dewpo skrev:Jag tycker att jag lär mig mer och mer om hur högtalare beter sig både genom att läsa trådar på Faktiskt och annorstädes.
Men även genom att experimentera och lyssna. Många begrepp som var helt okända för mig tycker jag nu att jag börjar få grep om, men?
Fasen! Visst man ska hålla elementen i fas så dom inte släcker varandra men sen? Vad är ett önskvärt fas beteende?
Hur beter sig till exempel dessa simulerade högtalare i avseende på fasen?
Diskussionsunderlag...
Fas.png
Ligga i fas är viktigt som du säger för att inte släcka ut signalen mellan olika register.
Sedan finns det olika skolor om att man kan göra filter som tar hänsyn till just fasvända element.
Men om du har en 3-vägare som delar 700/3500Hz och en 2-vägare som delar 3000 Hz och kör båda samtidigt så får i alla fall jag ont i skallen.
upp till 700 Hz är basen i fas för att sedan snea ur helt då mellanregistret tar vid.
Uppe vid 3000 Hz kommer sedan diskanten på 2-vägaren in och då stämmer fasen igen till punkten där diskanten på 3-vägaren går in och så snear det ur igen.
Därför är det bättre att göra filter som delar så att ljudkurvan ligger - 3 dB vid delningen och koppla i fas.
Då kommer det att överlappa lite och kurvan höjs då av att 2 element ligger i samma omfång och hjälper upp styrkan i signalen.
Eftersom jag alltid ansett att filtret är hjärnan i högtalaren och därför alltid byggt filter enligt schema och sedan korrat filtret för impedansförlopp och styrkeanpassning mellan elementen så vet jag att det finns inga genvägar.
en defekt eller undermålig "hjärna" i högtalaren ger ett "miffo" till högtalare.
Men det är jag det och här finns tusen (minst) andra ideer om hur man ska göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.