Thorens td 125 mkii får en uppfräschning.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Thorens td 125 mkii får en uppfräschning.

Inläggav Doofus » 2016-12-02 17:09

Någon har vid ett tidigare tillfälle försökt måla originalplinten med silverfärgad spraylack, den är dessutom ganska kantstött.
Så jag tänkte bygga en ny plint och snitsa till den med terminaler istället för dom långa kablarna som hänger o flänger.
Men en del frågar har uppenbarat sig.

Vilket material bör jag bygga plinten i ? Om det ens spelar roll ?

Delen med motor och disk är ju frikopplad från spelaren med fjädrar, skulle det göra någon skillad om plinten frikopplar från underlaget (typ SD-kuddar?) eller vore det bättre att dämpa hela speleverket från plinten ?

Vilka kontakter bör användas för RCA-anslutningen?
Är det värt att köra kopparskruv för jordkabeln ?

Något annat jag behöver tänka på ?

Mvh Doof
Senast redigerad av Doofus 2016-12-07 18:09, redigerad totalt 1 gång.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Ny plint till thorens td 125 mkii

Inläggav NADifierad » 2016-12-02 20:32

Doofus skrev:Någon har vid ett tidigare tillfälle försökt måla originalplinten med silverfärgad spraylack, den är dessutom ganska kantstött.
Så jag tänkte bygga en ny plint och snitsa till den med terminaler istället för dom långa kablarna som hänger o flänger.
Men en del frågar har uppenbarat sig.

Vilket material bör jag bygga plinten i ? Om det ens spelar roll ?

Delen med motor och disk är ju frikopplad från spelaren med fjädrar, skulle det göra någon skillad om plinten frikopplar från underlaget (typ SD-kuddar?) eller vore det bättre att dämpa hela speleverket från plinten ?

Vilka kontakter bör användas för RCA-anslutningen?
Är det värt att köra kopparskruv för jordkabeln ?

Något annat jag behöver tänka på ?

Mvh Doof

Släng upp en bild på befintlig plint, för inspiration :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-02 22:48

Plinten nog inte så viktig då den är frikopplad från tallrik/tonarm. Visserligen är en låda lite resonator på något vis och att undvika ett ”litet rum” kanske är av godo?

En ytterligare avkoppling via SD-kuddar ska man akta sig för, deg kan bli tårta-på-tårta, att man inte har koll på hur de olika resonanserna fungerar tillsammans.

Personligen vill jag ha obruten signalöverföring så långt som möjligt, onödigt att införa extra kontaktövergångar (kontaktdon).

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-02 23:24

RogerGustavsson skrev:Plinten nog inte så viktig då den är frikopplad från tallrik/tonarm. Visserligen är en låda lite resonator på något vis och att undvika ett ”litet rum” kanske är av godo?

En ytterligare avkoppling via SD-kuddar ska man akta sig för, deg kan bli tårta-på-tårta, att man inte har koll på hur de olika resonanserna fungerar tillsammans.

Personligen vill jag ha obruten signalöverföring så långt som möjligt, onödigt att införa extra kontaktövergångar (kontaktdon).

Tack, då förstår jag. Kontaktdonen och kabeln som sitter på är inte godkänd i mina ögon den glappar ganska vilt. bör jag byta från puppan hela vägen ? Och vilket kablage skulle du rekommendera ?

Tack för input angående plinten, då försöker jag helt enkelt bygga en så stabil låda som möjligt och lägger inte till någon ytterligare avkoppling.

Kommer med bilder under morgondagen.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-03 10:34

Doofus skrev:Tack, då förstår jag. Kontaktdonen och kabeln som sitter på är inte godkänd i mina ögon den glappar ganska vilt. bör jag byta från puppan hela vägen ? Och vilket kablage skulle du rekommendera ?

Tack för input angående plinten, då försöker jag helt enkelt bygga en så stabil låda som möjligt och lägger inte till någon ytterligare avkoppling.

Kommer med bilder under morgondagen.

Det kanske räcker med att byta RCA-donen? Att byta hela vägen från puppan kan vara pilligt.

När det gäller lådan/plinten. I princip kan det bli att man inbjuder till mera lågfrekvensstörning när man ökar massan. Lätt, ickeresonant kan hjälpa. Själv skippade jag lådan helt till min egna skivspelare... Dessvärre inte längre i drift.

Det finns nya sargar/lådor på ebay.de gjorda av snickare, från 125 €.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-07 12:35

Nu får jag be om ursäkt att jag inte postat några bilder.

Men iaf, originalplinten ska räddas, jag har precis skrapat den ren på färg och ska nu slipa och spackla. Sen överlämnar jag den till min konstnärligt lagda syster som ska få måla den.

Kablaget i tonarm ser friskt ut, det är bara kontakterna som är dåliga, nya har inhandlats och ska lödas dit.

Fortsättningsvis tänkte jag byta pickup, är det någon som har en rekommendation till en mayware formula IV tonarm ?

Mvh Doof

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-07 17:59

Doofus skrev:Fortsättningsvis tänkte jag byta pickup, är det någon som har en rekommendation till en mayware formula IV tonarm?

Inget specifikt råd, men undvik MC-pickuper och andra med styvare upphängning. Sikta in dig på pu'er med rekommenderat nåltryck 1,2-1,5 g max.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till DIY-forum