oigenkännlighet, eller spelar det ingen roll som helst att den finns där?
Vh
Tobbe