dawelito skrev:Tell skrev:Protip är väl att kasta in en MiniDSP i smeten också för att snygga till basen ännu mera o klämma på en fin hängmattefrekvenskurva för att få psytrancen att låta ännu bättre

Du får förklara bättre vad jag kan göra med en minidsp jämfört med som det är nu

Delat i recievern alltså.. Hörde att det kommit någon ersättare till minidsp som var både bättre och billigare? kan ha fel där men läste det här på forumet iaf

Men jag är helt med på att det nog kan låta bättre! Har basen så himla nära en vägg och i ett hörn nu, skulle nog behöva lite dämpmattor bakom lyssningspositionen och högtalarna
Just nu kör jag EQ2 på basen och vänstra porten igentäppt.
EQ2: "-EQ2 stores more energy a bit higher in the frequency, recognized as a morepunchy fast bass"
västra porten stängd: "If the left port is blocked and the right port is open, this will provide a bass with anincreased output in the mid region"
till en början gillade jag båda portarna öppna + EQ1
EQ1: EQ2 is a direct countermeasure to the "muddy" bass problem of overrepresented low bass/room gain, by lowering the bass extension, the bass will bemore controlled"
båda öppna: "With no plugs in the ports the subwoofer will provide a "quick" and "punchy" basscharacter. It has increased output higher up in frequency."
Sen kom sambon hem och kastade sig i soffan och satte på någon dockusåpa

men imorgon är jag ledig

Antar att basen kommer ändra karktär lite granna allteftersom man spelar in den..
Pja först kanske du bör styra upp rumakustiken lite rent fysiskt, men en MiniDSP plus en mic o en kvälls meckande kan justera o snygga till ljudet mer än vad resten av delarna i en anläggning kan göra. Speciellt basen (oavsett hur bra anläggning man har) har väl alltid lite toppar o noder som en DSP lätt kan fixa till. Inget i min anläggning har gjort mer för ljudet än min lille DSP, o då har jag ändå köpt mig ett par piP som enligt det här forumet är några av dom bästa högtalarna man kan ha

Men såklart, du kanske har turen att allt redan är riktigt tajt o fint

Men sen tycker jag personligen att all musik mår bättre av en bashöjning under ~70hz samt lite mer kräm i dom högre oktaverna. En EQ kan lixom justera till ljudkaraktären preciiis som man vill ha den!
För övrigt tycker jag det är kul att det finns i alla fall en till på det här forumet som har nån annan musiksmak än klassiskt, mässjazz, gammelrock o annan gammelmusik ^^