I gengäld utlovas (ånyo) bilder på montering av (typ) InfraX6

Moderator: Redaktörer
Jonas skrev:Saxat från en rekommendation i en viss prislista...
Stenull:
Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs idag utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även i förekommande fall lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat. Det beror på.
Paroc vet jag att dom har på Hornbach.
Adhoc skrev:Rekommendationen är gammal som gatan. Typbeteckningen för stenullen kan därför vara ersatt av någon annan. Annan lämplig kandidat för stenull borde vara Flexibatts som finns på tex K-Rauta (och säkert andra ställen också).
http://www.rockwool.se/produkter/u/2011 ... flexibatts
Emanuelgbg skrev:Nu lurade du mig att leta fel saker..
Ja är vi nere på 15Kg/m3 så finns det många att välja på
Kalejdokom skrev:Borde väl funka med vanlig Isover, finns på K-Rauta, på rulle eller skivor i olika tjocklek.
Kalejdokom skrev:K-Rauta har 20% på hela sortimentet i helgen (för att matcha Bauhaus som öppnar i Sisjön idag?).
philipbtz skrev:Beijer i stenkullen har stenull med densitet på 30 tror jag det va. Ringde IÖ och frågade specifikt om detta och den är godkänd. Rekommenderar starkt denna stenull. Den dammar knappt något och använder den själv i min Ino-bio.
Kalejdokom skrev:"Ära och berömmelse..."
"I gengäld utlovas (ånyo) bilder på montering av (typ) InfraX6"
philipbtz skrev:Det är inte beställningsvara. Var där härom dagen de har hur mycket som helst. Ring och fråga dom. Glasull är inte så roligt att jobba med.
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall och 11 gäster