Vad gäller kring dipolbasar? (Börjar bygga lite)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Vad gäller kring dipolbasar?

Inläggav AndersP » 2016-09-09 08:58

JM skrev:Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre och samtigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbas.

JM

Jaha det var du det. Minns att jag följde din CBT 36-tråd med stort intresse. Ascoolt att använda den tidigare sekretessbelagda principen för amerikanska sonarsystem i en högtalare.
Anledningen att jag tog upp CBT 36 var för att förklara vem Marshall Kay är. Jag känner till att CBT 36 inte är dipoler.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-09 10:35

RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.

Sent inhopp i tråden, men har följt diskussionen och gjort samma reflexion som Roger. Jag är ju nybliven dipolvän och överraskas dagligen av vad mina basar presterar. Visst, jag har 6 st XLS-10, EQ och rätt biffigt slutsteg, men "lådorna" är mycket små och spelar djup och kraftig bas. Jag saknar ingenting!

Mer info: viewtopic.php?f=3&t=59348&start=622

JM

Inläggav JM » 2016-09-09 13:26

AndersP skrev:
JM skrev:Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre och samtigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbas.

JM

Jaha det var du det. Minns att jag följde din CBT 36-tråd med stort intresse. Ascoolt att använda den tidigare sekretessbelagda principen för amerikanska sonarsystem i en högtalare.
Anledningen att jag tog upp CBT 36 var för att förklara vem Marshall Kay är. Jag känner till att CBT 36 inte är dipoler.

Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-09 15:15

JM skrev:Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.

På så vis. Du äger nu iaf något av det coolare i världshistorien enligt mig. Det mesta som finns bygger på 60-70 år gammal kunskap. Detta är förhållandevis modernt. Jag hade byggt ett delningsfilter 24 dB/oct @ 80 Hz att dela sub och CBT 36 mederaMan kan också tänka sig ett brantare LP-led, typ 30 Hz/oct eller mer. Om det funkar i ditt rum hade jag byggt ett större bassystem att matcha CBT 36:ornas höga känslighet med. Kör slutet förbövelen om ditt rum intr är problematiskt.

Fixade citatet. /Andreas
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

JM

Inläggav JM » 2016-09-10 07:59

Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.

Vilka studier tänker du på?
Hur tänker du kring att dipoler har bättre temporal upplösning än...

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-10 09:14

JM skrev:
Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.

Minns ej namnet på artiklar eller föfattare.

Vad menar du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-10 10:31

Piotr skrev:
JM skrev:

Vad menar du?

Jag tror JM undrar över ditt ordval "bättre". Det är ju ett jämförande ord men du skriver inte vad det jämförs med. Jag tippar att det kanske skall vara i jämförelse med monopol men det skulle även kunna vara i jämförelse med bipol. Dock undrar jag om det kan vara i jämförelse med njure, som väl är en blandning av monopol och dipol om jag minns rätt från mikrofonteorin. :)

Sedan vill jag personligen först analysera principerna för ljudalstring i frifält. Därefter stoppas ljudkällorna in i rum med begränsningsytor där avståndet mellan begränsningsytorna är i storleksordning av halva våglängden som skall återges. Då händer saker men frågan är om själva ljudalstraren ändras? I viss mån kan man ju se det så eftersom begränsningsytorna närmast ljudkällan ger baffelverkan och därmed ingår i ljudkällan. Jag vill då lägga in 3 begränsningsytor som bildar ett hörn men inga parallella ytor. Nu är frågan om man tar med dessa 3 begränsningsytor hur skiljer sig monopol kontra dipol kontra bipol kontra en kombination av dessa? Det kanske beror på ljudkällans relativa avstånd till begränsningsytorna? Jag väljer i alla fall att stoppa in en monopol så nära alla 3 begränsningsytorna som möjligt då jag dimensionerar mina högtalare.

Men vem bor med 3 begränsningsytor d v s golv och 2 väggar? Det krävs ytterligare 3 begränsningsytor som tillsammans med de tidigare 3 begränsningsytorna bildar en sluten volym. Nu har vi åstadkommit ett rum med helt nytillkomna problem såsom exempelvis resonanser och efterklangstid som kan omkullkasta tidigare analyser i frifält samt även analysen med 3 begränsningsytor.

Då kommer nästa frågeställning, hur minimerar man dessa resonanser utan att förstöra eller påverka monopolen i hörnet av 3 begränsningsytor? Det första man bör göra är att ta reda på hur dessa resonanser uppstår. Därefter får man försöka klura ut hur man om möjligt kan lura systemet (rummet) till att bli ett system utan resonanser eller minimera de mest destruktiva eller elakartade resonanserna i det frekvensområde där de inte är stokastiska d v s under Schröderfrekvensen. Önskvärd efterklangstid fixar jag med möbler och inredning. Så försöker jag angripa problematiken. Man kan uppnå häpnadsväckande resultat med enkla metoder utan att behöva ändra förutsättningarna för frekvenser mellan resonanserna och jag tänker då på absorption d v s utan att behöva införa extra akustisk absorption.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-09-10 19:48

AndersP skrev:
JM skrev:Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.

På så vis. Du äger nu iaf något av det coolare i världshistorien enligt mig. Det mesta som finns bygger på 60-70 år gammal kunskap. Detta är förhållandevis modernt. Jag hade byggt ett delningsfilter 24 dB/oct @ 80 Hz att dela sub och CBT 36 mederaMan kan också tänka sig ett brantare LP-led, typ 30 Hz/oct eller mer. Om det funkar i ditt rum hade jag byggt ett större bassystem att matcha CBT 36:ornas höga känslighet med. Kör slutet förbövelen om ditt rum intr är problematiskt.

Fixade citatet. /Andreas

Jag är mycket skeptisk till linjekällor baserat på de jag lyssnat på.
Dom ser coola ut men linjekällor generellt och CBT36 i synnerhet har inte levererat en naturlig återgivning.
Jag säger inte att alla linjekällor är odugliga, men de jag hört var inte bra och jag misstänker
att det har med principen att göra.

Jag hörde CBT36 på Uppsala DIY. Ljud som låg utåt kanterna av ljudbilden tappade höjd.
Lät som ljuden kom från golvnivå.

Den andra linjekällan jag hört hade en rektangulär, onaturlig ljudbild. Högt i ytterkanterna.

En mer elliptisk presentation är naturligare och motsvarar levande musik bättre.

Linjekällor har i teorin intressanta egenskaper men dom verkar funka dåligt för musikåtergivning i verkligheten.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

JM

Inläggav JM » 2016-09-10 20:07

Jag antar att du menar demo-spelningen i Alunda utanför Uppsala.
Jag var där. Ljudet i lyssningsstolarna var som förväntat fruktansvärt!
Bild
Trots detta köpte jag högtalarna!
Luminois CBT 36 högtalarbygge var perfekt.
viewtopic.php?f=3&t=55488&hilit=luminous

Högtalaren är en linje-monopol utvecklad av Don Keele i en hangarliknade byggnad. Mycket högt i tak o långt till närmaste väggar. Högvis med prylar utmed väggarna. Betonggolv.
Bild
Den vertikala spridningen som är linjehögtalarens akilleshäl fixade Don Keele på ett teoretiskt o praktiskt intelligent sätt. Även mina Quad 989 har dålig vertikal spridning.
Bild
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

JM

JM

Inläggav JM » 2016-09-10 21:15

OT - beklagar.

Basen ner till 100 Hz är i hans mätningar betydligt rakare än jfr JBL monitor. I slutet av paper 5 visas även den horisontella spridningen jfr med JBL monitorn.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20CBT%20Paper%205.pdf

Bild

Här syns tydligt att CBT högtalaren har en dipp just kring 2000 Hz. Diskant hgt sitter asymmetrisk o som Ingvar Ö klokt påpekade kan vara en förklaring.
Den nästan 360 graders MBL liknade ljudspridningen ställer precis som på MBL stora krav på rummet.
Dvs 360 graders ljudspridning, det omöblerade rummet o avståndet till lyssningspositionerna gav i Alunda som förväntat för mycket reflexljud relativt direktljudet.
Möjligen skall jag hänga upp högtalarna i taket upponer som F Toole föreslår. Har 5 m i takhöjd o ca 5.5 m till närmaste vägg i taket men inte på golvet.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

jfr Geddes Summa

Bild

15" element ger mycket riktat ljud som kan vara bra i litet rum med nära till laterala väggarna.

JM

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-10 23:22

CBT högtalare är i och för sig ett spännande ämne, men vad gör de eller för den sakens skull Geddes vågledare i en tråd som handlade om dipolbasar?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-11 09:23

Piotr skrev:
JM skrev:

Siegfried Linkwitz har samlat ihop en mängd publikationer om ämnet på sin hemsida under länkar.

http://www.linkwitzlab.com/links.htm

Man får skrolla rätt långt ner på sidan för att hitta rubriken "Dipole Bass vs Monopole Bass". Där hittar man Elias Pekonens mätningar med wavelets http://elias.altervista.org/html/Dipole_vs_monopole_bass.html.

Är det något av detta du tänkte på?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-11 10:03

matssvensson skrev:Är det något av detta du tänkte på?

Yes

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-11 10:14

petersteindl skrev:
Jag tror JM undrar över ditt ordval "bättre". Det är ju ett jämförande ord men du skriver inte vad det jämförs med.

Jodå, jag skriver lådhögtalare och i posterna innan min nämns också lådhögtalare.

Jag tippar att det kanske skall vara i jämförelse med monopol men det skulle även kunna vara i jämförelse med bipol. Dock undrar jag om det kan vara i jämförelse med njure, som väl är en blandning av monopol och dipol om jag minns rätt från mikrofonteorin. :)

Jag tror de flesta menar monopol (i basen) när lådhögtalare nämns. Talar man om njure brukar man nämna det.
Bipol och monopol är ju i stort sett samma sak i lågfrekvensområdet.

:)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-13 00:45

20160911_172035.jpg
20160911_172035.jpg (34.18 KiB) Visad 2739 gånger

Bäst jag visar en bild på det pågående projektet.

Jag har gjort, eller rättare sagt håller på med, en baffel med detta utseende.

Tanken är nu att jag ska experimentera lite. Skillnaden på den på bilden och den som står på prov hemma är nog inte så stor så jag tänkte testa med båda två placerade på lite olika ställen först. Blir det inte bättre än min nuvarande favoritplacering kanske jag istället fräser ut hål för två basar i en baffel istället.

Återkommer när jag lyckats lyssna lite :)

bjorn_eriksson

Re: Vad gäller kring dipolbasar? (Börjar bygga lite)

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-25 12:02

Så, efter att ha lyssnat på lite olika ställen i mitt vardagsrum kan jag konstatera att det givetvis blir lite olika resultat beroende på var jag ställer basarna.

På varsin sida om soffan blir det inte oväntat lite mer bas. Antagligen pga att dom står närmare. Däremot upplever jag inte att ljudet blir lika luftigt som när dom står under varsin fronthögtalare. Jag skriver under eftersom jag har vägghängda högtalare.
En kul sak som är rolig ett tag är att hela soffan vibrerar rätt kraftigt, men som sagt, det är inte roligt hela tiden.

Eftersom mina fronthögtalare är ett par DLS Flatbox M-One som har ett utseende som är snarlikt formen på prototypen jag byggde tänker jag försöka efterlikna dessa så mycket det går med en ganska enkel insats.

Jag ska försöka runda av sidorna på toppen och sedan fräsa av den främre kanten för att få samma look. Däremot vet jag inte hur jag ska lösa färgschemat på dem. Det får komma senare.

dls_flatbox_m_one.jpg
dls_flatbox_m_one.jpg (23.61 KiB) Visad 2654 gånger

Hoppas det går att tolka mina "skisser" :)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-25 22:48

Well, hann smita iväg en sväng idag och "jobba" lite.

MDF-skivorna jag köpt var väldigt "ludna" i kanterna vilket har gjort dom lite svårarbetade. Dessutom ville dom gärna spricka lite.
En felberäkning från min sida gjorde att det blev ganska fult där basen är för bred för den fasade kanten på baffeln. Får se vad det blir för lösning där.

Spåren i mdf'en är från kullagret på frässtålet. Det måste således slipas en del. Efter det tror jag att en del grundfärg måste på, och så slipning igen.

Sen får vi se :)

Så här ser det ut just nu iaf:

20160925_180523_HDR.jpg
Rund och 45 graders kant.
20160925_180523_HDR.jpg (72.31 KiB) Visad 2618 gånger

20160925_180012_HDR.jpg
"Resultatet"
20160925_180012_HDR.jpg (130.82 KiB) Visad 2618 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-09-26 11:39

Hur nära väggen ska basarna stå?

Henrik

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-26 23:46

nuffe skrev:Hur nära väggen ska basarna stå?

Henrik

Tanken är att dom ska stå relativt nära, men antingen med kortsidan mot väggen eller i en ca 45 graders vinkel.

Vad jag förstår funkar det inte så bra med att ha högtalarens fram eller baksida för nära en vägg.

Att det tycks fungera bra att ha dom vinklade tror jag beror på att baksidorna då spelar ut i varsin dörröppning istället för rakt in i bakväggen.

Vad som låter bäst återstår att se. Har tyvärr ingen pålitlig mic. Sugen på en om1 (tror jag dom heter), men det får vänta tyvärr..

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-09 09:25

bjorn_eriksson skrev:
Tanken är att dom ska stå relativt nära, men antingen med kortsidan mot väggen eller i en ca 45 graders vinkel.

Vad jag förstår funkar det inte så bra med att ha högtalarens fram eller baksida för nära en vägg.

Att det tycks fungera bra att ha dom vinklade tror jag beror på att baksidorna då spelar ut i varsin dörröppning istället för rakt in i bakväggen.

Vad som låter bäst återstår att se. Har tyvärr ingen pålitlig mic. Sugen på en om1 (tror jag dom heter), men det får vänta tyvärr..

Jag har också mina ca 0,5 m från vägg, funkar. Men det blir bättre bas med längre avstånd, ca 1,5-2,5m upplever jag som bäst.
Men man ska ju bo också, så här hemma funkar det bara med det kosrta avståndet.

Jag har flera mikar, även en med kalibregingsfil.

Henrik

PS hur går det?

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-10-11 22:17

Halloj!

Jotack, det går lite trögt. Det är dags att måla, men jag har tyvärr inte haft ork och tid. Dags att dra upp båten och lite sådant, och jag har inte orkat med att klämma in målningen i håltimmarna :)

Jag bifogar två bilder på hur det ser ut just nu. Jag har limmat på en slags fot eftersom dom nog blir ganska baktunga, samt fasat till kanten som gick sönder då jag körde fräsen för nära kanten.

ProShot_20160928_172517.jpg
ProShot_20160928_172517.jpg (84.43 KiB) Visad 2367 gånger

ProShot_20160928_151848.jpg
ProShot_20160928_151848.jpg (54.33 KiB) Visad 2367 gånger

Jag var lite lur på hur jag skulle få till en snygg (<- menar såklart tillräckligt snygg) fasning i den spröda mdf'en. Visade sig att en vanlig bågfil med blad för metall fungerade alldeles utmärkt.

Dessvärre står dom fortfarande hos mor och far, så det är inte provspelat ännu. :-/

bjorn_eriksson

Re: Vad gäller kring dipolbasar? (Dags att hitta bra placeri

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-10-23 18:19

Då är det åtminstone grundmålat och monterat. Kanske fel ordning, men grundfärgen känns fortfarande lite seg och jag orkar inte vänta på att den ska torka så jag kan slipa det sista. Dom får stå hemma i värmen istället, i värsta fall fastnar väl lite färg i elementen när jag tar loss dom.

Hur som helst, nu ser dom ut såhär.

20161022_205612_HDR.jpg
20161022_205612_HDR.jpg (106.6 KiB) Visad 2263 gånger

20161022_205624_HDR.jpg
20161022_205624_HDR.jpg (99.36 KiB) Visad 2263 gånger

Den andra står under den högra högtalaren, och det är väl ungefär den här placeringen jag har tänkt mig.
Tyvärr har jag inte hunnit med att lyssna så mycket nu i helgen, men jag är ledig imorrn och på tisdag, så tanken är att det blir ett ryck då :)

Återkommer :-)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-24 18:33

Härligt. Då får vi hoppas att du blir nöjd.

Henrik

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-10-25 23:29

Tack!

Så här initialt så är jag nöjd också. Jag ska dock jobba lite mer med integrationen med frontarna också.

Jag har fortfarande inte lyckats koppla in laptopen till steget och jag ids inte pilla på den lilla displayen.
Jag är för lat helt enkelt :-)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-26 22:05

Man ska JU SE också!

Henrik

Föregående

Återgå till DIY-forum