Boombox bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Boombox bygge

Inläggav PeterE » 2016-11-20 19:12

Jag funderar på att se om man kan bygga någon typ av bärbar aktiv högtalare eller någon form av soundbar som man kan spela musik med typ mp3 spelare som man kopplar nåt usb minne till eller telefon!

Jag har sett att man kan köpa färdiga bärbara högtalare men då kostar dom flesta från ca 2000kr och uppåt men oftast så är dom ganska så plastiga!

Om man vill slippa använda sig utav delningsfilter så kanske det vore en ide att titta på ett par coaxial bilhögtalare i en bra prisklass?

Mdf eller annan skiva?
Är det 6,5tums eller mindre typ 5,25 man ska satsa på?

Jag har sett att det finns från typ 200kr och uppåt men vet inte riktigt om man ska köpa nåt dyrare eller billigare då denna mini högtalare säkert kommer att användas i lite tuffare miljöer så kanske det bara är dumt att lägga ner allt för mycket pengar på elementen.

Lite tankar och ider vore bra!
Vad kan man rekomendera för en liten mini förstärkare som man kan montera in i en liten låda då?

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Boombox bygge

Inläggav Tarzan » 2016-11-20 19:51

För att ha någonting att utgå ifrån hade jag börjat med att definiera hur stor den får vara och hur mycket den får väga. Ska den kunna gå på endast batteri eller räcker den om den kan kopplas till något eluttag i närheten? Det blir i förlängningen en fråga om den ska användas utomhus eller inomhus vilket får konsekvenser för hur du vill att den ska sprida ljudet också.

Hade jag fått bygga någonting i den stilen hade jag nog byggt med ett baselement som är så stort som lådan tillåter och två små bredbandselement som kan spela från i alla fall 400 Hz och uppåt riktade åt olika håll.

Ska den klara lite tuffa miljöer (folk som är fulla i det direkta närområdet) måste den ha något som hindrar folk från att trycka in konerna. Antingen sitter elementen placerade "osynligt" eller så sitter det ett rejält galler framför dem. Förstärkaren ska inte heller kunna lämna mer effekt än vad elementen klarar av, alternativt ska den ha något sorts lås på volymreglaget.

Jag tror det finns en del små klass D-förstärkare på e-bay, men där har andra mer koll än vad jag har. Dessa ser väldigt små och behändiga ut, men de behöver tyvärr strömförsörjning (såklart), vilket vad jag förstått brukar säljas separat. Här är en som verkar ok

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-20 19:57

Enkelt och billigt = Ali Express :)

T.ex. den här (ja, jag fattar att den är för klen, men det finns ju massor av andra att välja bland):
https://www.aliexpress.com/item/TDA2822 ... f694633831

Edit: Tarzan postade medans jag skrev. Den är förstås bättre och fortfarande obegripligt billig :roll: . Stackars kineser...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-20 20:12

satt och kollade på förstärkare igår. fast med bluetooth. finns en hel del att välja på där också

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... r&_sacat=0
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-11-20 22:06

Jag har ju tidigare byggt en sån där "Strand stereo" som man driver med ett bilbatteri.

Men den här tänkte jag ska vara lite mindre.
Några mått har jag inte funderat så mycket på men ca 40cm bred borde man väl få rum med ett par 6,5or eller blir dom för stora kanske?

Då coaxial eller bredbandselement inte kräver så mycket av lådan så kan man väl bygga en rätt så smidig låda ändå.
Går det att hitta en miniförstärkare som även tillåter laddningsbara batterier ifall man vill ha med sig den då man bastar med polarna som musik utanför eller är det lättare att hitta en miniförstärkare som går på det vanliga elnätet?
Senast redigerad av PeterE 2016-11-20 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-11-20 22:10

Tyvär så är jag inte så insatt i miniförstärkare men jag har sett att det finns en del mindre class D förstärkare på marknaden.
Men jag känner mig sugen på att bygga någonting roligt så jag tänkte att jag ska prova med att bygga en bärbar mini stereo som man kan ha med sig lite varstans!
Jag har kollat lite på länkarna ni skickat och det verkar mer vara rena förstärkarkort!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-11-20 23:08

Att bygga en låda till ett par högtalare känns ju inte specielt svårt ifall jag väljer att bygga lådan så att jag får platts med 2stycken 6,5or eller 5,25 men problemet verkar vara att hitta en vettig förstärkare!

http://www.ljudfokus.se/produkt/smsl-a2 ... kare/7192/
Kan en sån här funka att bygga in i en låda?
Dock vet jag inte hur det är med batteridrift från en sån eller om det bara är ström från vägguttaget som den vill ha.
Senast redigerad av PeterE 2016-11-20 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-11-20 23:08

Du skulle ju också kunna utgå från en bilstereo. Då får du förstärkare och mp3-spelare med bluetooth och allt vad du vill ha i ett litet paket som kan drivas av 12V. Nåt sånt här tex (den första jag råkade hitta): http://www.24.se/bilstereo-mp3-usb-sd-4x25w

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-11-20 23:22

PeterE skrev:Att bygga en låda till ett par högtalare känns ju inte specielt svårt ifall jag väljer att bygga lådan så att jag får platts med 2stycken 6,5or eller 5,25 men problemet verkar vara att hitta en vettig förstärkare!

http://www.ljudfokus.se/produkt/smsl-a2 ... kare/7192/
Kan en sån här funka att bygga in i en låda?
Dock vet jag inte hur det är med batteridrift från en sån eller om det bara är ström från vägguttaget som den vill ha.

Tänker du bygga i trä? Blir det inte tungt för den här applikationen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-20 23:26

PeterE skrev:Vad kan man rekomendera för en liten mini förstärkare som man kan montera in i en liten låda då?

PeterE skrev:Jag har kollat lite på länkarna ni skickat och det verkar mer vara rena förstärkarkort!

:?:
Menar du att du tänker dig en "färdig" förstärkare med låda som du vill bygga in i en liten låda?
I så fall finns ju dom där "förstärkarkorten" även som färdiga/kompletta enheter med låda, t.ex:

https://www.aliexpress.com/item/Breeze- ... 266e0c39b4

Edit: ser nu att du just själv länkat till en likadan förstärkare, fast 6 ggr dyrare :) .

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-11-20 23:29

Mm när jag byggde min strandstereo för ca 10år sedan då dom var populära att bygga så utgick jag från ett bilbatteri men den här gången tänkte jag försöka se om jag kan bygga någonting som är lite mindre i klass med såna där bärbara högtalare som jag har sett att folk brukar spela musik från sina mobiler med!

Så vill man bygga något litet så tänkte jag mer en liten låda ca 40cm bred 20cm hög och 20cm djup kanske beroende på hur stora högtalar elementen blir!

Kalejdokom när man bygger in bilstereo apparater som man exempelvis gjorde med strandstereo eller portabla musikspelare modell större som man har bilbatterier till så bygger man ju in hela stereon med låda å allt då sågade man bara ett lämpligt hål för att få in hela stereon och så drog man ju alla kablar och sånt inne i lådan samt gjorde hål för strömsladden till bilbatteriet.
Så jag ser inte några egentliga hinder för att inte göra ungefär samma sak att man även försöker bygga in en mindre förstärkare med låda även här då det är lättare då den blir mindre känslig för åverkan då!

Matrealet vet jag faktiskt inte vad jag ha än men jag kan ha lite mdf liggandes!
Eller vad föreslår ni att jag bygger i för matreal då?
Jag är än så länge bara i planerings stadiet för detta mindre projekt!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-11-20 23:44

Ett alternativ om man vill ha en lättare låda det är att man bygger i någon form av plastskiva typ plexiglas eller liknande som man kan köpa på exempelvis biltema men jag vet inte hur det matrealet är att skruva i men jag vet att det är jobbigt att såga i!
Jag kollade på den där förstärkaren som ni länkade till Breeze audio ser helt okej ut men leveranstiden ser väldigt lång ut då det står att det tar 22-33 days!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-21 11:38

MDF är ganska väderkänsligt, tål inte fukt. Jag skulle nog valt Plyfa (12 eller 15 mm borde räcka) och så några lager täckfärg så är det hyfsat skyddat.
Min erfarenhet gällande leveranstider, är att saker ändå blir liggande länge innan de kommer till användning, men om det är mer brådis än en månad så får man ju handla lokalt förstås.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-11-24 20:20

Hej!

Jag var också inne på att bygga en liknande skapelse för några år sedan. Min anledning var mest att jag ville bygga med någon spektakulär design. Om du bara skall bygga för att få det billigare så tror jag det blir svårt om jag skall vara ärlig. I alla fall om det skall bli billigare än att köpa något färdigt. Går ju att köpa en beggad HK GoPlay för en tusing - förvisso i plast - men att bygga någonting bättre än den för mindre pengar är nog svårt...

Om anledningen är att du bara vill bygga något själv så är det en annan femma :-) Hade jag haft obegränsat med tid hade jag slängt ihop ett horn med ett coaxial-element - bara för att det hade varit kul.

Bygga i plexiglas hade jag skippat (du ville ju inte ha den plastig ändå ju :-) )

Plyfa är nog vettigt som redan nämnts

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-11-28 19:20

Ja jag vill gärna ha ett litet projekt då jag gillar att bygga!
Men sen får vi ju se vad det kostar i slutändan.
Vad jag har förstått så verkar den svåraste grejen vara om man vill ha apparaten laddningsbar det är då det blir dyrt!
Plexiglas var bara något som jag drog till med då jag vet att det är vädertåligt men det är asdrygt att jobba i då det är värmekänsligt när man sågar ut det!

Plyfa ska jag titta på!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-28 20:14

PeterE skrev:Ja jag vill gärna ha ett litet projekt då jag gillar att bygga!
Men sen får vi ju se vad det kostar i slutändan.
Vad jag har förstått så verkar den svåraste grejen vara om man vill ha apparaten laddningsbar det är då det blir dyrt!
Plexiglas var bara något som jag drog till med då jag vet att det är vädertåligt men det är asdrygt att jobba i då det är värmekänsligt när man sågar ut det!

Plyfa ska jag titta på!

Sist jag sticksågade i plexiglas kom jag fram till att ett metallblad men inte det fintandadaste var bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-28 20:55

Fintandadeste heter det! :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-28 21:01

jag köpte en högtalare på ica-maxi för om de va 699 eller 799.
ca 45cm hög 25-30 bred med 8"bas och nån sketen skrika, gjord i vanlig spånskiva med någon plastfanér på.
den har 5bands Eq, Bluetooth,AUX in, man kan även koppla in mic och gura om man skall festa till rejält, den har inbyggt 12V batteri, kan även ladda mobiler med den via ett USB uttag
går att köra på 230V ellr extern 12V om man vill
batteritiden verkar vara rätt galen, spelade som fasen med den 3kvällar och gav inte upp
3leds batteri indikatorn lyste med 2 efter detta.
låter högre än vad som är behövligt.
nackdelar då:
ja den är väl gjord i kina så kvalliten lämnar ju ett och annat att önska
ljudkvalliten, mja inge hifi direkt....men står den på marken så blir de rätt bra drag i basen.
väger rätt mycket. men den har både bärhandtag och hjul:)

helt klart en livsnödvändig manick!!

tror den finns på jula också.
japp här http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... re-920533/
den var lite dyrare på jula. men ser ut att vara samma. den jag köpte hette LUXOR:)
Senast redigerad av Figge77 2016-11-28 21:20, redigerad totalt 5 gånger.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-28 21:04

KarlXII skrev:Fintandadeste heter det! :twisted:

:mrgreen:
Jag kortslöt när jag skrev det, hela språkcentrum går nu på reservkraft. Jag har ingen möjlighet att avgöra om du har rätt innan systemet har bootat om.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-28 23:51

Sluta krångla nu. Regeln säger att om det blir för svårt att uttala, så säger man "mest fintända".

Så, åter till ämnet nu!

:D

Återgå till DIY-forum