Bygga class-D. Vad behövs?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Bygga class-D. Vad behövs?

Inläggav BPM » 2017-04-27 20:09

Hej alla!
Mitt förra slutsteg, Alto Mac 2.4, har dött.. Inget ser trasigt ut och steget startar men protectionlampan slocknar inte och det kommer ingen signal.
Steget är dels tungt (25kg) vilket gör det dyrt att skicka och dels bor jag i hifi-sveriges svarta hål så att försöka skänka iväg det är nog fruktlöst..men det innehåller
ju rätt mycket prylar så tycker det vore synd att slänga..
Då kom tanken på att bygga en class D-stärkare.. Jag har ju låda, kontakter, en enorm trafo, kylflänsar osv i lådan så kan jag använda mig av befintligt material, smacka
i några lämpliga moduler och voila: Ha något som funkar?
Lådan innehåller ju alltså trafo, strömbrytare, ingångar, högtalaranslutningar, nätbrunn, kylflänsar osv..
Vad behövs mer, förutom själva förstärkarmodulen?

Tips på kul moduler skulle vara nyttigt med, fullregister eller bara basdrift spelar ingen roll då poängen snarare är att ha något kul att pilla med än maximal kvalitet.
Har redan en stabil marantz som driver frontar och ett iNuke för basarna och att jag ska kunna bygga något som bättrar det ser jag som otroligt..
..men det är klart.. Ett stereosteg som kan konkurrera med receivern i ljudkvalitet och som lämnar mer kraft och kontroll vore ju inte fel..

Så här ser det ut:
Bild

Bild

Bild

Helt grön på detta, så all input uppskattas (även sådana som talar om att amatörer ska inte bygga förstärkare utan ägna sig åt vad de klarar av..*s*).
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
smile

Re: Bygga class-D. Vad behövs?

Inläggav smile » 2017-04-28 06:00

Det är en för dålig bild på Trafon!

Hur många volt och voltampere ger den ut?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-28 11:00

2*40 volt och två lindningar av detta?
Då passar Hypex UcD400 HG HX perfekt.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-28 11:12

Eller L15D-Pro från LJM på eBay.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-28 13:26

Klickar man på bilden av trafon blir den större..men mer info finns inte på den.. Förstår inte riktigt detta med lindningar men av vad jag kan utläsa står det i den första "raden" 80V två gånger, i den andra 40V två gånger, i den tredje återigen 40V två gånger och i den fjärde 80V två gånger. Kan inte svara för vad det betyder men stärkaren var specad till 2x1800w i 2 ohm, väger 25kg och det är inte mycket som väger utöver trafon så den är nog ganska kraftig.

L15D-Pro fick jag inte riktigt grepp om men verkar vara en stabil sak till bra pris. Hypex har jag däremot hört talas om tidigare och en variant som heter UcD400HD-HxR finns på Hifikit. Gillar att kunna beställa ifrån gamla Svedala..
Verkar vara en monomodul men även två stycken blir ju inte tokdyrt..
Klarar trafon att driva 2st?
Finns vad som behövs i den befintliga lådan och om inte, hur mycket behöver man komplettera med?

Alternativ på moduler? Finns någon motsvarande som har två kanaler redan ifrån början eller blir det per automatik två moduler om man vill ha två kanaler?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-28 17:30

Det är två såna här sekundärer:
80~~~40~~~0~~~40~~~80

Tänk som en tråd från 80 till 80, med tre jämt fördelade uttag emellan. Om en mätprob sätts i 0, det vill säga i mitten, läser du 80, 40, 40 respektive 80 V på de andra. Mätt mellan 80 och 80 får du 160 V. Mellan höger 40 och höger 80: 40 V osv.

Ena "sidans" 40 V, tex höger, likriktar du sen "åt ena hållet" och andra åt andra så får du från nätkortet +V~~~0~~~-V x2 (två lindningar).

Som gjort för 2 Hypex à la avr7000-tips, om priset kan tålas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-28 18:02

Tack, darkg! Inte helt klart ännu men klarare och en bekräftelse på att trafon har vad som krävs.

Två stycken av Hypexmodulerna.. Är ju en kostnad under 4k för vad som skulle bli ett fult men kraftigt slutsteg. Känns ju helt ok (om det nu inte krävs att man måste komplettera med en massa som får pengarna att ge sig iväg..).
Är dessa moduler av en kvalitet som gör att de lämpar sig även för fullregisterbruk, eller gör man klokt i att se dem som ämnade för basdrift?
I så fall kan ju värdet kanske ifrågasättas lite.. Mitt iNuke kostade komplett mindre än bara två Hypex-moduler och lämnar MER effekt..
Ett välljudande och kraftigt stereosteg under 4k i material är ju att betrakta som ett fynd däremot..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-28 18:29

Mina Anaview AMS1000 kostade ca 4000 kr/st färdiga i låda.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-28 20:02

Elfsberg skrev:Mina Anaview AMS1000 kostade ca 4000 kr/st färdiga i låda.

Anaview har jag läst en del om (var väl gruppköp på dem va?) och de ska ju vara bra. Kan man köpa dem i Sverige?
Funkar dessa för fullregister?

Har googlat lite och just Hypex, UcD och nCore, samt Anaview verkar ju verkligen bra. Har inte hittat något annat ställe än hifikit som säljer moduler dock, och de kör bara UcD..

Och vad behöver man mer än modulerna (bortsett från sockerbitar eller kabelskor osv)? Finns i lådan vad som behövs?

Kom på en annan grej med.. Har bara XLR in i steget..och inga RCA. Behöver man sätta dit RCA-kontakter eller kan man koppla dessa ingångar till modulen och fortsätta använda de adapterkablar (rca i ena änden, xlr i andra) som redan finns?

Ska sätta mig i morgon förmiddag och rensa ur steget ordentligt. Lämna kylflänsar, trafo osv men plocka korten.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-28 20:22

Anaview är irriterande svårt att få tag i.

Förutom trafo och moduler behöver du likriktning. Det som sitter i lådan bör™ fungera.

Någon annan får svara på om det är önskvärt med stabilisering efter likriktningen (om det nu inte behövs för att ta ner spänningen).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-28 20:45

Nuförtin går det att köpa Anaview från lautsprechershop.de, inga problem. Betala med paypal är enklast.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-28 20:46

darkg skrev:Anaview är irriterande svårt att få tag i.

Förutom trafo och moduler behöver du likriktning. Det som sitter i lådan bör™ fungera.

Någon annan får svara på om det är önskvärt med stabilisering efter likriktningen (om det nu inte behövs för att ta ner spänningen).

Redan där är jag lost..*s*
Likriktning...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-04-29 08:07

På anaview modulerna behövs väl ingen Trafo och kondningsbank?

Man kopplar väl 230v direkt in på kortet?

Sen sköter den svitchade nätdelar på kortet resten :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-29 09:25

Du kan köpa UCD400 HG
http://www.hifikit.se/hifi/ucd400hg (utan HX)

HX är lyxigare spänningsstabbar och skillnaden är nog inte tydlgt hörbar utan ligger nog lite mer i "feelgood"

Då sparar du ett antal hundra kronor.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-04-29 09:35

Jag har beställt ett par såna här...
http://www.ebay.com/itm/142344870634?_t ... EBIDX%3AIT

Har inte fått hem dem och testat än med kommer att testa att bygga med dessa och kan sedan jämföra "hur mycket sämre" det låter än Hypex fullrange.

De är ju väldigt billiga och din trafo räcker för att köra 4 st.

Stefan

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-29 11:25

Just anaview verkar smidiga.. Surt de inte finns att få tag på i fysisk butik.

Ska börja riva ur stärkaren snart och se vad som finns och hur mycket plats som blir över. Trafon är ju som en stekpanna i diameter och trots storleken på lådan kommer det inte finnas obegränsat med utrymme..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-29 13:06

Verkar bli mer besvärligt än jag trodde.. Kommer behöva sätta i andra ingångar då de går rakt in i kretskort, högtalaranslutningarna går även de in i kretskort osv..Då är poängen lite borta, lådan är ju inte precis snygg och kunde Elfsberg hitta Anaview för 4k kompletta i låda så känns projektet onödigt kostsamt.

Kunde inte hålla mig från att plocka ur trafon dock och kika lite.. Jäklar vilket as..

Hela 15 olika kablar kommer ut ur den.. Begriper inte vad de gör men alla var anslutna i grejer i alla fall..

Bild

Bild

Var bara tvungen att lägga den på vågen med.. Shit.. Borde vara någon hundring bara i kopparvärde..

Bild

Projektet som sådant lägger jag dock ner, sorry att ha slösat med er tid..
Hade det funkat att bara smäcka i moduler, ansluta till befintliga grejer och köra är det en sak men måste jag ändå montera ingångar, utgångar osv så gör jag hellre rätt ifrån början och bygger två små monoblock i lådor man inte behöver gömma undan.

PS! Bor som sagt långt ifrån de flesta här men har någon ärende utmed E22 och behöver trafon till något är det bara att hämta DS
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-06 18:54

BPM skrev:Just anaview verkar smidiga.. Surt de inte finns att få tag på i fysisk butik.

Ska börja riva ur stärkaren snart och se vad som finns och hur mycket plats som blir över. Trafon är ju som en stekpanna i diameter och trots storleken på lådan kommer det inte finnas obegränsat med utrymme..

lautsprechershop.de

:)

Återgå till DIY-forum