2.5vägs projekt eller mixon´s 3vägs miniatyr/klon

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dadygee

2.5vägs projekt eller mixon´s 3vägs miniatyr/klon

Inläggav dadygee » 2005-11-11 13:58

Uppdaterar min tråd med lite bilder för att få er sugna på att säta fräsen i mdfplattorna..

Bildlådan börjar faktist ta form nu efter ett halvårs filande..
Bild Lite inkråm och diskanten är på plats.. Internkablaget är partvinnade 1.5mm2 gummikablage.
Bildbiwire förstås.. och här ser ni mina borrmaskinstvinnade sladdar.
Bildoch lådan är ihoplimad och spelar... Lite problems med avstämningen och tätheten mellan lådan och elementen men när finishen kommer på plats och jag tätat upp runt basreflexröret så kommer nog projektet på fötter.

Ps. Någon mer än jag som har bekymmer med islagsmuttrar?? mina vill verkligen inte sätta sig och slutar som en lågvarvig fräs när jag skall skruva i dem.. Ska byta till träskruvar med torx-huvuden.

Nya bilder i tråden..
Lite om experiment, jiggar och utfräsning :-D
enjoy...

kommentarerna bara rasar in..

så för att lugna alla så matar jag in 2 nya bilder.. Så här är det tänkt att se ut när jag är färdig.. fram och bakifrån.. samt hur mitt filter är tänkt att se ut.

Från början tänkte jag mig en 2vägs närfältsmonitor som jag kunde ha till datorn för musikredigering men efter lite påtryckningar och en partsexpressbeställning blev det en fullrange golvhögtalare...
test:

Bild
ser ut som skit men jag var ganska nöjd med ljudet..

en hög med filter.. för att göra det enkelt att överskåda vad som är kopplat till vad så gör jag 3 separata filter.. använder inga av kortets egna löbanor utan har dragit 1.5mm solid ledare mellan komponenterna.
Bild
kablaget är partvinnade 1.5mm flertrådig gummikabel.

just nu är den slutgilltiga lådan i detta skicket. Tillsågat men inte utfräst.
Bild

mer bilder kommer... vill ni se alla bilder på projektet hittils så kan ni gå in på http://hem.bredband.net/b464240/index.htm

kommentarerna bara rasar in.. så för att lugna alla så matar jag in 2 nya bilder.. Så här är det tänkt att se ut när jag är färdig.. fram och bakifrån..

Bild

Bild

samt mitt lilla filter.

Bild

kan även meddela att mitt roligaste verktyg är helt otippat : överhandsfräsen..
Hålen tillfrästa och klara
Bild
och diskanterna kommer att bli "lite hornladdade" :-D
Bild
Närbild..
Bild
Tyvärr var min hemgjorda jigg lite för snäv när jag gjorde hålen för den undre basen.
Bild

den hemgjorda jiggen.
Bild

och fast på fräsen..
Bild

Och för att öva lite på att göra avfasningar så började jag såga lite i en av test lådorna... Låter bilderna tala för sig själva..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
och efter att gått loss som en galning så blev det såhär...
Bild
jag ser ett sidoprojekt för en helt galen centerhögtalare..

och som vanligt finns alla bilder att avnjuta på min hemsida..
http://hem.bredband.net/b464240/
Senast redigerad av dadygee 2006-01-16 18:48, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-11-27 01:01

fräsningen börjar bli klar , nu till att posta bilder.. gah.. kameran funkar inte, måste trixa.. brb.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-27 01:09

Softa bananer! Vad är det för CAD-program du kör?

Mch Jocke
admin

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-11-27 22:18

Jag använder sketchup http://www.sketchup.com/
lite fyrkantigt och struligt ibland men är tusen gånger
enklare än tex.autocad. Tar ett tag innan man lär sig knepen
men efter ett tag är det lika basic som att rita i paint :-D

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-01-16 18:49

uppdaterat med lite mer bilder.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-19 22:37

Häftigt! Har du räknat fram "hornet" för diskanten? Hur pass påverkar det spridning etc.?

Grymt fogsvansarbete. Räcker att jag tittar på en fogsvans så blir alla träbitar inom 10 meters radie snea helt spontant... skulle aldrig klara det där.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-19 22:43

Var är högpassfiltret till mellanregistret? Som det ser ut nu kommer den undre basens spärrband att hamna ur fas och interferera destruktivt med mellanregistret. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-01-20 14:14

Nwalmaer: Tackar!
jag har övat mycket då jag som boende i lägenhet med pappväggar tvingas till att hålla elverktygens användande till ett minimum.
Själva diskanterna har jag inte räkna på men jag hade 2 saker i huvudet när jag gjorde det.
1. Diskanterna har en ful spiral-färgning på dess baffel som är från ett tidigare montage och de ville jag dölja.
2. Försöka få diskanternas akustiska centrum så nära basarna som möjligt. Och då var det enklaste att göra på detta sättet.
45graders fräsverktyg från biltema och ett 1" hålsågsblad. (alla hornfanatiker vänder väl mig ryggen nu ) :D

Morello:
Detta är mitt första högtalar projekt där jag bygger filtret själv. Så jag utgick från ett filter som redan var konstruerat av Esben Beck 1997 med seas g17re/p elementet och en liknande diskant som jag har. http://www.speakerbuilding.com/content/1019/
Bild
men då jag inte planerade att bygga en högtalare i den prisklassen så strök jag den nedre spolen. Sedan så var det partsexpress beställningen på Hififorum där jag köpte ett par dayton 6.5" som jag räknade in i ekvationen pga. att jag tyckte att de var lite basfattiga. Då hittade jag Curt C´s The Impressario och hans konstruktion av delningsfilter. Bild
och då jag redan hade en 2.2 mH spole hemma så tänkte jag att den skulle fungera som filter för det elementet.

Jag tycker att det lät hyffsat. Men jag har bara provspelat en högtalare och har inte gjort några mätningar. Jag ska hem till Hobbes när det börjar närma sig ett avslut på projektet och göra en uppmätning. Då får jag svart på vitt vilka nackdelar och brister jag behöver förändra.

Har du några direkta tips som jag borde se över??
/dave

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-20 14:45

Utan att se mätning på elementet i baffel (utan filer) så är det svårt att säga vad man behöver göra för specifika insatser men du bör nog ha en HP krets om det ska fungera bra.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-01-20 15:11

så ett bandpassfilter skulle vara på sin plats?
typ detta
Bild
och kanske ett mer "subbas" inriktat filter för min dayton?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-20 15:24

dadygee skrev:så ett bandpassfilter skulle vara på sin plats?
typ detta
Bild
och kanske ett mer "subbas" inriktat filter för min dayton?

Ja, det där är två helt standard 2aordningens filter, eftersom du har möjlighet att mäta så skulle jag göra det utan filter och efter det köpa komponenter när man vet vad du behöver kompensera för.

T.ex höja diskant mot högre frekvenser, baffelstegskompensering mm mm mm mm :)

Mät å kom tillbaka med kurvor :P

Återgå till DIY-forum